۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۰
کد خبر: ۵۲۴۱۹۵
آیت الله سیدان:

خداوند رزق و روزی افراد را ضمانت کرده است

آیت الله سیدان با بیان اینکه خداوند رزق و روزی افراد را ضمانت کرده است، گفت: انسانی که از خدا در خواست می کند، اراده خدا در آن مساله برایش محقق است.
آیت الله سیدان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید جعفر سیدان، استاد درس خارج خارج حوزه علمیه امروز در جمع طلاب حوزه علمیه آیت الله خویی، در ادامه بحث شرح خطبه توحیدی نهج البلاغه، گفت: خداوند رزق و روزی فرد را ضمانت کرده است.

وی ادامه داد: رزق و روزی افراد، مقدر است و کم و زیاد نمی شود؛ این مساله به حماقت و زرنگی بستگی ندارد.

این استاد اخلاق ابراز داشت: در بحث واژگانی جود و بخشندگی ذات حق، همانند سایر صفات خدا، افعل التفضیل معنایی ندارد، این صفات در ذات خدا به‌نحو کمال است و از تصور ما بیرون است، برای این کمالات حد و نهایتی نیست، پس تعبیر به افعل التفضیل و گفتن "اجود" در این صفات بی معناست.

آیت الله سیدان عنوان کرد: آنچه که از حضرت حق ایجاد می شود به اراده و مشیت او بستگی دارد.

وی با توجه به اینکه حضرت در خطبه ۹۱ می فرماید: صفت جود در ذات خداوند قابل زیاد و کم شدن نیست، اظهار داشت: به اعتبار اینکه ذات حق این صفت کمال را دارد، شدت و ضعفی در کار نیست.

آیت الله سیدان مطرح کرد: برخی بیان می کنند خدا نسبت به بعضی چیزها بخل دارد و نسبت به آنها بخششی ندارد، اشتباه بزرگی است، زیرا در ذات حق بخلی وجود ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که اگر خداوند رزق و روزی را ضمانت کرده، پس چرا بسیاری گرفتارند، این تضمین برای آنها چگونه است، عنوان کرد: در این موارد باید با نظر به ممکنات پاسخ داد، چرا که احتمال دارد شخص در ارتباط با بعضی مسائل، زمینه و قابلیت پیدا نکرده باشد و این تفاوتهای دنیایی در اعتبار ممکنات و آنها که استعداد بیشتری دارند، پدیدار است.

این استاد اخلاق با بیان اینکه انسانی که از خدا در خواست می کند، اراده خدا در آن مساله برایش محقق است، یادآور شد: کسی که از خدا نمی خواهد، اراده خدا نسبت  به آن چیز برایش محقق نمی شود.

آیت الله سیدان در پایان گفت: در زمینه جود و بخشندگی آنچه مهم است، اینکه بیشتر ارتباطات از ناحیه خود انسان و در خواست او از خداست و ربطی به بخل و بغض خدا ندارد./۹۷۰۵/پ202/ب1

ارسال نظرات