۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۴
کد خبر: ۵۲۴۰۰۹
در آغاز درس خارج فقه مطرح شد؛

انتقاد استاد رشاد از عدم اقدام مسؤولان در برابر فجایع میانمار

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به فاجعۀ مسلمان­ کشی در میانمار و سکوت مجامع بین المللي، نسبت به عدم اقدام در خور مسؤولان و قوای مختلف جمهوری اسلامی انتقاد کرد.
علی اکبر رشاد

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از اداره روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد رییس و مؤسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در آغاز درس خارج فقه امروز خود در حوزۀ علمیۀ امام رضا(ع)، با اشاره به فاجعۀ مسلمان­ کشی و سکوت مجامع بین المللي و سکوت مخالفان خشونت و ترور، نسبت به عدم اقدام در خور مسؤولان و قوای مختلف جمهوری اسلامی انتقاد کرد.

وی تاکید کرد: اسف‌بارتر اينكه مقامات جمهوري اسلامي نيز در هر سه قوه نسبت به اين موضوع هم تاخير فاز دارند و به رغم اينكه چند سال است كه از اين فجايع مي‌گذرد، به‌موقع عكس‌العمل نشان نداده‌اند. آقايان مخالف خشونت كجا هستند؟ مگر خشونت فقط عليه كفار قبیح و خلاف است؟ خشونت كفار عليه مسلمانان قبيح نيست؟ بعضي از مسؤولان كه مثلا در قبال مرگ فاجعه‌بار چند غيرمسلمان در يك كشور كفر به‌مقیاس فاصله­ دقيقه‌اي و ساعتي عكس‌العمل نشان مي‌دهند، و در توئيتر خود می­ نویسند و صدور بيانية رسمي مي‌کنند، چرا درباره فجايعي كه نسبت به مسلمانان مظلوم اتفاق مي‌افتد در مقياس چند ماه و چند سال تأخير فاز عكس‌العمل نشان مي‌دهند؟

خلاصۀ سخنان حجت الاسلام والمسلمین رشاد را در زیر می­ خوانیم:

لازم است در ابتداي درس امروز به موضوع مهمي اشاره كنيم، و آن این که: مدت مديدي است كه متأسفانه اقليت مسلمان منطقه راخین (همان آراکان) سرزمین برمه و میانمار فعلي مورد تعدي و ستم مضاعف قرار دارند. مسلماناني كه پيشينه‌اي حدود سيزده قرنه در آن منطقه دارند، و به اعتبار زبانی که با آن مکالمه می­ کنند و زبانی است مرکب است از عربی و فارسی و ترکی از آنها قوم روهینگیا گفته مي‌شود و با سفر برخی مسلمانهای عرب و فارس و ترک در همان صدر اسلام مسلمان شده‌اند، و الآن حدود پنج تا هشت ميليون نفر هستند كه نسبت به جمعيت بودايي اين كشور اقليت هستند، اما متاسفانه حقوق شهروندی آنها از قبل دولت این کشور به رسمیت شناخته نشده است، و اکنون به بهانة اختلافات مذهبي ظاهرا از سوی افراد افراطی خانه‌هاي آنها تخريب مي‌شود، و قتل عام مي‌شوند، زنده‌زنده سوزانده مي‌شوند، اطفال را در آتش مي‌اندازند، اما قرائن بسیاری حاکی از آن است كه اين مسئله از سوي قدرت‌ها و صهيونيست‌ها هدايت مي‌شود و مانند سائر توطئه ­ها علیه مسلمین دست پليد صهيونيست‌ها در كار است. در قبال این فجایع و نسل­ کشی گسترده هيچ‌يك از مجامع بين‌المللي مدعي دفاع از حقوق بشر نيز عكس‌العملي نشان نمي‌دهند. گاهي در خبرها مي‌‌شنويم كه يك حيوان در جايي به نحوی كشته مي‌شود سازمان‌هاي بين‌المللي واكنش نشان مي‌دهند اما در برابر این فجایع هیچ اقدام مؤثر انجام نمی­ شود، آیا این همه انسان در حد کشته شدن چند حیوان هم ارزش اقدام ندارد. مع الاسف حتي مسلمانان نيز تا حال واكنش درخوري از خود نشان نداده‌اند. در يك كشور كوچك، ضعيف و عقب‌افتاده‌اي چنین رفتارهايي در مورد یک مشت مسلمان اتفاق افتاده كه دولت آن كشور نيز حمايت كرده و راه را براي اين تعدي‌ها باز گذاشته است؛ آنگاه روسا و مقامات يك ميليارد و پانصد ميليون جمعيت دنيا عكس‌العمل درخوري نشان نداده‌اند. حتي با يك هشدار و تذكار از پایگاه جمعيت عظيم مسلمان و اين قدرت بزرگ جهاني اسلامی دولت ميانمار حتماً طور ديگري رفتار خواهد كرد، ولي متأسفانه هيچ‌گونه عكس‌العملي نه از قبل سازمان‌هاي بين‌المللي و نه از سوي كشورهاي اسلامي صورت نمي‌گيرد.

اسف‌بارتر اينكه مقامات جمهوري اسلامي نيز در هر سه قوه نسبت به اين موضوع هم تأخير فاز دارند و به رغم اينكه چند سال است كه از اين فجايع مي‌گذرد، به‌موقع عكس‌العمل نشان نداده‌اند، و اكنون نيز كه بعضي از مقامات مطالبي را مطرح كرده‌اند پيداست كه در حد تعارف و شعار است. والا بعضي از آقايان كه مثلاً در قبال مرگ فاجعه‌بار چند غيرمسلمان در يك كشور كفر به‌مقیاس فاصله­ی دقيقه‌اي و ساعتي عكس‌العمل نشان مي‌دهند، و در توئيتر خود می­نویسند و صدور بيانية رسمي مي‌دهند، چطور ممكن است كه در خصوص فجايعي كه نسبت به مسلمانان مظلوم اتفاق مي‌افتد در مقياس چند ماه و چند سال تأخير فاز عكس‌العمل نشان مي‌دهند؟ اين مسئله بسيار تأسف‌آور است. دولت جمهوري اسلامي و قوة مجريه در اين زمينه كوتاهي كرده و از اقتدار و نفوذ و ابهتي كه در مجامع بين‌المللي و اذهان جهانيان داريم استفاده نكرده است. هيچ برخورد و تهديدي صورت نگرفته است. حتي همان برخوردهاي ديپلماتيك متعارفي مثل احضار سفير و اخطار صورت نگرفته كه حداقل بايد اين امور انجام مي‌گرفت. بايد به سازمان‌هاي بين‌المللي فشار مي‌آوردند. اخيراً هم اگر عكس‌العملي صورت گرفته، به‌جاي اينكه رؤساي قوا وارد عرصه شوند، مديران مياني قوا اعلام موضع مي‌كنند. نه قوة مجريه برخورد درخوري داشت و نه قوة مقننه و نه قوه قضائیه كه به تأكيد رهبر معظم انقلاب، هم در داخل و هم در خارج بايد حامي مظلومان و مستضعفان باشد. اگر هم بخشي از قوة قضائيه مدعي‌العموم است، چه در خارج و چه در داخل مدعي‌العموم مسلمانان است. آنها مسلمان هستند و به اين شكل فجيع كشته مي‌شوند. در مظلوميت خانه‌هايشان ويران مي‌شود، خانواده‌ها از هم متلاشي مي‌شود، در يك جا كل اعضاي يك خانواده را نابود مي‌كنند و زنده‌زنده به آتش مي‌اندازند.

تصاويري كه پخش شده فوق‌العاده دلخراش و دلگداز است كه انسان مي‌بينيد يك مرد قوي‌هيكل روي سينة يك كودك چندماهه ايستاده است. اين آقايان مخالف خشونت كجا هستند كه با اين خشونت‌ها مواجهه نمي‌كنند؟ مگر خشونت فقط عليه كفار قبیح و خلاف است؟ مگر خشونت از سوي مسلمانان عليه كفار و يا مسلمانان ديگر فقط قبيح است؟ خشونت كفار عليه مسلمانان قبيح نيست؟ اين‌قدر دم از جهان خالي از خشونت و مقابله با خشونت مي‌زنيم، و از اسلام رحماني سخن مي‌گوييم، اما متأسفانه در عمل مسلمانان وقتي مورد تعدي و ظلم قرار مي‌گيرند، هيچ عكس‌العملي نشان نمي‌دهيم.

تاكيدهايي كه رهبر مكرم انقلاب، مكرراً نسبت به اين موضوع داشتند و حتي نام بردند كه قوة قضائيه موظف است در اين‌جور مواقع از حقوق انسان‌هاي محروم و مظلوم دفاع كند، ولي در این مورد واكنش درخوري مشاهده نمي‌شود.

بسيار اسف‌بار است و فجايع اسف‌انگيزي است. ما شيعة اميرالمؤمنين (ع) هستيم كه در قبال خبري كه شنيده بود خلخال از پاي يك زن يهودي بيرون آورده ­اند، فرمودند كه اگر كسي از غم اين فاجعه دق كند نبايد او را ملامت كنيم. آنگاه ما امروز مي‌بينيم كه مسلمانان مظلوم در يك كشور كفر توسط ظاهراً يك فرقة افراطي ولي باطناً با پشتيباني و تسهيل دولت و واقعاً با هدايت صهيونيست‌ها و امريكايي‌ها اين‌گونه كشتار مي‌شوند و ما هيچ عكس‌العملي نشان نمي‌دهيم، مرام علوی کجا رفت؟ مگر نفرموده­ اند: «کونا للظالم خصما و للمظلو عونا» مواد قانون اساسی که دولت و مسؤولان را موظف به دفاع از مستضعفین و مظلومان می­کند کجا رفت؟. ان‌شاءالله خداوند متعال با ظهور حضرت حجت (س) اين مظالم و اين تعدياتي كه در سراسر جهان عليه مسلمانان و خاصه پيروان مكتب اهل بيت عليهم السلام جريان دارد را پايان ببخشد و در عين حال آحاد مسلمانان در اين‌جور مواقع تكليف دارند و نسبت و بايد كمك كنند و كمك‌هايي جمع‌آوري شود و يا حتي مردم بايد به مسئولان فشار بياورند و مطالبه كنند كه چرا نسبت به اين‌گونه قضايا تغيير فاز در عكس‌العمل داريد و واكنش‌هاي شما نيز بوي تعارف دارد و جديتي در آن نيست.

ما از ابزارهايي خوبي در اين زمينه مي‌توانيم استفاده كنيم، توان خوبي در مقابله با اين‌گونه مظالم داريم و وقتي استفاده نمي‌‌كنيم انسان احساس مي‌كند كه آنچه ابراز مي‌شود جنبة تعارفي و ديپلماتيك و صوري دارد. والسلام./۹۲۰۱۰۳/ی

ارسال نظرات