۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۰
کد خبر: ۵۲۳۹۲۳

عبارت دوپهلو در سند ۲۰۳۰ موج می‌زند

حجت الاسلام لیالی گفت: تمام متن و اسناد بین‌المللی قابل تفسیر و تاویل هستند، سند را به گونه‌ای نوشتند که غربی‌ها بتوانند آن را تفسیر و تاویل کنند و هر گونه تفسیر و تاویل در متون و اسناد بین‌المللی جایز است.
سند ۲۰۳۰

اشاره: حجت الاسلام لیالی استاد حوزه و دانشگاه که از کارشناسان حوزه جامعه و فرهنگ است، به بررسی ابعاد سند 2030 پرداخته و آسیب‌ها، اشتباهات و قوت‌ها را مورد ارزیابی قرار داده است.

مسئله بررسی اسناد بین المللی و توجه به خدمت یا خیانت فرهنگی از این منظر حائز اهمیت است که تجربه‌ای برای تاریخ انقلاب می‌‌شود. حجت الاسلام لیالی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا مباحث یاد شده را تبیین کرده است که در ذیل تقدیم خوانندگان محترم می‌شود. متن زیر بخش چهارم و پایانی از مصاحبه است که خدمت خوانندگان محترم تقدیم می‌گردد.

در بحث سند 2030 باید به چند نکته توجه کرد، یکی اینکه از جهات مختلف باید به این سند پرداخت، یعنی بحث حقوقی اساتید و کارشناسان علم حقوق بیایند بحث حقوقی کنند، کمتر کسی در مورد سند2030 نگاه اقتصادی به اسناد بین‌المللی داشته باشد.

امروز تمام معاهدات و اسناد بین المللی را باید در نظام سرمایه داری و بر اساس نظام سرمایه داری و اقتصاد لیبرال ترجمه کرد، نکته دوم معنای سند و معاهده بین‌المللی چیست؟

سند و معاهده بین‌المللی به مجموعه‌ای از اسناد و معاهدات گفته می‌شود که داوطلبانه عضو این سند شدید اما گزارشات شما و خروج شما از این سند و معاهده دیگر امکان پذیر نیست.

سند و معاهده بین المللی بخشی از کشورها با نظارت سازمان بین‌المللی عضو این کنوانسیون، معاهده یا سند می‌شوند و موظفند ماهانه و سالانه بر اساس آن گزاراشات خودشان را در نحوه اجرای اون سند به اسناد بالا دستی مثل سازمان‌های بین‌‎الملل ارائه بدهند.

رساـ نهادهای بین المللی منظور هستند یا دولت‌های فاتح در جنگ جهانی؟

معنای نهادهای جدید بین‌المللی که ده‌ها، صدها نهاد و موسسه رسمی و غیر رسمی زیر مجموعه سازمان ملل و سایر نهادها محسوب می‌شود، چیست؟ نهادهای بین المللی ابزار سلطه هستند، نهادها و معاهدات بین‌المللی ابزارهای سلطه و تسلط بر جوامع، مردمان، کشورها و رهبران کشورهاست.

بانک جهانی، سازمان تجارت جهانی، سازمان دبلیو تی، صندوق بین‌المللی پول، یونیسف، یونسکو، ده‌ها و صدها سازمانی که کنترل جوامع، کشورها و موسسات را به عهده دارند، به عنوان ابزار سلطه در اختیار سازمان ملل هستند که پنج کشور فاتح جنگ و کشورهای صنعتی می‌باشند.

نکته بعدی معاهداتی مثل سند 2030 یا FATF یا ده‌ها و صدها معاهداتی است که مثلا شفافیتهای مالی، پولشویی، کنترل جمعیت و ... هستند. باید سازمان ملل این کارها را کنترل کند و شما گزارشات سالانه خودتان را به این سازمان‌ها و مراکز ارائه بدهید.

عبارات دوپهلو در سند ۲۰۳۰ حکایت از چه چیزی دارد؟

هدف از اسناد بین‌المللی همانند سند 2030 چیست؟ اسناد و معاهدات بین‌المللی همیشه دو پهلو هستند، عبارات مثبت و دوگانه‌ای دارند.

در سند 2030 کاهش فقر مبارزه با نابرابری، دسترسی به انرژی پاک، حفاظت از اقلیم، حفاظت از محیط زیست، رشد اقتصادی همه این جملات عبارت‌های مثبتی است کسی در ظاهر حق مخالفت ندارد اما اگر تامل کنید، می‌بینید که عبارت‌های دو پهلو برای ابزار سلطه، تسلط بر گزارشات شماست.

شما باید به نهادهای بین المللی گزارش بدهید برای کاهش فقر چه کردید؟ گزارش کافی است؟ بازخواست و توبیخ دارد و رتبه بندی می‌شوید. بر اساس آن باید همه اطلاعات‌تان را شفاف در اختیار نهادهای بین المللی قرار دهید که برای هر یک از اینها شما چه کردید؟

اسناد بین‌المللی، محصول و تجربه زیست غربی و فرایند غربی شدن و شهروند جهانی شدن است، هدف اصلی سندهایی مثل 2030 این است که شهروند خوبی باشید و این عبارت‌ها در این متن وجود دارد.

زیست همسان شهروند جهانی شدن معانی غربی شدن و فرآیند غربی شدن و جهانی شدن است. شهروند جهانی و فرهنگی جهانی برای رشد اقتصادی و بهره‌وری اقتصادی از جوامع در حال رشد و در حال توسعه هست.

شما خدمتگزارانی برای اقتصاد جهانی و رشد اقتصادی برتر خواهید بود هدف از اسناد بین‌المللی توسعه با اجازه غرب است. توسعه زیر نظر نهادهای بین‌المللی مثل بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول، سازمان تجارت جهانی، سازمان بهداشت جهانی که در اختیار غرب است.

هدف از اسناد بین‌المللی دگرگون سازی فرهنگ‌ها، هویت‌ها و تمدن‌ها در بحث‌هایی مثل تعلیم، تربیت، آموزش و پرورش است. نهادها و اسناد بین‌المللی شبکه‌های پیدا و پنهان اما پیچیده نظام سرمایه‌داری و سرمایه‌سالاری کشورهای توسعه یافته برای غلبه بر کشورهای در حال توسعه و در حال رشد است.

اگر کسی بخواهد سندهای بین المللی مثل سند 2030 را بررسی و تحلیل کند، پیشنهادم این است که از دو جهت این سند را مورد بررسی و تحلیل قرار بدهد:

یک از جهت سخت افزاری و توسعه سخت افزاری، منابع توسعه مادی در این سند 2030 مدیریت منابع، منابع دریایی، صیادی، شیلات، ژن‌های گیاهی، آب‌های شور و شیرین، سوخت‌های فسیلی، تغییر اقلیم، محیط زیست توسعه صنعتی، کارگاه‌ها و بنگاه‌های کوچک، مدیریت بر غذا، پوشاک، کار، اشتغال و مانند اینها آمده است.

بررسی سند از جهت نرم افزاری

دوم بررسی سند از جهت نرم افزاری اهداف همانند 2030 که از نظر نرم افزاری تسلط بر فرهنگ، هویت، آموزش و پرورش، زنان، خانواده، کنترل رشد جمعیت است که در این سند چند جا اشاره شده است.

از جمله آنها تسلط بر نظام آموزشی، طرح برابری جنسیتی، طرح فمینیستی و مسائل حقوقی زنان، طرح اخلاق جنسیتی، طرح مالکیت معنوی در این سند آمد که شما تعداد کتب و مقالات را باید اعلام کنید و معنایش تسلط بر علوم و فنون جوامع در حال رشد است.

از جهت نرم افزاری به هم ریختن هنجارها، ارزش‌ها و اعتقادات کشورها، ملت‌ها و هویت‌های متعدد و متفاوت با هویت لیبرالیسم و ارزش‌های جهانی و آمریکایی است.

سند 2030 یا سند اهداف هزاره سوم، توسعه پایدار در هفده محور و برنامه‌های مصوب متعددی است که اشاره کردیم، سند 2030 مقدمه‌ای بر سند 2050 است که در حال طراحی بر اساس گزارش‌های سند 2030 است.

کشورهای توسعه یافته صنعتی این سند را نپذیرفتند و اگر هم بپذیرند، آن را اجرا نمی‌کنند، بسیاری از کشورها از جمله کشورهای غربی به این سند ملحق نمی‌شوند.

در ایران سند 2030 شهریور 94 که در سازمان ملل ارائه شده بود و در 25 شهریور 95 در هیئت دولت تصویب شد. این سند در 20 آذر 95 رونمایی شد و کارگروه ملی و سی کارگروه تخصصی با مدیریت و برنامه ریزی دفتر یونسکو در ایران در 25 شهریور 95 تشکیل شد.

منابع انسان‌شناختی و فلسفی سندهایی مثل 2030 چیست؟ مهم‌ترین منابع انسان‌شناختی و فلسفی 2030 عبارتند از لیبرالیسم و آزادی ارزش‌های لیبرالی، حاکمیت ارزش‌های آمریکایی، مفهومی به نام شهروند جهانی، دهکده جهانی، کدخدا، ارباب، جهانی‌سازی، جهانی شدن و قواعد جهانی سازی همه با هدف هنجارسازی جهانی شدن بر اساس ارزش‌های آمریکایی است.

از دیگر مبانی انسان‌شناختی و فلسفی سند که در متن آمده است، زندگی همسان، زیست جهانی و سبک زندگی واحد جهانی است. در اسنادی همانند مبانی فلسفی و انسان شناختی سند 2030 هدف به هم ریختن سبک زندگی کشورهای عقب مانده یا در حال توسعه و جایگزینی سبک زندگی انسان غربی و انسان نظام سرمایه داری لیبرال دموکراسی است.

رساـ تفسیر و تاویل سند ۲۰۳۰ به نفع کیست؟

آیا تناقض‌ها و پارادوکس‌ در متن 2030 وجود دارد؟ تمام متن و اسناد بین‌المللی قابل و تفسیر و تاویل هستند و به گونه‌ای نوشتند که غربی‌ها بتوانند آن را تفسیر و تاویل کنند و هر گونه تفسیر و تاویل در متون و اسناد بین‌المللی جایز است.

قرائتی قابل پذیرش است که آمریکایی‌ها ارائه بدهند، زبان انگلیسی است و انگلیسی‌ها باید ترجمه کنند که مراد و مفهوم از این الفاظ و مفاهیم چیست. تمام متن‌ها و اسناد بین‌المللی مثل برنامه جامع اقدام مشترک برجام مثل قراردادهای مثل FATF و سایر اسناد و معاهدات دو پهلو هستند.

رساـ آیا این اسناد الزام آور هستند یا خیر؟

در متن این اسناد آمده است که الزام آور نیستند، گرچه در متن آمده است که اسناد توصیه‌ای و غیر الزام آور هست اما دقت کنید که اسناد برای خودش شورای حکام دارد، رصد می‌شود، ارزیابی دارد و گزارش می‌گیرند.

در اسناد توصیه‌ای و غیر الزام آور شورای حکام ارزیابی و گزارش معنا ندارد، رتبه بندی معنا ندارد و این اسناد الزام آور است، چون متن سند است و تعهد دادیم و امضا زدیم، کشورها امضا زدند، در بسیاری از بندهای سند کشورهای عضو متعهد می‌شوند.

حق تحفظ دروغ بزرگی است و نباید باور کنیم، در اسناد بین‌المللی دروغ بزرگی است، تحفظ در اسناد بین‌المللی معنایی ندارد، شما برای خودتان حق تحفظ گذاشتید اما نهادهای بین‌المللی شما را محکوم می‌کنند.

این سند با هویت فرهنگی، ایرانی اسلامیدر تعارض است و با قاعده‌هایی همانند نفی سبیل، قاعده‌ نفی سلطه و با ملیت در تعارض است. اینها را در جای دیگری باید به تفصیل بحث کرد. سند 2030 فرایند جهانی شدن و غربی شدن است.

سند 2030 با اسناد بالا دستی و قوانین شرعی در تعارض است، با اصول قانون اساسی؛ اصل 53، اصل 125، اصل 77، اصل 138 در تعارض است. با استقلال و هویت ایرانی اسلامی و با مفهوم استکبار و سلطه در تعارض است.

طبیعتا سلطه، تسلط و قدرت نرم سازمان‌ها و نهادهای بین المللی علیه انقلاب اسلامی است و این سازمان‌ها هم در اختیار نهاد سلطه هستند. این سند رضایت یهود و نصارا را در پی دارد و رضایت یهود و نصارا با قواعد فقهی جمهوری اسلامی در تعارض است.

آیه وَلَن تَرضى عَنكَ اليَهودُ وَلَا النَّصارى حَتّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُم، سند 2030 را نیز خطاب قرار داده است. مخالفت مقام معظم رهبری را در پی داشت، مخالفت نهادهای روحانی حوزههای علمیه و نهاد مرجعیت را در پی داشت.

مهم‌تر از همه سندهایی همانند سند 2030 در مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان تصویب نشد، این سند از لحاظ شرعی درست است یا غلط؟ این سند بار مالی دارد یا ندارد؟ شورای نگهبان باید معاهدات و سندهای بین‌المللی را تصویب کند. در مجلس و شورای نگهبان تصویب نشد.

رساـآیا سند 2030 با اسناد بالادستی ما در تعارض است؟

سند 2030 با اسناد بالادستی ما مثل قانون اساسی در تعارض است، اصل 153 می‌گوید هر گونه قرار داد که موجب سلطه بیگانه بر منابع طبیعی، اقتصادی، فرهنگی، ارتش و دیگر شئون کشور شود، ممنوع است.

سند همه اسباب سلطه را دارد، اصل 77 قانون اساسی می‌گوید عهدنامه‌ها، مقابله‌نامه‌ها، قراردادها و موافقت‌نامه‌ها در حوزه بین‌الملل باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد، در حالیکه این سند به تصویب مجلس نرسیده است.

اصل 125 قانون اساسی همین عبارت را دارد که باز هم به تصویب مجلس نرسیده است، از دیگر موارد مغایرت سند 2030 با اسناد بالادستی عدم تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی و تعارض این سند با اختیارات شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

منافات سند 2030 با اسناد بالا دستی مثل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تعارض سند 2030 با مبانی فکری، نظام ارزشی، معرفتی و هنجارهای نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران، مغایرت سند 2030 با الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است.

چرا سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که تصویب شد و مقام معظم رهبری ابلاغ کرد، مورد بی مهری و بی توجهی قرار گرفت؟ جایگاه مفهومی به نام عدالت، معنویت، اخلاق و هنجارهای دینی و عرفی کشورها در سند توسعه پایدار 2030 چیست؟

در سند آموزشی 2030 نظام ارزشی خاصی وجود دارد که نظام ارزشی لیبرالی است و ارزش‌های آمریکایی در این سند هست، عدالت به مفهوم عدالت دینی و عدالت اسلامی معنایی ندارد، نتایج و محصول سند 2030 برای کشورهایی که امضا کردند چیست؟

حاکمیت خوب جهان و دنیای بدون مرز است. دنیای فراملی و فرا ملیتی است، جهانی شدن و جهانی سازی است، یکسان سازی فرهنگ‌ها و تمدن‌هاست، سبک زندگی جهانی است که با حاکمیت ملی کشورها و معاهدات بین‌المللی تعارض دارد.

برای یکسان‌سازی، یکسان‌شدن و به هم ریختن نظام خانواده، جایگاه زن، مادر و مادری را در پی دارد و در نهایت پذیرش کج رفتاری‌ها و انحرافاتی همانند برابری جنسیتی، هم‌جنس‌گرایی و همانند این‌ها را برای کشورهای اسلامی دارد.

انحرافات و اهداف خطرناک سند 2030 چیست؟ برتر از همه اسناد بردگی‌هاست، اگر امضا زدیم سند بردگی ماست. بحران هویت ملی، دینی و اعتقادی را برای ما ایجاد خواهد کرد و سند 2030 دگرگونی هویت‌ها و تعارض هویت‌ها و ملیت‌ها را در پی خواهد داشت.

جالب است بدانیم که عمل به بندهای مختلف سند 2030 در خاورمیانه، منطقه، آسیا و اقیانوسیه به ایران واگذار شده است، از این به بعد ما باید درباره برابری جنسیتی و بسیاری از مولفه‌های سند 2030 کشورمان نه منطقه به سازمان‌های بین الملل گزارش بدهیم.

رساـ حامیان داخلی سند 2030 چه کسانی هستند؟

سوال سختی است و جواب سخت‌تری دارد، متاسفانه بخشی از جریان‌های لیبرال و سکولار در جامعه ایرانی مدافع و حامی سند 2030 هستند، برخلاف انتظار و با تعجب بخشی از دوستان اصلاح‌طلب و جریان اصلاحات مدافع سند 2030 هستند.

متاسفانه دولت جناب آقای روحانی، ریاست محترم جمهور مدافع و حامی سند 2030 هست. یادمان نرفته که ریاست جمهور فرمودند از هر چه بگذرم از سند 2030 نمی‌گذرم.

متاسفانه هیئت دولت در 25 شهریور 95 مصوب کرد، ابلاغ کرد و بخشی از وزارت‌خانه‌ها و هیئت دولت مجبورند بر اساس مصوبه هیئت دولت حامی سند 2030 باشند.

متاسفانه بخشی از رسانه‌ها، مطبوعات و شبکه‌های زنجیره‌ای در داخل کشور حامی سند 2030 هستند، متاسفانه معاونت امور زنان نهاد ریاست جمهوری نه تنها حامی که مجری سند 2030 است.

رساـ آیا دوستان حامی سند 2030 بی توجه هستند و یا خدایی ناکرده قصد خیانت دارند؟

اگر غفلت و بی توجهی باشد، می‌پذیریم ولی اگر از روی آگاهی و تعمد باشد، قصد خیانت است. من پیش بینی می‌کنم بسیاری از مسئولان و دولتی‌هایی که در جلوی پرده هستند، غافلند.

اما کسانی که در پشت پرده هستند و در اتاق‌های فکر پنهان ماندند، پیش بینی می‌کنم که خیانتی نسبت به فرهنگ و هویت ایرانی–اسلامی و نظام ارزشی جمهوری اسلامی ایران است، بسیار سوال می‌شود که آیا سند 2030 لغو شده است؟

پاسخش خیلی سخت است، متاسفانه خیر سند 2030 لغو نشده است، نه هیئت محترم دولت لغو تصویب نامه را اعلام کردند و نه شورای محترم عالی انقلاب فرهنگی.

در یک عبارت دو پهلو مثل بقیه عبارت‌ها گفتند در صورت تعارض با سند تحول آموزش و پرورش لغو شده است.

رساـ ممنون از این که وقتتان را در اختیار خبرگزاری رسا قرار دادید. /۸۸۱۳۰۳/س

ارسال نظرات