۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۶
کد خبر: ۵۲۳۸۵۳
آیت الله ری شهری:

دوام اطاعت الهی مکمل صفات نیکو در انسان است

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه کامیابی در تقویت صفات نیکو است، گفت: سعادت انسان در گرو اطاعت از خداوند و دوام اطاعت الهی مکمل صفات نیکو در انسان است.
ری شهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد محمدی ری شهری نماینده مجلس خبرگان رهبری و مفسر قرآن کریم، امروز در جلسه درس خارج فقه که در حوزه علمیه آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد، گفت: امام سجاد(ع) در دعای شریف مکارم الاخلاق می‌فرمایند: «وَ أَكْمِلْ ذَلِكَ لي بِدَوَام الطّاعَة، وَ لُزُوم الْجَمَاعَة، وَ رَفْض أَهْل الْبدَع» در فرازهای گذشته این مقطع از دعای نورانی مکارم‌الاخلاق تقریبا 18 ویژگی برای انسان‌های با تقوا بیان شد.

وی افزود: در این فراز از دعا حضرت به چند نکته دیگر از صفات و زیورهای برجسته انسانی اشاره می‌کنند که از «فی بسط العدل و کظم الغیظ» آغاز شده و به این نکته می‌رسند که انسان باید نیکی‌های خودش را کم ببیند هرچند بسیار باشد و بدی‌های خود را زیاد ببیند ولو کم باشد.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) اضافه کرد: در ادامه حضرت می‌فرمایند: «و اکمل ذالک لی بدوام الطاعه» حال اگر این زیورهای هیجده‌گانه بخواهد تکمیل شود شروطی لازم است و آن شرط دوام و ثبات در اطاعت خداوند است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه اگر انسان همه صفات نیکو و مکارم‌الاخلاق را یکجا داشته باشد اما فاقد تقوا باشد آن صفات به هیچ دردی نمی‌خورد، اظهار داشت: انسان زمانی که گناه کند اما خوبی‌ها و صفات نیکوی خود را کم ببیند این عمل او بی ارزش خواهد بود.

این مفسر قرآن کریم با اشاره به اینکه ارزش صفات نیکو به دوام اطاعت از خداوند متعال بستگی دارد، تصریح کرد: امیرمومنان علی(ع) می‌فرمایند: اگر خیر را دیدید و برای انجام آن شتافتید و زمانی که بدی را مشاهده کردید از او دوری جستید کامیاب و سعادتمند خواهید شد.

این استاد درس اخلاق در پایان با بیان اینکه کامیابی در تقویت صفات نیکو تقوا است، خاطرنشان کرد: سعادت انسان در گرو اطاعت از خداوند و دوام اطاعت الهی مکمل صفات نیکو در انسان است./813/پ202/ب1

ارسال نظرات