۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۳
کد خبر: ۵۲۳۸۵۱
در نشریه «رسم خورشید» می‌خوانیم:

آداب و رسوم فراموش شده عید غدیر

کانون خورشید، نشریه «رسم خورشید» ویژه‌نامه احیای آداب و رسوم عید غدیر را منتشر کرد.
نشریه رسم خورشید

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کانون خورشید، نشریه «رسم خورشید» ویژه‌نامه احیای آداب و رسوم عید غدیر را به مدیر مسؤولی محمد حسین مشکوری، ویژه شهریور 96 منتشر کرد.

 در این نشریه مطالبی همچون:‌ مطلع سخن، بررسی تاریخ و فقهی عقد اخوت، رسوم غدیر، از منظر فردی، خانواده و اجتماع، سلوک غدیری، در محضر استاد: مصاحبه با آیت الله مجد هاشمی، اشعار غدیر، معرفی کتاب قنوت خورشید، تولید انیمیشن غدیری با عنوان «پرده آخر»، کتاب «لحظه‌های دل‌پذیر»، با قصه‌های غدیر، کتاب ایده های با شال سبز و کلام آخر را مطالعه می‌کنیم.

 مسلمین به ویژه شیعیان مکلف‌اند واقعه غدیر را که با مشیت الهی تقدیر شده است پاس بدارند و رسومات فراموش شده را زنده کنند و هر چه در توان دارند در پاسداشت این واقعه اظهار و ابراز نمایند، از این رو حجت الاسلام محمد حسین مشکوری، مدیر کانون خورشید درباره ضرورت احیای آداب و رسوم عید غدیر در مطلع سخن این نشریه چنین نگاشته است:

 «فَلْیُبَلِّغِ الْحاضِرُ الْغائِبَ وَ الْوالِدُ الْوَلَدَ اِلی یَوْمِ الْقِیامَةِ»؛ بر اساس این فرمان طلایی، همگان در یک صف موظفند پیام‌آور غدیر باشند تا روز قیامت، برای انجام یک وظیفه خطیر باید رسومات بزرگداشت غدیر تجدید حیات یابند و با توجه به شرایط زمان و مکان، بازخوانی حماسه در شکل مطلوب ارائه گردد.

 به اختصار و تنها با ذکر عناوین به بعضی رسومات این مراسم در دهه ولایت اشاره می‌شود:

 برپایی نماز عید غدیر جماعت در مساجد و حسینیه‌ها، اطعام مسلمین، برنامه‌ریزی برای خواندان تفسیر، حفظ و نشر خطبه رسول الله در روز عید غدیر، برنامه برای مراسم عقد اخوت میان مسلمین، آراستن خانه‌ها و اماکن عمومی، پوشیدن لباس نو؛ هدیه دادن، بوی خوش به کار بردن و فراهم آوردن آسایش برای خانواده؛ تبریک گفتن به یکدیگر با جمله: «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ عَلیِّ بنِ أَبِیطالِب وَ الْأَئِمَّةِ عَلَیْهِمُ السَّلاَم»، دل‌جویی و مهرورزی کردن و مصافحه در روز عید که «یوم التودد» نام گرفته است، صله ارحام و دیدار با سادات، مؤمنان و بزرگان و... .

وی در ادامه این مطلب به وظیفه نهادهای فرهنگی و رسانه‌ها درباره احیای غدیر اشاره می‌کند و می‌نویسد:

غدیر کلید فهم اسلام و راه یافتن به ژرفای دین مبین است و باید این فهم و درک در میان طبقات اجتماع به باور برسد تا همه ظرفیت‌ها در راه اشاعه و نشر معارف غدیر فعال شوند.

مردم، نهادها، دولت‌ها، مجموعه‌های قانون‌گذار، وسایل ارتباط جمعی در یک فرماندهی ارتباط جمعی در یک فرماندهی متمرکز منسجم شوند و گامی درخور بردارند.

عید غدیر در روایات برترین عید مسلمانان شمرده شده است، از این رو در فرمایش‌های معصومان(ع)، آداب و رسومی برای احیای این روز بیان شده که این آداب و رسوم در سه حیطه فردی، خانوادگی و اجتماعی است و شبیه آنها در دیگر اعیاد و مناسبت‌ها دیده نشده است و این مسأله اهمیت این روز را نشان می‌دهد، بنابراین سید محمد علی حسینی در مقاله‌ای با عنوان «رسوم غدیری از منظر فردی، خانواده و اجتماع» به بررسی این موضوع پرداخته است.

خانواده در اسلام جایگاه ویژه‌ای دارد، از این رو، وی در زیر عنوان «آداب و رسوم خانوادگی» چنین نگاشته است:

یک از وظایف انسان نسبت به خانواده خود، این است که آنان را نسبت به دین اسلام و تشیع ترغیب کند و به گونه‌ای رفتار کند که خانواده و فرزند، عاشق اهل بیت(ع) شوند. به همین علت، برخی از آداب و رسومی که برای این عید بزرگ بیان شده است مربوط به خانواده است.

امام صادق(ع) در این زمینه می‌فرمایند: در این روز، سزاوار است که مرد برای خانواده گشایش بیشتری فراهم کند.

 توسعه و گشایش خانواده، باعث خوشحالی خانواده و فرزندان شده و ذهنیت خوبی برای آنها نسبت به عید غدیر ایجاد می‌کند، و آنان را مشتاق رسیدن این عید می‌کند. این گشایش شامل خرید لباس‌های نو، خوراکی‌های دوست داشتنی سالم، تفریح، سفر و مانند آن می‌شود. این رسم عید غدیر، نشان می‌دهد اسلام تا چه اندازه، نسبت به خانواده و تعالی فرهنگی آن اهمیت می‌دهد. البته این کار، علاوه بر ارج اخروی، در دنیا نیز پاداش دارد.

گفتنی است، کانون خورشید، نشریه «رسم خورشید، ویژه احیای آداب و رسوم روز غدیر» ویژه شهریور 96 را در 40 صفحه، در قطع رقعی و با ورقه تمام گلاسه منتشر کرده است./۹۹۸/ن ۶۰۳/ش

 

ارسال نظرات