۱۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۳
کد خبر: ۵۲۳۷۲۴
آیت الله مرتضوی شاهرودی:

همه عالم به طفیل علی مرتضی است

آیت الله مرتضوی وجود پیامبر(ص) و علی(ع) را بنابر روایتی از خود پیامبر، نور واحد دانست و پس از آن به بیان فرمایش خدا با حضرت آدم اشاره کرد که فرمود خلقت عالم بخاطر وجود آنها است.
آیت الله مرتضوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید حسن مرتضوی شاهرودی از علمای بزرگ خراسان و عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان به مناسبت عید غدیر خم در جمع شاگردان خود از کثرت روایات و عناوین مختلف پیرامون امیرمؤمنان علی(ع) گفت.

آیت الله مرتضوی بیان داشت: در روایات عناوین کثیری در رابطه با امیرمومنین علی(ع) و شیعه ها دیده می شود هر یک از این عناوین در یک روایت نیست برخی در ده ها روایت است مثلا در یک روایت دارد که پیامبر فرمود: یا علی دشمن تو داخل بهشت نمی شود مغرض تو روی بهشت را نمی بیند.

وی افزود: برعکس آن هم در روایات دارد که، یا علی محب شما داخل جهنم نمی شود. این در خیلی از روایات آمده که محب علی(ع) داخل آتش نمی شود و مبغض علی(ع) هم داخل بهشت نمی شود.

سفر حضرت ابوطالب به طائف

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان بیان داشت: در یکی روایتی دارد که حضرت ابوطالب سفری به طائف داشت در بین راه شیری آمد سر راه ابوطالب و خودش را به دست و پای ایشان انداخت معروفه که درنده ها از حضرت ابوطالب می ترسیدند و  فرار می کردند اصلا در کتب حدیث بابی دارد که درندگان از ایشان فرار می کردند.

وی افزود: در این روایت دارد که حضرت به شیر گفت به خدایی که تو را خلق کرده، سر این کار را بگو شیر عرض کرد: «انت ابو اسدالله» تو پدر اسد خدا هستی ازین جهت من به شما احترام می کنم. این امور که ده ها بلکه صدها هست و همچنین در مورد محب علی، مبغض علی و محب شیعه، مبغض شیعه.

روز غدیر عالم اثبات وحدت نور وجودی رسول الله با علی(ع) است

آیت الله مرتضوی شاهردی بیان داشت: ممکن است کسی بگوید به خاطر روز غدیر بود که پیامبر گفت: «من کنت مولا...» روز غدیر عالم اثباته و ریشه این حرف ها را باید در روایات جستجو کرد و آن ریشه این است که در برخی روایات دارد که رسول اکرم فرمود: «انا و علی من نور واحد»

وی ادامه داد: این یک روایت، دو روایت، 50 روایت نیست ثبوت قضیه اینجاست واقع اینجاست روز غدیر واقع این قضیه است ابلاغ این و تبلیغ این واقعیت است.

وی افزود: واقعیت «نور واحد الا باالنبوه» است برهمین اساس در روایتی دارد که سلمان و ابوذر و مقداد و جماعتی آمدند خدمت رسول الله(ص) همه محزون بودند رسول اکرم(ص) فرمود چه شده؟ عرض کردند به این خاطر که منافقین به ما می گویند سبقت علی در اسلام اثری ندارد ما از ین حرف ناراحت می شویم اجازه بدید ما با اینها بحث کنیم.

منافق آنچه بر دل دارد به زبان جاری می کند

استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان در ادامه گفت: پیامبر فرمود این حزن ندارد این مشکل را تمام انبیأ داشتند موسی، عیسی و ابراهیم و دیگران که عده ای نق نق می زنند کدام پیامر بود که این منافقین مقابلش ساکت بنشینند؟

وی افزود: برای همه نق نق بوده و این مسئله ای نیست که شما محزون بشوید که چرا اینگونه می گویند. منافق باید این حرف را بزند چراکه آنچه در دل است به بان جاری می شود خلافش تبحر می خواهد بعد دو جریان برای آنها نقل کرد یکی همین بیان «انا و علی من نور واحد» و جریان  دوم از حضرت آدم گفت.

همه عالم به طفیل علی مرتضی است

آیت الله مرتضوی شاهرودی بیان داشت: در این روایت خطاب به این جماعت فرمود، حضرت آدم بعد آن جریان، چشمش به عرش الهی افتاد اسمائی را مکتوب در آن دید اسم رسول الله(ص) علی(ع) و فاطمه(س) و حسن و حسین(ع). آدم آدم است گفت مگر خلقی بهتر از ما هم داری این اسما چیست؟ خدا فرمود: ای آدم آگر اینها نبودند نه آسمانی خلق می شد و نه زمینی

وی افزود: همه عالم به طفیل علی مرتضی است ثبوت مسئله اینجاست روی این کار کنید البته کارکردند یعنی غذا پخته شده ما باید داخل دهان بگذاریم بزرگان ما کار کردند اشکال عقلی یا هرچی اگر داشته در خود این روایات جواب داده شده است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در پایان گفت: در هر حال امید است ان شاء الله از برکت روز غدیر همه ما امام شناس باشیم، علی شناس باشیم که به دنبال آن آثارش بیاید اینکه محب علی داخل آتش نشود. /۹۳۳/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات