۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
کد خبر: ۵۲۳۵۴۸
کارشناس دینی هشدار داد؛

«مدپرستی» برهم زننده بنیان‌های فرهنگی جامعه

حجت الاسلام فخرایی با تاکید بر ضرورت برخورد با توزیع پوشاک غربی گفت: شاید نتوانستیم به طور شایسته‌ای، خطرات و عواقب و پیامدهای مدپرستی را به جامعه بشناسانیم و در مواقع خاص گوشزد کنیم.
اخلاق اجتماعی، جامعه، سبک زندگی

حجت الاسلام محمود فخرایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، با اشاره به رواج مد و مدگرایی و ابعاد آن در جامعه اسلامی گفت: متاسفانه یکی از مسائلی که امروزه جامعه را درگیر کرده، مد و مدگرایی است که ناشی از تقلید از برنامه های کانال ها و شبکه های ماهواره ای دشمن است که برخی خانواده ها از روی ناآگاهی و بی اطلاعی از پیامدهای شوم آن استفاده می کنند.

وی افزود: نکته خیلی جالب اینکه کشورهای تامین کننده برنامه های کانال ها و شبکه های ماهواره ای، در کشور خودشان از این شبکه ها استفاده نمی کنند، در سفرهایی که به چندین کشورهای اروپایی و آمریکای لاتین داشتم دریافتم که تولیدکنندگان این چنین برنامه هایی برای شبکه های ماهواره ای، در جامعه خودشان این گونه نیستند.

کارشناس مسائل دینی همچنین تصریح کرد: کشورهای مزبور این نسخه را تنها برای کشورهای جهان سوم پیچیده اند و خودشان به ویژه یهودیان معترفند که دیگر با سلاح نمی توانند به جنگ کشور ایران اسلامی بیایند و تنها راه موفقیت خود را در رسیدن به اهداف شوم در ابزار فرهنگی دانسته و تمام تلاش خود را در این راستا انجام می دهند.

چرا با توزیع لباس با مدل غربی در بازارهای ایران برخورد نمی شود

حجت الاسلام فخرایی افزود: شبیخون فرهنگی که مقام معظم رهبری، سال ها قبل تاکید فرمودند در حال حاضر در جامعه احساس می شود، ریشه تزلزل بنیان خانواده، افزایش آمار طلاق، افزایش جرم و جنایت و دیگر آسیب های اجتماعی را می توان در مد و مدگرایی و تقلید کورکورانه از فرهنگ بیگانگان دانست.

وی بیان داشت:‌ در حال حاضر جامعه، درگیر مد و مدگرایی شده و جوانان با سرشت پاک نیز به نحوی به سمت مدگرایی سوق می یابد و از فرهنگ غرب اعم از نوع پوشش و حتی مدل اصلاح سر و صورت تقلید می کند، جلوگیری از تقلید کورکورانه فرهنگ غرب نیازمند اقدامی همگانی است.

نماینده ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان ابراز داشت: لباس های تهیه شده با مدل غربی در بازارهای ایران به فروش می رسد، جای سؤال است که چرا اماکن با توزیع و عرضه این گونه لباس ها برخورد نمی کند؟ در حالی که جلوگیری از عرضه این نوع پوشش و لباس ها امری ضروری تلقی می شود، نحوه پوشش زننده در جامعه کنونی سبب شده تا فرد مدگرا دیگر به دلبند به مسائل زندگی و خانواده خود نباشد و حتی در بین جوانانی که ازدواج کرده اند این مورد مشاهده می شود و این سبب فروپاشی بنیان خانواده وی می شود.

حجت الاسلام فخرایی با اشاره به عوامل جامعه شناختی مدگرایی گفت: شاید ما نتوانستیم به طور شایسته ای، خطرات و عواقب و پیامدهای مدپرستی را به جامعه بشناسانیم و در مواقع خاص گوشزد کنیم.

وی تاکید کرد:ضروری است خطرات و پیامدهای آن را از همان دوران کودکی و از مدارس ابتدایی به فرزندان گوشزد کنیم و سپس به مدارس بالاتر و جامعه دانشگاهی سوق دهیم، همین مدارس ابتدایی در آینده نسل جوان جامعه را تشکیل می دهند، بنابراین آموزش چنین مواردی را باید از ریشه آغاز کرد.

تاکنون برای جلوگیری از گرایش به فرهنگ غربی خوب عمل نکرده ایم

نماینده ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: تا کنون برای جلوگیری از گرایش به فرهنگ بی اساس غرب خوب عمل نکرده ایم که برخی به شکل کورکورانه از فرهنگ منحط غربی تقلید می کنند و در سطح جامعه با پوشش و آرایشی نامناسب حضور می یابند.

حجت الاسلام فخرایی افزود: فرزندان از همان دوران کودکی با حضور در مهدکودک، آموزش موسیقی می بیند، علاوه بر آن، کودک یا استفاده از وسایل و تکنولوژی روز جامعه نظیر موبایل به صورت ناخواسته با مدگرایی آشنا می شود و یا با تماشای برنامه های کودک از شبکه های ماهواره ای مسائلی همچون عشق و عاشقی، جناحی و دیگر موارد نامناسب آشنا می شود.

وی ادامه داد: از این رو کودک به تدریج رشد یافته و به محض ورود به جامعه، همه درس ها را آموخته و این نتیجه سهل انگاری والدین است که ناخواسته، کودک را در این مسیر قرار داده و با این کار خود ضرر بیشتری به جامعه وارد کرده اند، بنابراین والدین باید از همان ابتدا این موارد را کنترل کنند.

کارشناس دینی به جایگاه مدگرایی در فرهنگ دینی اشاره کرد و افزود: حسادت گناه است، اما حسادت در آموختن علم مانعی ندارد، اگر در مباحث علمی در وادی دیگری قدم بگذاریم و با اشرافی گری ممزوج و مخلوط کنیم متوجه می شویم که فردی که قرار است برای آینده جامعه مثمرثمر باشد و دیگران از وی، بهترین ها را بیاموزند از نفوذ کلام برخوردار نیست.

حجت الاسلام فخرایی گفت:‌ متاسفانه در مصرف نیز الگوی دینی استفاده نمی شود، اسراف در میهمانی ها نمونه بارز مصرف گرایی است و افراد در میهمانی های بعدی سعی می کنند برای خوب برگزار شدن ضیافت، به مدگرایی روی آورند و با تهیه چندین نوع غذا به اصطلاح خودشان کلاس کار را بالا ببرند که همان مدگرایی است، درحالی که می توان با استفاده از سبک زندگی اسلامی و با تأسی از سیره زندگی اهل بیت(ع)، زندگی همراه با آرامش و نشاط را برای خود و اعضای خاناوده به ارمغان بیاوریم.

وی با بیان اینکه مدگرایی در پوشش و حتی وسایل نقلیه نیز اثر گذار بوده است تاکید کرد: الگو قراردادن سیره و روش اهل بیت(ع) در زندگی سبب می شود که از هیچ مدی تبعیت نکنیم و حتی اجازه ندهیم که مد به عنوان وسیله مخرب در زندگی فردی و جامعه اسلامی رسوخ کند.

مدگرایی تفکری وارداتی است

نماینده ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان مدگرایی را نوعی تفکر وارداتی خواند و گفت: سلامت جامعه اسلامی با تبعیت از مدل اسلامی تامین می شود در غیر این صورت، جامعه متضرر خواهد شد، جامعه اسلامی فی نفسه مسلمان بوده و خواهد بود، اما تقلیدهای ناخواسته از فرهنگ های بیگانه به تدریج فرد را به سمت مدگرایی سوق می دهد.

حجت الاسلام فخرایی گفت:‌ مدگرایی در بین زنان و مردان رایج بوده و هر دو پایا پای یکدیگر گام برمی دارند، زنان به لحاظ استفاده از پوشش و اسراف در خرید لباس و مردان نیز در خرید ماشین مدل بالا در مدگرایی گوی سبقت را از یگدیگر می ربایند./851/ت۳۰۱/س

ارسال نظرات