۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۱
کد خبر: ۵۲۳۴۶۲
آغاز سال تحصیلی حوزه و حس روزهای شیرین طلبگی؛

توجه به زی طلبگی رمز موفقیت طلاب

همزمان با آغاز سال تحصیلی در مدارس علمیه طلاب نوجوان و نو ورود بوی ماه مهر را پیش از آغاز این ماه استشمام و حس شیرین طلبگی را در فضای آموزشی تربیتی حوزه آغاز کردند.
حوزه علمیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، امروز طلبگی مورد استقبال جوانان قرار گرفته است و به لطف الهی و در سایه رهنمودهای رهبر معظم انقلاب رشاهد رشد و توسعه مدارس علمیه و افزایش آمار پذیرش طلاب نسبت به سالهای گذشته هستیم، به امید روزی که شاهد رشد و موفقیت طلاب طلاب امروز همچون طلبه های گذشته حوزه باشیم که در عرصه های مختلف نقش آفرینی کردند.

علم و اخلاق دو بال برای موفقیت طلاب است

طلبگی طی کردن مسیری در سایه فراگیری علوم دینی و تقویت اخلاق و معنویت برای هدایت جامعه و مردم و همچنین ادامه دادن راه پیامبر(ص) و امامان معصوم است، طلاب سربازان مکتب امام صادق(ع) هستند و این قشر برای موفقیت در مسیر طلبگی باید به سلاح علم و اخلاق مجهز باشند.

عمل در سایه اخلاق و تهذیب نفس ارزش پیدا می کند و طلاب برای رسیدن به جایگاه رفیع طلبگی باید از اخلاق و علم خود مواظبت کنند، طلاب نو ورود ما باید قدر جایگاه و فرصتی که در اختیار دارند بدانند و با الگو گیری از بزرگان دین در این راستا قدم بردارند.

داشتن انگیزه رمز موفقیت طلاب

به گفته بزرگان حوزه مطالعه، تحقیق و پژوهش زیربنای موفقیت طلاب در مسیر طلبگی است، طلاب برای نقش آفرینی در این عرصه باید مجهز به علم روز بوده و با تکیه بر مطالعه همواره سعی و تلاش داشته باشند تا به درجات رفیع طلبگی دست یابند و لازمه تبیین این مهم داشتن انگیزه است.

برای حفظ و تقویت انگیزه طلاب باید از سوی مدیران و اساتید حوزه شرایط لازم برای ادامه تحصیل آنان فراهم شود تا جلوی آسیبهای اخلاقی و آفت تحصیلی در مدارس گرفته شود.

برگزاری دوره میثاق طلبگی برای پذیرفته شدگان حوزه فرصتی برای آشنایی طلاب نو ورود با بایستگی های زی طلبگی است، بایستگی هایی که نوع رفتار، اشتغال، معیشت، ازدواج، اخلاق و تعامل با خانواده نقش دارد، در زی طلبگی ابتدا اخلاق طلبه مدنظر قرار می گیرد و رفتار آنها باید با منش و جایگاه طلبگی متناسب باشد.

آراستگی از دیگر ویژگی های مهم زی طلبگی است و این مهم همواره باید از ابتدای انتخاب مسیر طلبگی همواره مورد توجه قرار گیرد و می توان گفت دروس اخلاق بهترین و اثرگذارترین عامل در تقویت اخلاق و تبیین مسأله زی طلبگی است و در این راستا اساتید اخلاق نقش بسزایی خواهند داشت که لازم است همواره مورد توجه ویژه قرار گیرد.

تحصیل یک هزار و 600 طلبه در مدارس علمیه برادران لرستان

گفتنی است، هم اکنون یک هزار و 600 طلبه در 13 مدرسه علمیه برادران استان لرستان مشغول تحصیل و فراگیری علوم دینی در سطح یک، دو و سه هستند، از بین این افراد 240 طلبه نو ورود پس از برگزاری آزمون ورود، گذراندن دوره های مصاحبه، گزینش و برگزاری دوره آموزشی اخلاقی اختبار و تثبیت جذب حوزه علمیه برادران در سراسر استان شدند.

طلبگی مسیری پر پیچ و خم بوده که امروز بسیاری از جوانان و نوجوانان جامعه مشتاق چشیدن طعم شیرین این مسیر هستند، مسیری که فراز و نشیب هایی در پی دارد و اما شوق رسیدن به جایگاه رفیع طلبگی سختی های این راه را برای طلاب هموار می کند.

با توجه به آغاز سال تحصیلی حوزه به سراغ شور و شوق طلاب جدیدالورود مدارس علمیه لرستان رفتیم و با گفت و گویی مختصر با هرکدام از آنان احساس و شوق طلبگی که مدت ها ذهن آنان را به خود مشغول کرده است را منعکس می دهیم.

یکی از طلاب سال اولی حوزه می گوید برای شرکت در آزمون ورودی و نام نویسی تردید داشته و چون خانواده من افرادی معمولی بودند برایم سخت بود بتوانم با اخلاق و آداب طلبگی بین آنان زندگی کنم و ترس از نپذیرفتن خانواده ام از اینکه راه طلبگی را انتخاب نمایم مرا آزار می داد.

حس شیرین طلبگی غیر قابل وصف است

حسین در ادامه گفت ابتدا با مقدمه چینی و تعریف و تمجید از جایگاه روحانیت و معرفی کردن طلبه های آشنا شروع کردم و دیدم پدر و مادرم مرا در این تعریف ها یاری دادند و این موضوع مرا خوشحال کرد وقتی پیشنهاد ادامه تحصیل در حوزه را دادم مادرم به خوبی استقبال و مرا تشویق کرد.

او پس از کسب رضایت خانواده برای ورود به حوزه ترس از رد شدن و عدم پذیرش از سوی حوزه آزارش می داد تا اینکه با موفقیت دوره های گزینش و آزمون را سپری کرد، حسین امروز به عنوان یک طلبه نو ورود در مدرسه علمیه کوهدشت مشغول تحصیل است و می خواهد از احساس طلبگی اش بگوید...

روز اول آغاز سال تحصیلی در حوزه برای من طعم شیرینی به همراه داشت طعمی که در طول سالهای تحصیل در مدارس آموزش و پرورش هرگز نچشیدم، نه اینکه بگویم آن دوران بد بود نه ولی امروز حس شیرین طلبگی برایم غیرقابل وصف است، احساس بزرگ شدن می کنم و با تحصیل در مدرسه علمیه آمده ام تا با کمک اساتید بزرگ حوزه معارف دینی و الهی را فراگیرم به امید آن روز که مسیر طلبگی را به خوبی سپری کنم با موفقیت در آزمون الهی که این موقعیت را برای من فراهم کرده بتوانم نزد خانواده ام نیز سربلند باشم.

داشتن باور بر توانمندی خود، رمز موفقیت طلاب

محمد مهدی از دیگر طلاب نو ورودی است که با تحصیل در مدرسه علمیه خرم آباد از این موقعیت و فرصت تحصیلی که در اختیار دارد خرسند است، او می گوید از ابتدا عاشق دروس دینی و معارف بوده است و سر این کلاس ها پرشور و شوق تر از دیگر ساعتهای کلاسی خود حاضر بوده است.

محمد مهدی می گوید فعالیت تبلیغی مبلغان در مدارس موجب شد جرقه رفتن به سمت طلبگی در ذهن او زده شود، از این رو سالها ادامه تحصیل در حوزه در ذهن من باقی ماند تا روزی که بنر تبلیغاتی پذیرش نام نویسی حوزه را در یکی از میادین اصلی شهر مشاهده و به صورت جدی دنبال آن را گرفتم.

محمد مهدی از ترس اولیه خود سخن می گوید؛ می گوید پس از نام نویسی برای شرکت در آزمون ورودی نگران این بودم که مبادا نتوانم کتب حوزوی را به خوبی فرا بگیرم و پس از قبولی در آزمون و سپری کردن دوره آموزشی اختبار و تثبیت این باور در وجود من دو برابر شد که من توانایی تحصیل در حوزه را دارم و مصمم تر از گذشته در این راه قدم برمی دارم.

طلبگی آغاز مسیری جدید در زندگی نوجوانان

محسن از دیگر طلاب نو ورودی است که از شهرستان ازنا موفق به پذیرش در مدرسه علمیه کوهدشت شده است، این نوجوان می گوید من در طول این سالها که در مدرسه تحصیل کردم ایام تابستان همواره در امور کشاورزی و باغداری به خانواده خود کمک می کردم ولی امسال با شرکت در آزمون ورودی حوزه دیگر با انجام این کارها فاصله گرفتم.

وی با اشاره به برگزاری دوره آموزشی میثاق طلبگی و دوره های اختبار و تثبیت گفت در این ایام از خانواده خود دور بودم و تمام تلاش من برعکس دیگرسالها فقط سپری کردن دوره های آموزشی و موفقیت در آزمونها بود چون می خواستم مسیر جدیدی در زندگی خود آغاز کنم.

محسن با لحن شوخی می گوید مادرم پیش فامیل از من همچنان در حال تعریف است و او پیش همه گفته پسرم ایام تابستان در شهرستان کوهدشت آموزش دیده و اگر در امتحانات قبول شود برای ادامه تحصیل و کار به استان قم می رود...

او با اینکه چهار برادر دیگر دارد با اینکه خیلی خوشحال از تحصیل در مدرسه علمیه است، اما همچنان دغدغه پدر و مادر و کارهای منزل را دارد.

پدری که الگوی فرزند شد

و اما یکی دیگر از طلاب نو ورود مدرسه علمیه الیگودرز که فرزند طلبه است و از کودکی با آداب و اخلاق طلاب آشنا است پس از رسیدن به سن نوجوانی تصمیم می گیرد راه پدر را ادامه دهد.

این طلبه نو ورود می گوید  من از کودکی عاشق پدر و طلبه بودن او شدم، درس خواندن پدر را از دوران کودکی می دیدم و اینکه او همه تلاش خود را می کرد تا در کنار تحصیل و شغل خود از وجود ما غافل نشود.

او در ادامه می گوید طلبه بودن آرزوی بچگی من است، آرزویی که در نبود پدر یواشکی کتب او را در آغوش می گرفتم و نقش طلبه بودن را در منزل بازی می کردم و امروز پدرم بهترین یاری گر و هدایت کننده من به سمت حوزه بود و در کنار گذراندن دوران تحصیلی خود در مدارس همچنان از علوم دینی و حوزوی غافل نبودم.

این طلبه تازه ورود با بیان اینکه مسیر طلبگی هرچند سختی ها و فراز و نشیب هایی در پی دارد و اما لذت طلبگی و شیرینی این جایگاه همه سختی های راه را به عشق پدر برایم هموار می کند و اینکه راه پدرم را ادامه می دهم مایه افتخار من است./9459/ز503/ب1

فاطمه ملکی
ارسال نظرات