۱۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۵
کد خبر: ۵۲۳۲۹۵
در آستانه عید غدیر؛

اثبات ولایت امیرالمؤمنین در یک اثر تفسیری

انتشارات طوبای محبت، کتاب «تفسیر ولایی قرآن کریم در اثبات ولایت امیرالمؤمنین(ع) از قرآن و سنت» را منتشر کرده است.
 کتاب «تفسیر ولایی قرآن کریم در اثبات ولایت امیرالمؤمنین(ع) از قرآن و سنت»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،انتشارات طوبای محبت، کتاب «تفسیر ولایی قرآن کریم در اثبات ولایت امیرالمؤمنین(ع) از قرآن و سنت» اثر عبدالصمد ساکی را منتشر کرده است.

بررسی فضائل اهل‌بیت و طهارت(ع) از معارفی است که شیعیان و دیگر دوستداران رسالت در طول تاریخ اهتمام ویژه‌ای به آن داشته‌اند. از این رو، نگارش مجموعه‌های ارزشمند، با نگاهی برون مذهبی که همه فرق آن را قبول دارند از جایگاهی خاص و دارای اثر تبلیغی فراوانی است، بنابراین، در معرفی پشت جلد این کتاب چنین می‌خوانیم:

این کتاب حاصل زحمات و تلاش بیش از ده سال تحقیق و ویراستاری در خصوص آیات مربوط به حضرت مولای امیرالمؤمنین علی(ع) و ائمه معصومین(ع) از قرآن مجید می‌باشد که با بررسی و تحقیق در حدود 400 کتاب منبع و مرجع و مستند شیعه و سنی تعداد 2125 آیه در راستای اثبات ولایت حضرات ائمه اطهار(ع) بر اساس سوره در چهار جلد تنظیم و جمع‌آوری شده است.

نویسنده در جلد اول این کتاب به بررسی آیات در موضع ولایت در چهار سوره: فاتحه، بقره، آل عمران و نساء پرداخته است.

مکتب تشیع، ولایت و امامت را یکی از اصول دین و امتداد توحید و نبوت می‌داند و بر تمام مسلمانان واجب است که درباره این اصل مهم اعتقادی تحقیق کنند و نباید آنها این گمان  را داشته باشند که مسأله امامت یک حادثه تاریخی بوده که در گذشته اتفاق افتاده است و اکنون، اگر کسی اطلاعی از تاریخ و حوادث گذشته نداشته باشد، مسأله مهمی روی نداده است، از این رو، نویسنده زیر عنوان «ضرورت شناخت ولایت اهل بیت(ع)» چنین آورده است:

موضوع ولایت اهل بیت و عصمت و طهارت چیزی است که همواره تا قیامت ادامه دارد و زمین بدون وجود آنها برپا نخواهد بود.«لو بقیت الارض بغیر لساخت»: اگر امام زمان بر روی زمین نبود زمین اهلش را به خود فرو می‌برد.

آیا قرآنی که: «نزلنا علیک الکتاب تبیانا لکل شیء»: «توضیح همه چیز در قرآن است» می‌توان باور کرد در خصوص مسأله ولایت که در درجه اول از اهمیت قرار دارد بی‌تفاوت و خاموش باشد؟

 ابن معاز یکی از علمای عامه در کتاب مناقب خود از رسول خدا نقل می‌کند: قرآن چهار بخش است: یک چهارم آن در خصوص ما اهل بیت(ع) می‌باشد، و یک بخش در مورد دشمنان ماست و بخشی درباره حلال و حرام، و یک بخش در خصوص اخلاق و احکام و داستان‌های پیامبران است و خداوند کلمات و نام‌های خوب پاک در قران را در شأن ما نازل نموده است.

نگارنده در تفسیر آیه 117 آیه سوره نساء با عنوان «گفتن لقب «امیرالمؤمنین» به کسی جز علی بن ابیطالب(ع)» جایز نیست؛ آورده است:

محمد بن اسماعیل رازی در رابطه با آیه «ان یدعون من دونه الا اناث» گفت: شخصی حضور حضرت صادق(ع) وارد شد و عرض کرد: «السلام علیک امیرالمؤمنین» حضرت بسیار متغیر شد و به آن فرمود: ساکت شو و دیگر خطاب امیرالمؤمنین(ع) را به من نکن، زیرا اطلاق این عنوان به غیر از علی بن ابیطالب(ع) جایز نیست و خداوند این اسم را به آن حضرت اختصاص داده و هر کس راضی شود که به او امیرالمؤمنین(ع) گفته شود به مرض بدی مبتلا شده و مغفول می‌شود، اگرچه پیش از آن مبتلا نبوده است چون خداوند می‌فرماید: ‌«ان یدعون من دونه الا أناثا و ان یدعو الا شیطانا مریدا» کسی را به نام امیرالمؤمنین(ع) نخوانند مگر آنکه آن کس مانند زنان باشد و یا مانند شیطان رجیم مردود شود.

حضورش عرض کردم: پس قائم آل محمد حجت را به چه نام می‌خوانید؟ فرمود: می‌گویند: السلام علیک یا بقیة الله السلام علیک یا بن رسول الله.

گفتنی است، انتشارات طوبای محبت، جلد اول کتاب «تفسیر ولایی قرآن کریم؛ در اثبات ولایت امیرالمؤمنین(ع) از قرآن و سنت» را با شمارگان ۵۰۰ نسخه، در ۶۷۲ صفحه منتشر کرده است و قیمت مجموعه دوره چهار جلدی ۱۱۰۰۰۰ تومان منتشر کرده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این کتاب به آدرس قم، بلوار سمیه، خیابان عباس آباد،  پلاک ۱۱۲ مراجعه و یا با شماره تلفن‌های ۰۲۳۷۷۴۰۰۶۶ تماس حاصل کنند./۹۹۸/پ ۲۰۲/ش

ارسال نظرات