۱۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۸
کد خبر: ۵۲۳۲۷۱
در آستان مقدس حضرت معصومه تشریح شد؛

ضرورت انتصاب امام از جانب خداوند

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه مقام امامت مانند مقام رسالت است، گفت: امام به واسطه مقام عصمت و علم لدنی انتخاب می شود و انتصاب او باید از جانب خداوند باشد.
غدیریه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام رزاقی، استاد حوزه علمیه قم امروز در آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به فلسفه وضع غدیر و اینکه چرا خداوند اجازه نداد که مردم از طریق شورا رهبر خود را انتخاب کنند، گفت: فلسفه وجودی امام همان فلسفه وجودی پیامبر اکرم(ص) است.

وی افزود: در عالم تکوین علت خلقت عالم کائنات وجود مبارک حضرت رسول(ص) عنوان شده و خداوند می فرمایند« لولاک لما خلقت الافلاک» پس در نتیجه فلسفه وجود امام مانند پیامبر(ص) است و حجت خدا در حقیقت علت خلقت عالم است.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: حجت خدا نه تنها دلیل خلقت بلکه دلیل دوام و ماندگاری این عالم است و علمای اهل سنت و شیعه نیز این حدیث را ذکر کرده اند که اگر حجت خدا نباشد زمین اهلش را فرو می برد پس امام کسی است که عالم تکوین بر سر سفره وجود او خلق شد و عالم هستی وامدار او است.

حجت الاسلام رزاقی با اشاره به حدیثی از امام باقر(ع) به جابربن جعفر جعفی گفت: امام باقر(ع) در پاسخ به جابر مبنی بر اینکه چرا جامعه به امام نیاز دارد فرمودند«جامعه به این علت به امام نیاز دارد که نظم آسمان و زمین بر قرار باشد و خداوند به واسطه وجود امام به بندگان رزق و روزی می دهد».

وی افزود: امام یک انسان عادی نیست بلکه عالم وجود وامدار وجود امام است به همین دلیل چون امام یک انسان عادی نیست مردم نمی توانند جمع شده و به وسیله شورا امام را انتخاب کنند.

استاد حوزه علمیه قم دومین دلیل ضرروت انتخاب از سوی خداوند را نیاز جامعه به هدایتگری عنوان کرد و ادامه داد: جامعه برای رسیدن به هدف خلقت و سعادت به هدایتگری نیاز دارد و این هدایتگری باید صد در صد و بدون ضریب خطا باشد بنابراین کسی می تواند هدایت جامعه را برعهده گیرد که در عرصه اندیشه دارای علم لدنی (علم بدون خطا داشته باشد) و در عرصه عمل دارای مقام عصمت(عمل بدون خطا) باشد و انسان ها و مردم عادی هرگز نمی توانند چنین شخصی را انتخاب کنند بنابراین انتخاب امام مانند انتخاب پیامبر(ص) باید از جانب خداوند باشد.

حجت الاسلام رزاقی ادامه داد: بر همین اساس ضرروت انتخاب امام از سوی خداوند مشخص می شود اما از آنجایی که مردم در غدیر به این انتصاب از سوی خداوند احترام نگذاشته و از مسیر غدیر منحرف شدند جامعه اسلامی به جای حرکت در صراط مستقیم در صراط جور و ظلم قرار گرفت و از صراط مستقیم منحرف شد چون کسانی که رهبری جامعه اسلامی را بر عهده گرفتند شأنیت و شایستگی قرار گرفتن در این مقام را نداشتند./837/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات