۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۱
کد خبر: ۵۲۳۲۶۵
امام جمعه موقت بندرعباس:

مراسم غدیر با کیفیت و سبک عاشورایی برگزار شود

امام جمعه موقت بندرعباس با تاکید بر ضرورت برگزاری مراسم غدیر به سبک عاشورایی گفت: در ایام غدیریه نباید منتظر اجرای برنامه از سوی نهادهای اداری باشیم؛ بلکه باید مراسم این ایام همچون عاشورا به صورت مردمی برگزار شود.
حجت الاسلام فروزان نژاد سبک زندگی فاطمی سبک زندگی فاطمی

حجت الاسلام محمدحسن فروزان نژاد، امام جمعه موقت بندرعباس و مدیر ستاد اقامه نماز هرمزگان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، غدیر را یکی از برنامه های زندگی شعیان دانست و گفت: اصالت اصلی شیعیان به مسأله غدیر برمی گردد، پیامبر(ص) پس از فراغت از حجه الوداع و در روزهای آخر همه توصیه ها را کرد و علی(ع) را این گونه برای مسلمانان معرفی کرد که «علی مثل من است و من مثل علی» و یا «علی جان من است»، این ها همه نشان دهنده اهمیت مسأله غدیر در زندگی مسلمانان به ویژه شیعیان است.

وی در ادامه، سدالابواب را اقدام دیگر حضرت محمد(ص) ذکر کرد و افزود: تعداد زیادی از صحابه پیامبر(ص) اتاق‌ هایشان علاوه بر دری که به سمت بیرون داشتند، دری هم به سمت مسجد گشوده بودند و در وقت نماز، از این در وارد مسجد می‌شدند و دوباره از همان در برمی‌گشتند.

مدیر ستاد اقامه نماز هرمزگان ادامه داد: پیامبر(ص) به فرمان خدا مأمور شد همه آن درها را غیر از در خانه علی بن ابی طالب(ع) ببندد، بنابراین دستور داد تمام درهایی که به مسجد النبی(ص) باز است ببندند و تنها در خانه علی(ع) و من باز باشد، وقتی صحابه ابراز ناراحتی کردند فرمود: به خدا سوگند، من از پیش خودم به بستن یا گشودن دری دستور ندادم، من به وظیفه‌ای مأمور شدم و از آن تبعیت کردم.

 ایام غدیریه؛ از ایام مهم تاریخ اسلام 

حجت الاسلام فروزان نژاد، ایام غدیریه را از ایام مهم تاریخ اسلام خواند و گفت: جامعه اسلامی باید به این ایام اهمیت ویژه بدهد و در راستای گسترش تمامی زوایای آن تلاش کند، مراکز فرهنگی، دانشگاه ها، مدارس، بازار، همه و همه نیز باید به مسأله غدیر توجه کنند، چراکه در روایات تنها از عید غدیر به عنوان عیدالله اکبر یاد شده و این بیانگر اهمیت و جایگاه مسأله غدیر در جامعه اسلامی است.

وی همچنین گفت: عید سعید غدیر به اعتقادات و روح تمامی اعمال ما شیعیان بستگی  دارد، به این معنا که اگر کسی ولایت امیرالمومنین حضرت علی بن ابیطالب(ع) را قبول نداشته باشد هیچ یک از اعمال وی پذیرفته نخواهد شد و اعمالش تباه می شود.

امام جمعه موقت بندرعباس بیان کرد: پیامبر(ص) در روز عید غدیر پس از معرفی حضرت علی (ع) به جانشینی خود، یک مسأله مهم دیگری را نیز برای تمامی حاضرین را بیان کرد، آن حضرت پس از برافراشتن خیمه ای، به حضرت علی(ع) فرمود که داخل خیمه شو و سپس به دیگران دستور داد که به خیمه وارد شوند و جمله «السلام علیک یا امیرالمومنین» را که از جانب جبرئیل بر وی نازل شده بود را بگویند و تاکیدکرد که امام علی(ع) را با این عنوان یاد کنند.

پیامبر عنوان «امیرامومنین» را تنها برای حضرت علی بیان کرد

حجت الاسلام فروزان نژاد ادامه داد: عنوان «امیرامومنین» را پیامبر(ص) تنها برای حضرت علی(ع) ذکر کرد، در هیچ یک از زیارت نامه های اهل بیت(ع)، آن بزرگواران را با عنوان امیرالمومنین یاد نمی کنیم جز حضرت علی(ع)، اما خیانتی که در تاریخ صورت گرفت و این عنوان را از حضرت علی(ع) گرفتند و به معاوبه دادند.

وی در ادامه ابراز داشت: در این ایام می توان از روش های مختلف نظیر اطعام و هدیه دادن به مردم، اهدای سکه منقش به نام حضرت علی(ع) به مردم، برگزاری مراسم جشن ازدواج در ایام غدیر، ادای نذورات به نام غدیریه در راستای توسعه و ترویج ابعاد غدیر استفاده کرد.

ضرورت به کار گیری تمامی ظرفیت ها برای یادآوری و ارتقای نام غدیریه

حجت الاسلام فروزان نژاد با تاکید بر ابنکه باید از تمامی ظرفیت ها برای یادآوری و ارتقای نام ایام غدیریه در جامعه کنونی بهره برد گفت: باید در ایام غدیریه در راستای تبیین مسائل و ابعاد مختلف این عید بزرگ مسلمین به همگان تلاش کرد. 

امام جمعه موقت بندرعباس با تاکید بر اینکه مردم بر اساس اعتقادات خود حرکت می کنند، گفت: افرادی که اعتقادات کاملی دارند و برای آن ارزش قائلند برای تقویت آن می کوشند، چرا که همین اعتقادات دینی، راه و روش و مسیر صحیح زندگی را به ما نشان می دهد و به زندگی انسان رنگ و لعاب خوبی می بخشد، به عنوان مثال، ازدواج حضرت علی(ع) و فاطمه(س) و سبک زندگی این دو بزرگوار می تواند الگوی خوبی برای جوانان امروزی باشد.

 منتظر اجرای برنامه از سوی نهادها و انجمن ها در ایام غدیریه نباشیم

وی با تاکید بر مردمی شدن مراسمات ایام غدیریه تصریح کرد: نباید منتظر اجرای برنامه هایی از سوی نهادها و انجمن ها بود، فلسفه ماندگاری قیام عاشورا و مراسمات ماه محرم به دلیل مردمی بودن آن است، هر مراسمی برای ماندگارشدن نیاز به همت مردمی دارد.

مدیر ستاد اقامه نماز هرمزگان با تاکید بر اینکه مردم باید مراسم ایام غدیریه را نیز همانند عاشورا تقویت کنند گفت: ادارات و نهادها نیز در راستای توسعه و ترویج ابعاد مختلف عید غدیر از تشکل های مردمی حمایت کنند.

امام جمعه موقت بندرعباس با تاکید بر اینکه مکتب اهل بیت(ع) تنها مکتبی است که هیچ گونه بحثی در آن نیست ابراز داشت: یکی از شرایط الگو بودن، عصمت و دوری از گناه و معصیت است، الگوهایی که معصوم نیستند ممکن است گاهی خطا کنند،انسان باید الگوهای خود را از معصومین و یا افراد دنباله رو و شبیه ترین به معصومین انتخاب کنند.

تفوذناپذیری زندگی با الگوقراردادن سبک زندگی علوی و فاطمی

حجت الاسلام فروزان نژاد با تاکید بر بیان خصایص و ویژگی های اخلاقی حضرت علی(ع) برای عموم گفت: همچنین شیوه همسرداری و تربیت فرزند حضرت فاطمه زهرا(س) نیز بهترین روش بوده و می تواند به عنوان ارزشمندترین الگو در ترویج سبک زندگی اسلامی مطرح باشد.

وی اظهار داشت: الگو قرار دادن زندگی حضرت امیرالمومنین می تواند سپر خوبی برای نفوذناپذیری زندگی در برابر انواع آسیب های اجتماعی و همچنین تشکیل زندگی همراه با آرامش و نشاط باشد در غیر این صورت، پایه های اصلی زندگی، سست و بنیان خانواده ازهم می پاشد./۸۵۱/ت۳۰۱/ب۱

ارسال نظرات