۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۰
کد خبر: ۵۲۳۱۵۷
مدیر حوزه علمیه قزوین:

تلبس به لباس روحانیت نقطه عطفی در زندگی طلاب است

مدیر حوزه علمیه قزوین گفت: تلبس به لباس روحانیت نقطه عطفی در زندگی طلاب محسوب می شود شمرده می‌شود و مسؤولیت های مهمی را بر دوش طلاب می گذارد.
حجت الاسلام علی عباسی
حجت الاسلام علی عباسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام علی عباسی مدیر حوزه علمیه قزوین ظهر امروز در آیین عمامه گذاری طلاب استان قزوین که با حضور اساتید و طلاب حوزه‌های علمیه استان قزوین در شبستان مسجدالنبی(ص) این شهر برگزار شد، ضمن عرض تبریک به مناسبت ولادت با سعادت حضرت هادی(ع) با اشاره به ملبس شدن طلاب به لباس مقدس روحانیت گفت: تلبس به لباس روحانیت نقطه عطفی در زندگی این عزیزان شمرده می‌شود که امیدواریم که عنایت و توجه امام زمان(عج) شامل تمام طلاب به ویژه روحانیون تازه معمم شود.

وی در ادامه با اشاره به مسئله عقل در کنترل احساس افزود: عقل در زندگی انسان کنترل کننده احساس است عقل آینده‌نگر است اما احساس نزدیک بین است و تنها نزدیک را می‌بیند عقل با تکیه بر قدرت لایزال الهی احساسات را کنترل می‌کند.

مدیر حوزه علمیه قزوین در ادامه با اشاره به طرح این مسئله در آیات قرآن کریم اظهار کرد: توجه به عقل در زندگی و به کارگیری آن در تنظیم زندگی هر انسانی به طور عموم و و زندگی طلبگی به طور خصوص موثر است از این رو در آیات زیادی از ابزار عقل در تعدیل احساسات سخن به میان رفته است.

وی در ادامه با اشاره به تفسیر آیه پنجم سوره انعام پیرامون به کارگیری عقل و عدم تبعیت از احساس اضافه کرد: در تفسیر این آیه آمده است کسانی در طول تاریخ دین و پیامبران را به استهزا می‌گرفتند به طور طبیعی این استهزا موجب برانگیخته شدن احساسات می‌شود اما آنها با به کارگیری عقل مانع از عمل و میدان داری احساسات می‌شدند.

حجت الاسلام عباسی در ادامه با بیان اینکه عقل در عملکرد خود قانع می‌شود که ناهنجاری و استهزا را کنترل کند خاطرنشان کرد: در سوره حجر آیه نود و پنج آمده است که ای پیامبر عده‌ای دین و ولایت را مسخره می‌کنند آگاه باش که ما تو را کفایت می‌کنیم که عقل در این زمینه عکس العمل نشان ندهد چون دارای سندی محکم است که آن خداوند متعال است.

مدیر حوزه علمیه قزوین در ادامه اضافه کرد: عقل اگر در مقابل ناهنجاری‌ها و تمسخرها قانع شود که احساسات را کنترل کند به این دلیل است که در آینده عذاب الیمی از جانب خداوند بزرگ نصیب استهزا کنندگان خواهد شد بنابراین عقل امور احساسی را کنترل می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به آیه‌ای دیگر در خصوص استفاده از عقل در کنترل احساس تاکید کرد: در آیه‌ای اشاره شده است که عده‌ای از مومنین خطاب به کافران گفتند ای گروه کافران ما بر آزار و اذیت شما صبر می‌کنیم چون مومنین بر خداوند تکیه و توکل می‌کنند و خدا برای آنها کفایت می‌کند.

حجت الاسلام عباسی در ادامه با اشاره به عقلانیت عقل در مسئله غدیر تصریح کرد: در مورد غدیر یک عقلانیتی حاکم شد به این صورت که عده کمی از مردم از روی عقل ولایت حضرت علی(ع) را پذیرفتند و تا پای جان ایستادگی کردند و خداوند متعال هم آنها را در این ولایتمداری یاری و کمک کرد.

وی در پایان گفت: شهید حججی به عنوان یک جوان شیعه و غیرتمند در مقابل اسلحه دشمن قرار گرفت و خودش را در سطح حضرت اسماعیل بالا برد این افراد از مردان بزرگ عالم هستند؛ از این رو عقلانیت اقتضا می‌کند که انسان نسبت به انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی و ولایت پایبند باشد و احساس وظیفه کند./873/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات