۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۰
کد خبر: ۵۲۳۱۰۰
همزمان با عید غدیر؛

مستند «مدرسه فیضیه» از شبکه افق پخش می شود

کارگردان مستند«مدرسه فیضیه» از پخش این مستند همزمان با عید غدیر خم از شبکه افق خبر داد.
مدرسه فیضیه

عباس صالح مدرسه ای در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به پخش مستند «مدرسه فیضیه» از شبکه افق عنوان کرد: این مستند که با موضوع بررسی سیر تاریخی تشکیل و فعالیت های مدرسه فیضیه ساخته شده است، همزمان با عید غدیر به روی آنتن شبکه افق سیما می رود.

وی افزود: شهر قم، از دیرباز مأوا و مأمن شیعیان و مرکز علم، حدیث، فقه و فقاهت بوده و زیارتگاه‌های برجای مانده از گذشته، حکایت از این حقیقت دارد که این شهر به خاطر مرکزیت تشیع یکی از قطب‌های علمی و مراکز مهم جهان اسلام به ویژه تشیع محسوب می شود.

کارگردان مستند«مدرسه فیضیه» تصریح کرد: مدارس دینی و بناهای مذهبی دیرپایی در این شهر وجود دارد که از گذشته در آنها علم فقه، حدیث، قرآن و سایر علوم الهی تدریس شده اما از قرن پنجم به بعد، شهرت علمی شهر قم کم کم از میان رفت و مرکزیت علمی شیعه در ایران، به ری و شهرهای شمالی ایران انتقال یافت و رشد علمی مجدد قم، در دوره ی قاجاریه صورت گرفت.

وی رشد مجدد حوزه علمیه قم را در زمان میرزای قمی دانست و خاطرنشان کرد: میرزای قمی چهره‌ای جهانی در شیعه است و به سبب تلاش ها و مجاهدت های این عالم بزرگ بود که قم توانست رونق پیشین خود را بازیافته و بار دیگر در شمار مراكز مهم علمی شیعه درآید و در همین زمان حوزه علمیه قم توانست حوزه اصفهان كه در آن زمان از حوزه های فعال و پر تحرك و دارای مدرسان بزرگ بود را تحت شعاع خود قرار دهد و توجه مسلمانان را به سوی خویش جلب كند.

صالح مدرسه ای اضافه کرد: پس از وفات میرزای قمی، حوزه قم به ضعف و رکود ‌گرایید و کم فروغ شد و این رکود چند دهه ادامه ‌یافت تا با هجرت آیت‌الله شیخ عبدالکریم حائری به شهر قم، حوزه علمیه در قالب یک نهاد مستحکم، حیاتی دوباره پیدا کرد.

وی تاکید کرد: در این مستند به صورت دقیقی به این موضوعات پرداخته شده و روند راه اندازی مدرسه فیضیه به صورت تاریخی مورد بررسی قرار گرفته است.

کارگردان مستند مدرسه فیضیه ادامه داد: مهرداد زاهدیان مشاور پروژه، امیر محمدی تصویربردار، احمد وفایی تدوین، مهرداد جلوخانی طراحی و ترکیب صدا، عباس قلیچ لو برنامه ریز و مدیر تولید، محمد هادی صالح پژوهشگر، عاطفه میارکیانی گفتار متن، کامبیز خلیلی نویسنده گوینده، عباس کبیرگرافیست، از عوامل ساخت این اثر مستند هستند.

صالح مدرسه ای در پایان خاطرنشان کرد: این مستند که مجری طرح آن هنرمندان امروز است و در مدرسه فیضیه تهیه شده، روز شنبه همزمان با عید غدیر و از ساعت 18 بر روی آنتن شبکه افق سیما می رود./872/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات