۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۱
کد خبر: ۵۲۳۰۲۵
نگاهی بر آثار جدید منتشر شده؛

از کتاب «معنویت با طعم هالیوود» تا «اسلام دین آسان»

کتاب‌های «معنویت با طعم هالیوود»، «روایت سید علی» و «اسلام دین آسان» از کتاب‌های تازه منشتر شده در هفته جاری است.
تازههای نشر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب‌های «معنویت با طعم هالیوود»، «روایت سید علی»، کتاب «اسلام دین آسان» و «اینجا صدای گرگ‌ها بلندتر است» از کتاب‌های تازه منشتر شده در هفته جاری است.

«معنویت با طعم هالیوود» در کتابفروشی‌ها

کتاب «معنویت با طعم هالیوود» تلاش دارد به گوشه‌ای از ارتباط وسیع میان بزرگ‌ترین کمپانی فیلم‌سازی دنیا با یکی از شاخه‌های اصلی گسترده‌ترین جریان شبه معنوی جهان بپردازد.

بزرگ‌ترین غول رسانه‌ای دنیا امروز تنها عظیم‌ترین کمپانی سازنده فیلم‌های ژانر فاجعه و پایان دوران نیست. دست‌های آغشته به خون این امپراتوری بزرگ، امروز بوی معنویت می‌دهد؛ معنویتی از سنخ جنس بدلی عرفان راستین. مکتب بودا به سبب مولفه‌های خاص مادی و زمینی، تسامح و تساهل ویژه‌ای که در ذات خود دارد، همان معنویتی است که جهان سلطه برای خواب کردن چشم‌های بیدار و جویای معنویت و حقیقت بشر نیاز دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی قهرمانی، کتاب «معنویت با طعم هالیوود» را در پنج بخش با عنوان‌های «بودیسم در یک نگاه»، «بودیسم ویژه تبت»، «آخرین دالایی‌‌لاما در یک نگاه»، «برخی فیلم‌های نئوبوداگرای هالیوود» و «بررسی فیلم‌ها و مستندهای ویژه لامائیسم» نوشته است.

 درباره «پیشینه آیین لامایی» در بخش دوم کتاب می‌خوانیم:

«براساس افسانه‌ها، آیین بودا در قرن هفتم میلادی و در دوران سلطنت شاه سِرونگ به تبت راه یافت؛ اما رواج آن، کار راهب معروف هندی،‌ جناب «آتیسا» در سده یازدهم میلادی است. وی برخی از آداب و رسوم آیین «بون» را که با بودیسم درآمیخته بود، زدود اما بدعت‌هایی نیز بر آن افزود که از آن‌جمله می‌توان به ممنوعیت ازدواج راهب‌ها اشاره کرد. شاید همین نکته باعث کم‌رنگی باورهای عمومی و روی‌آوری به این آیین و رکود بودای تبتی شد. اوضاع تا 35 دهه به همین وضع بود تا آن‌که «تسون خا پا» به قدرت رسید. از اقدام‌های اصلاحی او که تاثیر فراوانی بر رواج بودیسم داشت، لغو ممنوعیت ازدواج راهب‌ها و اعلام رسمیت آیین بوداست. (ناکامورا، 1377، 2/ 13 – 12) او مکتب کلاه‌زردها یا همان گلو را پدید آورد که ریاست این مکتب بعد از وی به برادرزاده‌اش «گدوم دروپا» که اولین هوادار او بود، رسید.»

 مؤلف در بخش چهارم درباره «فیلم نفرین مجسمه سیاه» نوشته است:

«فیلم سینمایی «نفرین مجسمه سیاه» ساخته رونالد آیشهورن است. وی در سال 2000 این فیلم را بر مبنای فیلم‌نامه‌ای از خودش جلوی دوربین برد. این فیلم محصول آلمان و به مدت 101 دقیقه است. ستارگانی چون سباستین کوخ، وولف دیتریش برگ و جرالد الکساندر هلد در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند. ماجرای فیلم مربوط به ربوده شدن یک مجسمه بوداست. هنگام حمله پلیس به چینی‌ها، نیک در حال معامله مجسمه‌‌ای سیاه‌رنگ و عتیقه است. نیک مجسمه سیاه را از چینی‌ها می‌رباید. چینی‌ها، مکس برادر دوقلوی نیک را که به چین آمده، به اشتباه به‌جای نیک دستگیر می‌کنند. ژانر فیلم که جنایی و پلیسی است با درام عاشقانه‌ای برای جذاب‌سازی پیوند خورده است. مکس فرار کرده، همراه با نامزد نیک به جست‌وجوی برادر می‌پردازد. در سِیر فیلم، نیکِ سارق به دنبال فروش مجسمه، کراماتی از مجسمه ربوده شده می‌بیند و پی به قدرت معنوی و اسرارآمیز آن می‌برد. این حادثه او را به شدت تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. در آخر فیلم، نیک بر اثر تاثیر معنوی‌ای که از مشاهده این کرامات در او حاصل شده، سرش را می‌تراشد و به جمع بوداییان می‌پیوندد.»

انتشارات بوستان کتاب، نخستین چاپ کتاب «معنویت با طعم هالیوود» را در 248 صفحه با شمارگان یک‌هزار و 100 نسخه به بهای 17 هزار و 500 تومان راهی بازار نشر کرده است.

درباره نویسنده:

 حجت‌الاسلام والمسلمین علی قهرمانی از استادان و اعضای هیأت مدیره انجمن سواد رسانه مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، دارای تحصیلات خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم و دانش‌آموخته مؤسسه امام خمینی (ع) در رشته علوم قرآنی است. کتاب‌های «فاطمه علی، علی فاطمه است (مجموعه داستان کوتاه)» و «معنویت با طعم هالیوود؛ نئوبودیسم - لامائیسم» از وی به چاپ رسیده و چندین عنوان کتاب دیگر از جمله «این راه بی‌نهایت»، «دخترانه» و «طاهره» را در دست چاپ دارد.

 مؤسس و مدیر انجمن و مؤسسه فرهنگی «ندای فطرت»، سردبیری مجله دانش پژوه، عضو شورای علمی موسسه بهداشت معنوی و دبیر گروه علمی معنویت و رسانه موسسه، مسئول گروه مطالعاتی و تیم تحقیقاتی باور، مسئول گروه قلم شفق، سردبیری ماهنامه چند رسانهای حقیقت، معاونت پژوهش و مسئول تیم نویسندگان درسنامه حجاب مؤسسه طهورا و مدیر گروه علمی معنویت و رسانه مؤسسه معراج از جمله سوابق فعالیت‌های پژوهشی حجت‌الاسلام علی قهرمانی است.

«روایت سید علی» از مجموعه «راست‌قامتان»

 نشر ستارگان درخشان، زندگی‌نامه، خاطرات و یادداشت‌های روزانه سردار شهید سید علی مرتضوی، مسؤول واحد آموزش عقیدتی سیاسی قرارگاه کربلا را با نام «روایت سید علی»  منتشر کرد.

بیست و هشتمین کتاب از مجموعه راست‌قامتان، مجموعه‌ای از زندگی‌نامه، خاطرات و یادداشت‌های روزانه سردار شهید سید علی مرتضوی با نام «روایت سید علی» به کوشش سید علی اخباری گردآوری، نگاشته شده است.

معاونت پژوهش و نشر کنگره ملی بزرگداشت 2300 شهید شهرستان خمینی‌شهر این کتاب را به صورت مستند و در چارچوبی علمی تدوین کرده است.

مجموعه کتاب‌های «راست‌قامتان»، روایت زندگانی سرداران شهید شهرستان خمینی‌شهر، یاد یاران و خاطره خوبان و ستارگان این سرزمین است که تلاش شده با بهره‌گیری از استادان مجرب و نویسندگان متعهد، در قالب‌های گوناگون از جمله داستان، خاطره، فرهنگ‌نامه و تاریخ‌نامه تدوین و تألیف شده و هدف آن بازکردن پنجره‌ای رو به معرفت این بزرگواران، مرور لحظات مقدس حیات ایشان و انعکاس زندگی و رفتارشان برای الگوبرداری جوانان است.

«روایت سید علی» داستان زندگی جوانی اهل شهر درچه اصفهان است که در جبهه‌های مختلف جنگ ظاهر شده و در حدود بیست سالگی و با تحصیلات دیپلم تجربی به عنوان «مسؤول واحد آموزش عقیدتی سیاسی قرارگاه کربلا» که تمام جبهه‌های جنوب با همه‌ تیپ‌ها و لشکرهای آن را زیر نظر دارد، انتخاب می‌شود و با وجود آنکه هیچ تجربه مسؤولیتی قبل از آن نداشته، توانسته مانند یک مدیر مجرب وظایف خود را به نحو احسن انجام دهد و اهداف خود را پیش ببرد.

کتاب در پنج بخش زندگی و شخصیت سید علی را روایت کرده است. در بخش اول با عنوان «زندگی‌نامه» از آغاز زندگی این شهید در سال 1340 در شهر درچه تا عاقبت به خیر شدن در او در بیست و دو سالگی و در منطقه طلائیه را به صورت خلاصه آورده است. «خاطرات» عنوان بخش دوم است که در بیست و یک خاطره شاخص از زندگی سید علی از زبان خانواده، دوستان، همکاران و هم‌رزمان به بیان خصوصیت‌های اخلاقی و اجتماعی این شهید می‌پردازد.

 «یاداشت‌های روزانه» عنوان بخش سوم است که شامل چهل و چهار یاداشت بسیار متنوع به جا مانده از شهید مرتضوی است و موضوعات مختلفی را شامل می‌شود؛ از کارهای روزانه شخصی گرفته تا ذکر اتفاقات جهانی، کشوری و یا محلی که در اطراف و محل زندگی او در روز نوشتن رخ داده است.

او معمولا اتفاقات را تحلیل کرده و نظر خود را در مورد آنها بیان کرده است. برخی اتفاقاتی را که در طول روزهای متمادی در حال وقوع بوده است در یادداشت‌های روزهای بعدی پیگیری کرده است به طوری که خواننده با سیر رخدادهای انقلاب و حال و هوا و جو موجود جامعه در آن ایام، آشنا می‌شود.

بخش چهارم با عنوان «یک هفته با دوست» شامل یاداشت‌های کامل روزانه مربوط به یک هفته زندگی شهید مرتضوی در پادگان آموزشی غدیر است، دکه در کنار آن عین دست‌نوشته‌های او از دفترچه‌های یادداشت، چاپ شده است و در انتها در بخش پنجم با عنوان «از میان نامه‌ها»، پنج نامه از سید علی مربوط به سال‌های مختلف از سربازی تا جنگ او آورده شده و همچنین تصاویر این شهید نیز ضمیمه اثر شده است.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

«- آیا تو خودت حاضری تا آخر جنگ در جبهه بمانی؟

سید علی مکثی کرد و پاسخ داد: نه؛ من تا آخر جنگ در جبهه نمی‌مانم اما می‌توانم به شما قول بدهم که تا آخر عمر در جبهه خواهم ماند. او بارها در سخنرانی‌ها و صحبت‌های خود که برای رزمندگان مطرح می‌کرد، می‌گفت: «ای برادران رزمنده سعی کنید یا تا آخر عمر در جبهه بمانید یا تا آخر جنگ و من از این دو، اولی را انتخاب کرده‌ام.»

نشر ستارگان درخشان، کتاب «روایت سید علی» را  در 164 صفحه با شمارگان 1000 نسخه و بهای 9000 تومان توسط روانه بازار کتاب کرده است.

اثری دیگر از حجت‌الاسلام و المسلمین انصاریان

کتاب «اسلام؛ دین آسان» به قلم استاد حسین انصاریان، ضمن پرداختن به موضوع سهولت در اسلام، رویکرد اسلام را نسبت به بی‌تفاوتی تبیین می‌کند.

آیین اسلام، منادی خیر و سعادت بشر در دنیا و آخرت بوده و برای هموار کردن این راه و به سرانجام رساندن، تمامی شرایط و امکانات را فراهم آورده تا راه سعادت و کمال را با سهولت، آسایش و امنیت بپیماید.

 شریعت اسلام با سفارش سهولت نسبت به امور بندگان و دوری از تنگ‌نظری و افراط، زمینه پذیرش گسترده دین خدا را برای انسان‌ها مهیا کرده تا مردم به انجام تکالیف آسان دین روی آورند. از خداوند حکیم بعید است که بندگان را به انجام تکالیفی دستور دهد که قادر به انجام آن‌ها نباشند.

 کتاب «اسلام؛ دین آسان» از مجموعه سیری در معارف اسلامی، تألیف حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان،‌ در دو بخش به موضوعات محوری «سهولت در اسلام» و «رویکرد اسلام نسبت به بی‌تفاوتی» می‌پردازد.

 دورنمایی از سهولت از منظر اسلام، موارد سهولت در حوزه دین اسلام، سفارش اسلام به سهولت و مدارا، ره‌آورد و آثار سهولت دین اسلام، نمونه‌هایی از سهولت در اسلام و مرز سهولت و سهل‌انگاری، فصل‌های نخستین بخش کتاب را شامل می‌شوند.

 در این بخش از کتاب درباره «سهولت در تبلیغ دین اسلام» آمده است:

«از آن‌جایی که گفتار نرم با مخاطب، تاثیر به‌سزایی در رساندن مطالب دینی و مذهبی دارد، قرآن کریم با توجه به این مطلب، روش نیکو و احسن را در نوع برخورد با دیگران مطرح نموده که اگر در جای خود مورد استفاده قرار گیرد، در هدایت دیگران نقش بزرگی دارد. چنان‌که در مصحف شریف می‌خوانیم: «با حکمت و اندرز نیکو به راه پروردگارت دعوت نما! و با آنها به روشی که نیکوتر است، استدلال و مناظره کن. پروردگارت از هر کسی بهتر می‌داند چه کسی از راه او گمراه شده و او به هدایت‌یافتگان داناتر است.» (نحل، 16)

مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر شریف «المیزان» نیز به همین موضوع اشاره نموده است و نقش حسن خلق را در موعظه و مجادله با مخاطب تا اندازه‌ای مؤثر دانسته که موجب خضوع و خشوع شنونده می‌شود و او را از موضع عناد و رویارویی مستقیم با مخاطب باز می‌دارد. بنابراین اگر گوینده در سخنان خود، مراعات حال شنونده را نمود و زیبا سخن گفت. قطعا تاثیر سخنان زیبای خویش را می‌یابد و کمتر موجب تهییج هیجانات منفی شخص مخاطب می‌شود؛ به‌گونه‌ای که اندیشه و تفکر وی را در مقابل سخنان حق، متواضع و فروتن می‌نماید و این آسان‌ترین راه و روش برای انتقال مطالب حق است.»

 بخش دوم کتاب نیز به طرح موضوعاتی همچون آثار بی‌تفاوتی، الگوهایی برای مبارزه با بی‌تفاوتی، راه‌های درمان بی‌تفاوتی، بی‌تفاوتی و جوامع و گونه‌های مذموم بی‌تفاوتی اختصاص دارد.

انتشارات دارالعرفان، نخستین چاپ کتاب «اسلام؛ دین آسان» را در 312 صفحه، با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای 14 هزار تومان راهی بازار نشر کرده است.

شیخ حسین انصاریان، مفسر قرآن، مؤلف و استاد حوزه علمیه قم است و از او  ده‌ها عنوان کتاب چاپ شده ‌است و«ترجمه قرآن کریم»، «ترجمه نهج‌البلاغه»، «ترجمه صحیفه سجادیه»، «ترجمه و بازنویسی مفاتیح‌الجنان»، «اهل بیت (علیهم السلام) عرشیان فرش‌نشین»، «جلوه‌های رحمت الهی»، «فرهنگ مهرورزی»، «زیبایی‌های اخلاق»، «سیمای نماز»، «لقمان حکیم»، «فروغی از تربیت اسلامی»، «دیوان اشعار (مجموعه غزلیات)»، «نظام خانواده در اسلام»،‌ «امام حسن بن علی (علیه السلام) را بهتر بشناسیم»، «معنویت، اساسی‌ترین نیاز عصر ما»، «بسوی قرآن و اسلام» و «عبرتهای روزگار» برخی از آثار این نویسنده و مفسر قرآن کریم است.

 همچنین ده‌ها عنوان از کتاب‌های استاد حسین انصاریان به زبان‌هایی انگلیسی، روسی، عربی، ترکی استانبولی و اردو منتشر شده است.

چاپ رمانی درباره‌ کولبران

انتشارات کتاب کوله‌پشتی، کتاب «اینجا صدای گرگ‌ها بلندتر است» را درباره کولبران  به قلم عادله خلیفی  منتشر کرد.

این رمان، روایت پسری جوان به نام شوان است. پسری ساده و به‌ظاهر کم‌هوش که خانواده‌اش از بمباران شیمیایی حلبچه به منطقه هورامانِ ایران گریخته‌اند. رمان با نگاهی به آن‌روز، بیست و نه سال بعد از آن حادثه را روایت می‌کند.

شوان و دوستانش کولبر هستند و رمان روایت دردهای آن‌ها در فضای افسانه‌ای هورامان است. در کنار آن، عشق ناغافل و یک‌باره به سراغ شوان می‌آید؛ دختری که از خشونت آن‌سوی مرز گریخته است.

شوان شیفته‌ خواندن افسانه و شعر است و رمان با تلفیق فضای داستان با افسانه‌های کردی و شعر و موسیقی منطقه و زیبایی‌های رنگین هورامان در بهار و پاییز و زمستان در کنار دردهای کولبران، زخم‌های بمباران حلبچه و زشتی خشونت­های ناموسی، مخاطب را به تماشای یک افسانه‌ی عاشقانه می‌نشاند.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

«هانا انگار که پیله‌اش را بشکافد، سر از کیسه‌ی چرمی بیرون آورد، بال زد و نشست دَمِ غار. سرآستین‌های گجی آبی‌اش توی باد تاب می‌خورد. شوان ترسیده و بهت‌زده نشسته بود روی سنگ‌های سفید کف غار و بال زدنش را تماشا می‌کرد. تولد پروانه‌ای تازه و نورسته‌ از میان پیله به همان ظرافت و تردی! هومان پایین غار ایستاده و چشم‌هایش از تصویر شکفتن هانا پر شده بود. هانا لایه لایه پوشال‌ها و پتوها را از دور خودش باز کرده و از میان کیسه‌ی چرمی سر بیرون آورده بود. آمدنش از میان آن لایه‌ها، به گل رز آبی‌ای می‌مانست که توی آن صبح سرد برفی آذر شکفته باشد؛ به همان عجیبی و زیبایی!»

انتشارات کتاب کوله‌پشتی، رمان «اینجا صدای گرگ‌ها بلندتر است»، اثر عادله خلیفی را در 152 صفحه، شمارگان 500 نسخه و به‌بهای 12 هزار تومان  راهی کتابفروشی‌ها کرده است./۹۹۸/پ ۲۰۴/ش

 

ارسال نظرات