۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲
کد خبر: ۵۲۲۸۷۲
نوبخت مطرح کرد؛

سرمایه گذاری های خوبی بعد از برجام در کشور صورت گرفته/ تهیه لیست از اموال و دارایی وزراء در حال انجام است

نوبخت از تهیه لیستی از اموال و دارایی وزراء و خانواده آنها در آینده ای نزدیک خبر داد.
نوبخت

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا، محمدباقر نوبخت، رييس سازمان برنامه و بودجه صبح امروز در نشست هفتگي سخنگوی دولت كه در ساختمان كوثر نهاد رياست جمهوري برگزار شد با اشاره به اينكه افكار عمومي از آثار برجام در عرصه اقتصادي انتظار اين را دارند كه ما بتوانيم نسبت به گشايش هاي بانكي و سرمايه گذاري هاي خارجي استفاده كنيم، اظهار داشت: در مجموع گشايش هايي كه بايد در عرصه اقتصادي داشته باشيم توانستيم ٥ ميليارد قرارداد توتال در عرصه نفتي را در ذيل برجام بدست آوريم.

وي ادامه داد: البته غير از توتال ٨ ميليارد سرمايه گذاري از سوي كره جنوبي انجام شد، در اين ميان در امر پزشكي نيز توانستيم يكسري سرمايه ها جمع كنيم، بيمارستان ٧٢٣ تختي تبريز مجوز ٢٠٣ ميليلون يورو سرمايه گذاري را گرفت، همچنين براي بيمارستاني ١٧٠٤ تحتي ٧٠٦ ميليون يورو و بيمارستان هزار تختي رجايي تهران نیز ٥٠٠ ميليون يورو  مجوز سرمایه گذاری از سوي كره جنوبي گرفته شد كه مصوبه همكاري آنها از سوي دولت هم ديروز صادر شد.

سخنگوي دولت ادامه داد: بين بيمارستان هاي دولتي و خصوصي ما يك سري بيمارستان هاي نيمه خصوصي و نيمه دولتي احداث كرديم تا قدرت انتخاب براي بيماران ايجاد شود كه اصطلاحا به اين نوع بيمارستان ها، بيمارستان هاي مشاركتي مي گويند، امروز طرف كره اي در مورد اين بيمارستان ها يك ميليارد يورو سرمايه گذاري كرده است.

نوبخت تاكيد كرد: در بهمن ٩٥ رييس جمهور به استان خوزستان سفر كردند و به سازمان بودجه دستور دادند كه موضوع فاضلاب و ريزگردهاي اين استان برطرف شود، نهايتا ما در ٩ فروردين امسال يك مصوبه را ايجاد كرديم كه قرار شد ٩ميليارد و پانصد ميليون تومان براي آب و فاضلاب اين شهر سرمايه گذاري شود، همچنين هزار و پانصد ميليارد تومان هم براي بخش برق و ريزگردها اختصاص داده شد.

وي افزود: اين هزينه بايد بخشي از صندوق توسعه ملي و بخشي هم از سوي سرمايه گذاري خارجي تامين شود، امروز برخي از بانك هاي خارجي اعلام همكاري كرده كه امروز ٢٠٠ميليون يورو براي بخش آبرساني در اين شهر آماده سرمايه گذاري است و اين قول رييس جمهور به اين شهر در حال تحقق است.

رييس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به سه طرح ديگر در مورد استان خوزستان يادآور شد: در سه شهر استان خوزستان هم طرح هاي حمايتي و سرمايه گذاري خارجي در حال بررسي است كه هفته آينده گزارش آن نيز پس از انجام اقدامات لازم ارائه مي شود.

نوبخت در مورد امنيت غذايي و خريد گندم نيز ابراز داشت: تا تاريخ ديروز شركت جي تي سي توانست به ارزش ١١ هزار و پانصد و چهل و شش ميليون تومان از ما گندم خريداري كند، در اين ميان ما در سال گذشته توانستيم  به ٢٥ هزار واحد توليدي ١٧هزار ميليارد تومان تسهيلات بدهيم.

وي در مورد موضوع طرح تخفيف براي قاچاق مواد مخدر و حكم مجازات آنها نيز گفت: قطعا در اين مورد شوراي نگهبان مي تواند بهترين نظر را داشته و نظارت لازم را بروي قوانين مصوب دارد.

سخنگوي دولت در رابطه با ارائه ليست اموال وزراء، افزود: اين كار از آغاز شروع هر وزير با ارائه يك فرم به هر وزير انجام مي شود و از همه وزراء درخواست مي شود كه اموال و دارايي خود و خانواده خود را ارائه كنند كه اين امر در حال انجام است.

نوبخت در مورد سفر رييس جمهور به سازمان ملل، ابراز داشت: اين جلسه در پايان شهريورماه خواهد بود و چنانچه رييس جمهور اقدامات لازم را داشته باشند به رسانه ها اعلام مي شود.

وي در مورد سخنان رييس جمهور در تلويزيون گفت: بنده خود به عنوان يك شهروند بهره بردم و ايشان خالصانه سخن گفتند و بنده به عنوان اعضای دولت در همين جا قول مي دهم كه رييس جمهور براي وعده هاي خود تمام تلاششان را به كار گرفتند و از ما نيز توقعاتي را دارند و وظايف زيادي را بر دوش ما مي گذارند تا مردم در آسايش باشند.

رييس سازمان برنامه و بودجه در مورد موضوع سرمايه گذاري خارجي، بيان كرد: طي پنج ماه گذشته سرمايه گذاري هاي خارجي بسيار خوب بوده است و جهش قابل توجهي را داشته است، در رابطه با بانك ها نيز بايد گفت يكسري شرايط براي هر بانكي وجود دارد كه عامل سرمايه گذاري براي هر بانكي است كه در اين ميان تهديدات آمريكاي ها و ساير اتفاقات هم مي تواند در عدم سرمايه گذاري تأثير داشته باشد.

نوبخت ادامه داد: امروز راه سرمايه گذاري با كشورهاي خارجي باز شده است، ما امروز در امر هواپيمايي و كشتيراني سرمايه گذاري داشتيم و آمريكا و تهديداتش ديگر اثرگذار نيست و مي بينيم كه كشورهاي اروپايي و بانك ها امروز به سوي سرمايه گذاري در ايران مي آيند.

وي در مورد بودجه و تعيين مصداق آن، اضافه كرد: ما هشت مصداق را در بودجه تعيين كردیم و از هر سازمان خواسته ايم كه با صرفه جويي سرمايه و بودجه داده شده را در امور عمراني بكار گيرند، قطعا به سازمان خورده گرفته مي شود زيرا ما موضوع صرفه جويي را به كار بسته ايم، انجام اين كار پيرو مطالبات رهبري است؛ ما امروز بايد از سهم نفت كم كنيم و سهم ماليات بالا برود و ما بايد يك روز اصلاح اقتصادي را آغاز مي كرديم.

سخنگوي دولت در مورد واردات ماشين هاي خارجي نيز اظهار كرد: طي گزارشاتي كه از ماه هاي اول امسال به دست ما رسيده است نشان مي دهد كه ميزان واردات خودروهاي خارجي زياد بوده و اين با سياست هاي ما همخواني نداشت و از اين رو يكسري محدوديت ها ايجاد شده و رفع اين ممنوعيت براي واردات مربوط به آقاي شريعتمداري مي شود كه با یک برنامه ریزی در تلاشند تعادلی در اين امر ایجاد کنند.

نوبخت در مورد بدهي هاي بانكي ايران و ۹ برابر شدن آن هم تاكيد كرد: در حال حاضر آماري از اين امر ندارم اما اينكه تا چه ميزان تعهدات ما انجام شده یا نشده بايد از سوي بانك مركزي اعلام شود، البته براي كسب اعتبار در بانك هاي خارجي بايد اقدامات خود را انجام دهيم.

وي در مورد كشته شدن دو دهيار و كول بر نيز بيان كرد: در مورد بحث كول بري طرحي در دولت اعلام كرديم، تا كساني که از اين طريق امرار معاش مي كنند شرايط بهتري پيدا كنند، البته در مورد كشته شدن اين دو نفر بنده اطلاعي ندارم ولي از وزارت كشور سوال مي شود و در سايت سخنگو اعلام اطلاعات مي كنم.

رييس سازمان برنامه و بودجه در مورد تمديد حصر، افزود: نيروهاي امنيتي از خانواده هاي افراد مورد حصر بيرون رفته اند، دبير شوراي امنيت ملي بايد در مورد اين موضوع بايد سخن بگويند و در جلسه اي كه بنده در شوراي امنيت بودم مواضع رييس جمهور را شفاف گفتم.

نوبخت در مورد حضور رييس شهرداري در هيأت دولت هم گفت: چنانچه تصميم براي حضور ايشان با وجود ضوابط و قوانين خاص امكان پذير بشود قطعا اطلاع رساني خواهد شد.

وي در رابطه با آسيب هاي اجتماعي و ارائه گزارشات به مقام معظم رهبري نيز گفت: جلساتي كه در خدمت رهبري برگزار مي شود اطلاع رساني جلسات از سوي دفتر ايشان خواهد بود، رهبري اعلام كردند كه هر شش ماه يكبار بايد به خدمت ايشان گزارش بدهيم، اين تاريخ مربوط به ارديبهشت و آبان ماه خواهد بود، در اين ميان دستگاه ها تمام گزارشات خود را آماده مي كنند.

رييس سازمان برنامه و بودجه در مورد ريشه كن شدن فقر هم تأكيد كرد: براي ريشه كن شدن اين موضوع سازمان برنامه و بودجه با همكاري ساير دستگاه ها در تلاش است تا با يك برنامه بتواند اين موضوع را حل كند، از اين رو ما يك مشاور مخصوص براي اين كار منصوب كرده ايم تا بتواند به صورت منطقه اي اين موضوع را بررسي كند و دولت دوازدهم دانش اين كار دارد.

نوبخت در مورد ادبيات حصر از سوي قوه قضائيه و سخنگوي اين قوه گفت: آقاي اژه اي بايد در مورد اين پرونده هم همانند ساير موضوعات برخورد كند و در مورد اين امر شوراي امنيت ملي تصميم مي گيرد و البته اختلافات پيش آمده بايد حل شود و اين منافع ملي را در گرو خود دارد و مواضع ما هم مشخص است.

وي در رابطه با تكريم معلمين و اساتيد دانشگاه با اشاره به اينكه اين امر وظيفه ما است و در دولت يازدهم نيز اين كار را كرديم، خاطرنشان كرد: البته اين تجليل ها كم است و شأن معلمان بيشتر از اين است، در اين ميان افزايش حقوق معلمان بايد در توان ما باشد، همچنين نيروهاي جوان ما در بخش هاي مختلف در تلاش هستند و كارهاي زيادي را مي كنند و ما متأسفانه گاهي اوقات حقوق آنها را دير مي دهيم، با اين وجود دو برابر شدن نيمي از حقوق فرهنگيان ما نشان از حسن نيت دولت دارد اما توان مالي ما كم است.

رييس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: ما حقوق بازنشستگان را 10 درصد افزايش داديم و سعي كرديم پاداش نيز پرداخت كنيم اما محدوديت به نحوي است كه ما نمي توانيم ساير بخش ها را ناديده بگيريم، البته اميدواريم اقلام ارائه شده به ساير دستگاه ها درست محاسبه شود، به اين معنا كه هر دستگاه ها بايد به ما ثابت كند كه تا چه اندازه بودجه كم دارد تا بتوانيم تامين بودجه كنيم، امروز يكي از دانشگاه به ما درخواست بودجه براي يك ميليون دانشجو داده اما با بررسي فهميده ايم كه نيمي از اين جمعيت را دانشجو دارند.

نوبخت ادامه داد: پيوست بودجه جدول شماره ٤ سال ٩٦ تعداد دانش آوز و دانشجو و همچنين تعداد تخت هاي بيمارستاني همه مشخص شده است و ما مي توانيم اين كار را بر روي اين پايه انجام دهيم، البته براي اصلاحات اقتصادي قطعا خيلي ها به رييس جمهور شكايت مي كنند و برخي هم نمايندگان مجلس را برعليه ما مي شورانند اما ما بايد از يك جا اين امر را آغاز كنيم.

وي در ادامه نشست خبري خود اعلام كرد كه در همين لحظه به بنده اشاره كردند كه آقاي نجفي شهردار تهران از فردا مي توانند در هيأت دولت حضور پيدا كنند.

سخنگوي دولت در مورد موضوع حقوق هاي نجومي و اظهارات سخنگوي قوه قضائيه، گفت: ما در مورد اين موضوع سريعا از اداره خود پيگيري را آغاز كرديم و سريعا با شوراي حقوق و دستمزد همكاري كرده و بررسي هاي لازم را انجام داديم و اعلام كرديم كه نهايت حقوق يك مدير زير 10 ميليون بايد باشد و هر اتفاقي در اين مورد بيفتد از اين پس از حيطه كار ما خارج است.

نوبخت در مورد انتخاب وزير نيرو و وزير علوم، يادآور شد: اين امر توسط رييس جمهور اعلام شد و قرار است در مهرماه براي هر دو وزاتخانه وزير مورد نظر انتخاب شود.

وي در مورد سرمايه گذاري بخش نفت و سياست هاي نفتي دولت نيز تصريح كرد: تمام غوغاهاي سال پيش براي اين بود كه شركت نفت در رابطه با سرمايه گذاري هاي نفتي در تلاش بود كه با قراردادهاي دنيا همسان و به روز شود و اين امر با توتال آغاز شد و تلاش بر اين است كه اقدامات لازم در مورد سرمايه گذاري خارجي انجام شود.

رييس سازمان برنامه و بودجه در مورد همسان سازي حقوق بازنشستگان نيروهاي مسلح، گفت: ما قرار بود براي بازنشستگان نيروهاي مسلح تا 10 درصد افزايش حقوق داشته اما براي كساني كه زير دو ميليون حقوق دريافت مي كردند اين مبلغ به بيست درصد افزايش داديم، ما اين همسان سازي را به عنوان يك قانون به مجلس برده ايم.

نوبخت ادامه داد: ما دوست داريم بودجه بيشتري را به همه گروه ها اختصاص بدهيم اما مشكلات منابع مالي بسيار زياد است و از اين رو نمي توان به هر شكلي با يك ديد نگاه كرد و ما بايد همه اقشار را در نظر بگيريم، همه محترم هستند اما توجه به همه بخش هاي كشور بايد مدنظر باشد و قطعا از صرفه جويي هاي خود سعي مي كنيم تا حدودي به ساير بخش ها اهتمام بورزيم.

وي در مورد وضعيت خسارت ديدگان ساختمان پلاسكو، اظهار كرد: بنده از آقای ربيعي در وزارت كار و تعاون اين موضوع را پيگيري مي كنم و اميدواريم اگر كسي از اين حادثه همچنان آسيب ديده است مشكل آنها را هم حل كنند.

رييس سازمان برنامه و بودجه در مورد مهار نرخ تورم، گفت: ما ارز شناور را كنترل كرده ايم، ما براي جلوگيري رانت در امر ارز تلاش خود را به كار گرفته ايم تا مبادا سوء استفاده هايي در بازار رخ دهد.

نوبخت در مورد سمت دادن به فرزندان مسؤولان در ادامه جوان سازي كابينه، تصريح كرد: حتما خواهش مي كنم كساني كه در اين مود جوسازي مي كنند موارد را اعلام كنند تا پاسخگويي رخ دهد، در ضمن بچه هاي مسؤولان هم كساني هستند كه چنانچه شايسته باشند و توانايي كار داشته باشند حق حيات دارند و از اين رو اگر صلاحيت داشته باشند مي توان از آنها بهره برد.

وي در مورد ديدار واعظي مسئول دفتر رياست جمهوري با آيات اعظام در قم تصريح كرد: اين ديدارها در طول سال مداوم ادامه خواهد شد تا بتوانيم از نظرات علما هم بهره ببريم و اين براي مفيد خواهد بود.

سخنگوي دولت در مورد بودجه مربوط به شهرداري و ساز و كار حضور نجفي در هيأت دولت، تأكيد كرد: اميد است در سايه تعامل با شهردار جديد بتوانيم مشكلات مربوط به بودجه يا اختلافاتي كه ممكن است رخ دهد، برطرف شود.

نوبخت در مورد حضور زنان در استانداري، يادآور شد: امروز اينكه زنان كارآمدي در بخش هاي مختلف داريم شكي نيست، اما محدوديت هايي وجود دارد كه ما را مانع از استفاده از حضور بانوان مي كند، ما امروز در بسياري از پست هاي مديريتي خود هم از بانوان استفاده مي كنيم.

وي در مورد حصر و وعده هاي رييس جمهور در اين مورد در زمان انتخابات در پايان، گفت: تصميمات شوراي عالي امنيت ملي بايد از سوی دبير شورا اطلاع رساني شود و بايد قبول كنيم كه اين اطلاع رساني توسط دبير شورا انجام شود و بنده هم از دبير شورا درخواست دارم به جاي سخنگوی قوه قضائيه ايشان تصميمات را اعلام كنند./۸۱۶/۲۰۰/ح

ارسال نظرات