۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۲
کد خبر: ۵۲۲۸۱۵

بیان ویژگی ها مقام امامت به استناد آیه ۵۵ سوره مائده

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه ذی حجه ماه امامت است، گفت: در این ماه آیه ۵۵ سوره مائده در شأن امام علی(ع) نازل شده است که این آیه شاخصه های امامت را برای جامعه اسلامی تبیین می کند.
غدیر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام شفیعی، سخنران حرم حضرت معصومه(س) در شبستان امام خمینی(ره) آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه ماه ذی حجه ماه ولایت و امامت است، گفت: در این ماه به غیر از اعلام امامت امام علی(ع) در غدیر آیه 55 سوره مائده نازل شده است که اشاره به خاتم بخشی حضرت رسول(ص) دارد که خداوند در این آیه می فرماید«إِنَّما وَلِيُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ» یعنی همانا منحصرا ولی شما خداست و رسول او و کسانی که ایمان آورده اند، هم آنان که نماز به پا می دارند و زکات می دهند، درحالی که در رکوع نمازند.

وی افزود: در این آیه چهار شاخصه جانشین بعد از رسول خدا(ص) و مقام امامت بیان شده است که اولین آنها این است که آیه بیان می کند که کسی شایستگی مقام امامت را دارد که در اطاعت از خداوند و ایمان به خدا به رسول خدا(ص) ملحق باشد و عبارت دیگر ایمان و اطاعت او نسبت به خداوند مانند حضرت رسول(ص) باشد.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: دومین شاخصه مقام امامت که این آیه بر آن تأکید دارد مقام عصمت است زیرا در اینجا کسانی که ایمان آورده اند ملحق به رسول خدا(ص) هستند و حضرت رسول(ص) در تمامی مقام ها صاحب عصمت بودند و به واسطه همین عصمت در مقام بیان و ابلاغ وحی صداقت داشتند.

حجت الاسلام شفیعی ادامه داد: جانشین رسول خدا(ص) و امام مانند رسول خدا(ص) از انواع شرک چه شرک آشکار و چه شرک خفی به دور است همانگونه که رسول خدا(ص) به این شکل بودند.

وی افزود: به پاد داشتن نماز و پرداخت زکات و به عبارت دیگر اجرای شریعت الهی از دیگر شاخصه های امام و جانشین رسول خدا(ص) است که خداوند با نزول این آیه به وضوح به مردم نشان می دهد که کسی که دارنده این ویژگی ها امام علی(ع) بوده و تنها کسی که منحصرا این خصلت در او وجود دارد امام علی(ع) است.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: در اینجا همچنین باید دقت کرد که مراد از اقامه نماز نهایت نماز و مراد از پرداخت زکات نهایت زکات یعنی همان داشتن عدالت مطلق در مورد فقرا و نیازمندان است.

حجت الاسلام شفیعی افزود: همچین در این ماه آیات مربوط به برائت که در سوره توبه آمده، نازل شد ه است و حضرت رسول(ص) امام علی(ع) را مأمور ابلاغ این آیات و تلاوت آن برای مشرکان کردند و آیه مباهله نیز در این ماه در شأن اهل بیت(ع) نازل شد که تمامی این اتفاقات نشان دهنده مقام امامت و ولایت امام علی(ع) و فرزندان ایشان است که این آیات مقدمه غدیر بوده و به خوبی ماجرای غدیر را برای جامعه دینی تبیین می کند./837/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات