۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۲
کد خبر: ۵۲۲۵۸۳
آیت الله هادوی تهرانی:

ضرر عالم بی‌تقوا برای جامعه بیش از انسان عادی است

استاد درس خارج حوزه با بیان این که باید فرصت حضور در حوزه علمیه را قدر بدانیم، اظهار داشت: در شرایط پیچیده امروز بیش از پیش به عالمان آگاه به زمان و دل بریده از دنیا و زمین نیاز داریم.
آیت الله هادوی تهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدمهدی هادوی تهرانی استاد درس خارج فقه حوزه علمیه، امروز در نخستین جلسه درس خارج خود  که در مدرسه حضرت آیت الله گلپایگانی قم برگزار شد، با بیان این که در شرایط پیچیده امروز بیش از پیش به عالمان آگاه به زمان و دل بریده از دنیا و زمین نیاز داریم، گفت: اگر امروز این فرصت را داریم که در قم باشیم، باید از این فرصت استفاده کنیم که بر اساس روایت، فرصت از ابری که در آسمان به سرعت عبور می کند سریعتر می گذرد و ما باید این فرصت ها را قدر بدانیم و از آن استفاده کنیم.

طلاب وقت درس خواند را به بی حالی و بی انگیزگی نگذارند

وی افزود: همین فرصتی که در این جهان پرغوغا، در آشیانه آل محمد (ص) هستیم، فرصت بزرگی است. مکانی که گفته ­اند در آخرالزمان به اینجا پناه بیاورید. از طرف دیگر، یادگیری خودش یک فرصت است. انسان همیشه آمادگی و شرایط یادگیری را ندارد از این رو باید الان که فرصت یادگیری هست استفاده کنیم و وقت ها را به بطالت و بی حالی و بی انگیزگی نگذرانیم.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که دوران جوانی، به سرعت از دست می رود و انسان به سرعت قدرتش را از دست می دهد، اظهار داشت: این تحصیلاتی که در حوزه در حال حاضر داریم هدفی را دنبال می کند، هدف تحصیلات حوزوی به شکلی فعلی اجتهاد است.

وی ادامه داد: که اگر کسی به اجتهاد نرسید، عملاً به آن هدفی که این تحصیلات برایش طراحی شده نرسیده است البته این هدف آموزشی است، معمولاً در قضاوت نسبت به حوزه این اشتباه را می کنیم که سطح آن را به یک مرکز آموزشی کاهش می دهیم.

آیت الله هادوی تهرانی از مهم ترین رسالت های حوزه را آموزش دانست و ابراز داشت: حوزه تنها برای آموزش نیست، حوزه همانند دانشگاه و دبیرستان نیست بلکه یک منش و زندگی محسوب می شود، قطعا یکی از مهم ترین رسالت های حوزه، رسالت آموزشی است، اما حوزه یک منش، زندگی خاص، نوعی الگوی و پایلوتی برای یک فرد مسلمان است.

وی عنوان کرد: فرض این است که یک عالم اسلامی یک فرد نمونه مؤمن مسلمان باشد، کاری که ما می کنیم چیزی نیست که وظیفه بقیه مسلمانان نباشد، همه موظف هستند احکامشان را بدانند و به آن عمل کنند، همه موظف هستند وظیفه را بشناسند و به آن عمل کنند یادمان نرود که حوزه دانشگاه و دبیرستان نبوده و فقط درس خواندن نیست، البته درس خواندن خیلی مهم است، منش یک طلبه باید منش حوزوی و اسلامی باشد یعنی همان رفتاری را که دین گفته باید داشته باشد.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: در عرصه آموزش هدف حوزه اجتهاد است، اجتهاد اصطلاحی نه اجتهاد لغوی؛ اجتهاد لغوی یعنی تلاش کردن، اما اجتهاد اصطلاحی، یعنی شخص بتواند به منابع اصلی دین مراجعه کند و نسبت به پرسش هایی که امروز دین با آن مواجه است پاسخگو باشد. البته همین گاهی وقت ها یک عمر وقت نیاز دارد، کار آسانی نیست.

هدف اصلی حوزه تحصیلات نیست

وی اضافه کرد: اگر هر سال تحصیل برای شما آسان تر می شود معنایش این است خوب درس می خوانید و درست می روید اما اگر هر سال که می گذرد تحصیل سخت تر شود، معنایش این است که بد درس خوانده می شود، کسی که خوب درس نمی خواند هر چه بالاتر می آید، چون لقمه نجویده و هضم نشده بیشتر می شود، بیشتر گرفتار سوء هاضمه خواهد شد و بعد مجبور می شود از آن حرف ها بزند.

آیت الله هادوی تهرانی با بیان این که وقتی آدم نمی تواند چیزی را هضم کند دشمنش می شود، گفت: آن وقت نمی تواند بگوید که من این مطالب را بلد نیستم، می گوید اینها به درد نمی خورد و زوائد علم اصول است، هزاران مسأله در اصول وجود دارد که هر کدام به صدها و هزاران مسأله جواب می دهد.

وی افزود: هدف اصلی حوزه تحصیلات نیست، ما می گوییم سرباز امام زمان(عج) هستیم و شاخص سربازی فقط تحصیلات نیست؛ بله، تحصیلات و علم خیلی مهم است، انسان بی تقوا هر اندازه از نظر علمی رشد کند، ضرر برای جامعه بیشتر می شود.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که اگر انسان یک آدم معمولی بی تقوا باشد ضرر کمتر است.، اظهار داشت: اگر انسان بالا بیاید و مردم به عنوان یک عالم به او نگاه کنند؛ ولی عامل نباشدصدمه ای که می زند با کسی که از سر جهل و نادانی یک گناهی می کند اصلاً قابل مقایسه نیست.

وی ادامه داد: عوامل اجتهاد یک سری ظاهری و یک سری واقعی است، اولین عامل ظاهری، استعداد است که خیلی دست ما نیست، دومین عامل ظاهری پشتکار است که در اختیار  ما قرار دارد و عامل ظاهری سوم، توشه علمی است که انسان جمع کند.

آیتالله هادوی تهرانی با بیان این که اگر نسان پشتکار و توشه علمی داشته باشد حتی اگر کم استعداد محسوب  شود به اجتهاد خواهد رسید، ابراز داشت: می توان ده ها عالم معاصر و گذشته را نام برد که استعدادهایشان متوسط به پایین است اما شخصیت های بسیار موفق و برجسته ای هستند، چون تلاش کردند.

استعدادهای فوق العاده ای در این حوزه بودند

وی عنوان کرد: اگر پشتکار نبوده و انسان توشه علمی نداشته باشد حتی اگر استعداد هم داشته باشد، به هیچ جا نمی رسد، استعدادهای فوق العاده ای در این حوزه بودند که وقتی انسان با آن ها برخورد می کرد از استعدادشان متعجب می شد اما از بین رفتند.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: حالا بعضی ها می گویند ما استعدادمان خوب نیست که نباید نگران بود چون اکثراً استعدادشان خیلی ممتاز نیست، مهم این است که انسان چقدر از چیزی که دارد استفاده می کند، استعداد این طوری نیست که حتماً هر کسی داشت به نتیجه می رسد و هر کسی نداشت به نتیجه نمی رسد.

وی اضافه کرد: عامل اصلی موفقیت ما این است که خدا کمک کند، عامل واقعی اجتهاد، توفیق الهی است. اگر این چنین شد که انسان بدون استعداد و بدون پشتکار و بدون توشه می رسد، البته این هم استعداد، پشتکار و توشه می خواهد ولی سنخش فرق دارد.

آیت الله هادوی تهرانی با بیان این که کسی با درس خارج مجتهد نمی شود، گفت:  فکر نکنید در درس خارج بنشینید مجتهد می شوید، بعضی ها می گویند فلان فرد شخصیت برجسته علمی است چون سال ها درس بزرگان شرکت کرده اما مگر درس رفتن ملاک است؟ درس خارج یک راهنمای اجتهاد است.

وی افزود: بنابراین اگر کسی می خواهد با درس خارج به جایی برسد باید توجه کند، این راهنمای عملی است؛ ببینید قرآن روزنه ای به عالم دیگر است و کتابی همانند دیگر کتاب ها نیست، کتاب هایی که می خوانیم یک مشت مفاهیم است اما قرآن مثل یک پنجره است، همین که باز می شود اگر آسان اهلش باشد آن طرفش آخرت را می بیند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که قرآن پنجره ای به سوی آسمان، آخرت و حقیقت است، اظهار داشت: باید بتوانیم از قرآن در زندگی خودمان استفاده کنیم،  ما آمادگی هزار حرف باطل، هزار مطلب بی ارزش یا ضد ارزش را احیاناً داریم، اما آمادگی قرآن را نداریم. مشکل پیدا کردیم، متأسفانه ذائقه مان قرآنی نیست در حالی که قرآن گواراترین نعمت الهی است./1323/ ۲۰۲/ص

ارسال نظرات