۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۰
کد خبر: ۵۲۲۳۳۷
هویت طلبگی(۲۵)

آیت‌الله رجبی: علم، اخلاق و بصیرت سبب رشد طلاب می‌شود

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم علم، اخلاق و بصیرت را سه عنصر رشد دهنده طلاب دانست و بر برنامه ریزی برای دستیابی به این عناصر تأکید کرد.
آیت الله رجبی

آیت الله محمود رجبی در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه عنوان کرد: طلبه امروز باید خودش را برای تبدیل شدن به یک روحانی که زمینه ساز تمدن نوین اسلامی باشد، آماده کند که برای تحقق چنین موضوعی باید شاخصه هایی وجود داشته باشد.

وی افزود: اولین قدم در این زمینه توجه به توصیه آخرین لحظات امیرمؤمنان(ع) است که بعد از تأکید به رعایت تقوا فرمودند«و نظم امرکم» و همه بزرگان ما مانند حضرت امام و علامه طباطبایی که در مسیر روحانیت سرآمد شدند، یکی از ویژگی های بارزشان نظم بوده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: باید طلاب عزیزی که وارد حوزه علمیه می شوند، نظم دقیق در برنامه ها را سرلوحه کار خود قرار دهند.

وی رشد علمی را از دیگر شاخصه های طلاب موفق دانست و خاطرنشان کرد: یکی از اساس فعالیت های روحانیت، توانمندی های علمی اوست و طلاب باید مسائل علمی و آموزشی را جدی گرفته و با دقت، تأمل، تلاش و اهتمام جدی، برنامه های آموزشی که در حوزه مقرر شده را به خوبی دنبال کرده و نقاط ابهامی که در ذهنشان وجود دارد را برطرف کنند تا پایه های لازم برای شکل دهی شخصیت علمی آنها فراهم شود.

آیت الله رجبی اضافه کرد: نکته دوم که بسیار مهم است بحث اخلاق و تهذیب است که باید پا به پای بحث علمی به آن توجه شود و همانطور که امام(ره) فرمودند «علمی که بدون تهذیب باشد، حجاب اکبر است» طبعاً  این موضوع سدی بین او و موفقیت برای خدمات به اسلام و نظام فراهم می کند، بنابراین طلاب باید برای رشد فضائل اخلاقی و زدودن رذائل اخلاقی حتماً برنامه دقیق داشته و ملتزم به انجام آن باشند.

وی تأکید کرد: حوزه علمیه برنامه کلی در بحث اخلاق و تهذیب دارد اما مهم این است که هر طلبه در آن چارچوب، برنامه تهذیبی خود را داشته باشد، همانطور که بزرگان ما نیز چنین برنامه هایی داشته اند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: امروزه شرایط به گونه ای است اگر یک روحانی به رغم توان بالای علمی خود و حتی جنبه های اخلاقی و تهذیبی، دارای بصیرت نباشد، مطمئناً مورد سوء استفاده دشمنان اسلام قرار می گیرد و به جای اینکه خدمت به اسلام، نظام و اهل بیت(ع) کند، خدای ناکرده خیانت به آرمانهای اسلام و انقلاب خواهد کرد.

وی ابراز کرد: بنابراین بصیرت یکی از مؤلفه هایی است که امروز به شدت مورد نیاز طلاب عزیز است؛ البته انتظار این نیست که همه از نظر بصیرتی در یک سطح باشند بلکه طلاب متناسب با هر سطحی که هستند بصیرت لازم را داشته باشند که خدای ناکرده با نیت پاک به جای خدمت اسلام، خیانت به اسلام صورت نگیرد.

آیت الله رجبی در پایان خاطرنشان کرد: اگر یک طلبه از زمان ورود به حوزه برای این سه مقوله برنامه ریزی و اهتمام جدی نسبت به عمل به آن داشته باشد، مطمئناً در آینده عنصری مفید و پر برکت نه تنها برای جامعه ما بلکه برای جهان اسلام و بشریت خواهد بود؛ همانگونه که امام، مقام معظم رهبری، علامه طباطبایی و بزرگان دیگر  ما چنین نقشی را در جامعه داشته و دارند./872/ت۳۰۲/ی

ارسال نظرات