۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۸
کد خبر: ۵۲۲۰۶۰
در جشن «عید دوم آزادسازی»؛

نصرالله: از ایران متشکریم/ دولت لبنان برای آزادسازی شبعا طرح بدهد

دبیرکل حزب‌الله لبنان در مراسم «عید دوم آزادسازی» اعلام کرد که مردم و مقاومت و ارتش لبنان بر همه تروریست‌ها پیروز شدند و رژیم صهیونیستی از این مساله ناراحت است.
سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله

به گزارش خبرگزاری رسا، «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان امروز پنجشنبه در مراسم «عید دوم آزادسازی» لبنان سخنرانی کرد و این مناسبت را گرامی داشت. 

این مراسم به دعوت حزب الله و به مناسبت موفقیت اخیر مقاومت و ارتش لبنان در پاکسازی ارتفاعات و شهرکهای شرقی لبنان در نزدیکی مرز سوریه از وجود گروه های تروریستی برگزار شد.

نصرالله در ابتدا با درود فرستادن بر شهدا از مردم بعلبک عذرخواهی کرد و گفت: قرار بود که در میان آنان حاضر شود، اما شرایط اجازه نداد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان، مناسبت «عید دوم آزادسازی»‌ را به همه تبریک گفت و تأکید کرد که مردم و مقاومت و ارتش لبنان بر همه تروریست‌ها پیروز شدند.

پیروزی در مرز شرقی لبنان بخشی از ثمره درخت امام موسی صدر است

نصرالله بعد از اشاره به مناسبت‌های دینی مثل روز عرفه و همچنین گرامی داشت یاد امام موسی صدر اعلام کرد که پیروزی در مرز شرقی لبنان، بخشی دیگر از پیروزی هایی است که روزی امام موسی صدر برای لبنان مانند درختی کاشت و اکنون آن درخت به بار نشسته است همچنانکه پیروزی در سال 2000 و 2006 از میوه‌های این درخت است.

دبیرکل حزب‌الله به آزادسازی مرز شرقی لبنان از اشغال گروه های تروریستی پرداخت و گفت: تروریسم بر مرز شرقی و شمالی ما سیطره داشت. کار شمالی به اتمام رسید و ارتش اکنون مستقر است. مشکل وقتی شروع شد که تروریسم بر مرز شرقی یعنی مرز لبنان با سوریه مستقر شدند و هزاران کیلومتر مربع را تحت کنترل گرفتند و تهدیدی واقعی برای لبنان به وجود آوردند. 

نصرالله افزود: از زمانی که این مشکل به وجود آمد، باز هم لبنانی‌ها مثل همیشه درباره مبارزه با آن به اختلاف برخوردند... لبنانی‌ها سه راه داشتند. اول این بود که برخی موضع بی‌طرف گرفتند. برخی دیگر با این مسئله به صورت مثبت برخورد کردند و تسهیلاتی برای این گروه های مسلح فراهم کردند و سوم کسانی بودن که گزینه مقابله را برگزیدند.

دولت لبنان نتوانست تصمیم قاطعی بگیرد

ما در گزینه سوم در کنار ارتش سوریه قرار گرفتیم چون خاکی که اشغال شده بود، یکی بود و ما از [شهر] القصیر [در سوریه] آغاز کردیم و درگیری‌ها ادامه یافت...ما و ارتش سوریه شهدای زیادی دادیم و از یک پیروزی به یک پیروزی دیگر می‌رسیدیم و آماده شدیم تا اینکه به ژانویه 2017 رسیدیم.

در مرحله گذشته، دولت لبنان به دلیل اختلافات سیاسی نتوانست تصمیم قاطع بگیرد اما اگر منصف باشیم باید بگویم که وارد مقابله امنیتی با هسته‌های تروریستی و شبکه‌های آن شد و ارتش و نیروهای امنیتی لبنان دستاوردهای خوبی به دست آوردند.

نصرالله با اشاره به اسنادی که از داعش در شرق لبنان به دست آمده گفت که داعش قصد داشت به دو شهرک «رأس بعلبک» و «القاع» که داعش آنان را [به این دلیل که مسیحی‌نشین هستند] صلیبی می‌نامد، حمله و آنان را اشغال کند.

وی ادامه داد: اینکه دولت لبنان تصمیم گرفت تا با تروریسم در شرق کشور مقابله کند، موفقیت بزرگی است. به صراحت باید گفت که این تصمیم‌گیری حاکمیتی یکی از دستاوردهای دوره جدید به ریاست آقای میشل عون در لبنان است. مردی که درباره او می‌گفتم که و هنوز هم به او اعتقاد داریم، او مردم شجاع و مستقل است که تحت تأثیر و تشویق و ارعاب کسی یا کشور قرار نمی‌گیرد. 

آمریکا به عملیات حزب الله علیه تروریست ها اعتراض دارد

دبیرکل حزب الله خاطرنشان ساخت: زمانی که در ژوئن بر جرود عرسال بر تروریسم پیروز شدیم، آمریکایی‌ها پیغام نارضایتی فرستادند که چرا اجازه دادید که حزب‌الله این موفقیت را به دست آورد. زمانی که دوباره تصمیم برای ادامه عملیات نظامی برای پاکسازی شرق لبنان گرفته شد، دوباره آمریکایی ها اعتراض کردند و گفتند که کمک‌های نظامی به ارتش لبنان قطع می‌شود. 

نصرالله تصریح کرد: این مسائل، رازهای پنهان نیست. مردم لبنان حقشان است که این مسائل را بدانند. ای مردم بقاع و بعلبک هرمل و دیگر مناطق دیگر که همجوار مناطق اشغالی توسط داعش هستید، آمریکا نمی‌خواست که مناطق نزدیک شما از تهدید داعش پاکسازی شود. بله اینها آمریکایی‌ها هستند. فشار آوردند. 

وی اظهار داشت: امارات داعش و پروژه امارات داعش [در شرق لبنان] ساقط شد و گروه های تروریستی اخراج شدند و از بخشی از خاک سوریه به بخشی دیگر از خاک این کشور منتقل شدند. مساحتی که گروه های مسلح بر آن تسلط داشتند، 3 هزار و 684 ک.مترمربع بود که 2 هزار و 920 ک.م.مربعش در داخل خاک سوریه و 764 ک.م.مربعش در خاک لبنان بود. 

سید مقاومت گفت: این مشخصه خوبی است که رییس جمهوری مانند ژنرال میشل عون داریم که هیبت کشور را حفظ می‌کند. اگر کشور از تصمیم آغاز عملیات پا پس کشیده بود، چیزی از کشور یا ارتش و دولت باقی نمانده بود. کجاست حاکمیت و استقلال کشور اگر آمریکایی‌ها موفق شده بودند که این تصمیم حاکمیتی لبنان را لغو کنند [که به با تروریست‌ها مقابله نکند؟]. رییس جمهور عون شورای دفاع ملی را با حضور نخست‌وزیر [سعد الحریری] گرد هم آورد و سران کشور تصمیم را اتخاذ کردند. باید انصاف داشته باشم و بگویم که سعد الحریری [نخست‌وزیر لبنان و از متحدان عربستانظ با پیشبرد این تصمیم موافقت کرد و همچنین نبیه بری رییس پارلمان که موضعش از قبل برای همه مشخص بوده و هست. 

لبنان برای آزادسازی مزارع شبعا هم تصمیم حاکمیتی بگیرد

نصرالله افزود: ما در مقابل تجربه جدیدی در حکومت و اتخاذ تصمیم‌های حاکمیتی هستیم و سرانجام تصمیم شجاعانه گرفته شد که منافع کشور در آن بود. برخی یک روز می‌گویند بقای تروریست‌ها به نفع حزب الله است، روزی دیگر می‌گویند که به زیان حزب الله است. بر همین اساس، رییس جمهور اعلام کرده است که ما منتظر تصمیم حاکمیتی دیگر هستیم زیرا هنوز بخشی از خاک لبنان هنوز تحت اشغال اشغالگران اسرائیلی است یعنی مزارع شبعا و بلندی‌های کفرشوبا. امروز روز عید دوم آزادسازی است که تکمیل روند عید اول آزادسازی است.

وی تأکید کرد: ما همین‌جا خواستار طرح آزادسازی مزارع شبعا و بلندهای کفرشوبا بر اساس تصمیم حاکمیتی دیگری هستیم. من خواستار جنگ با اسرائیل نمی‌شوم بلکه خواستار طراحی طرحی کامل برای آزادسازی خاک لبنان و بازپسگیری حاکمیت خود بر خاک لبنانم و ما در حزب الله امیدواری زیادی داریم که این دستاورد در دوره ریاست میشل عون حاصل شود. 

دبیرکل حزب الله بیان داشت: باید اعتماد سیاسی به توانایی ارتش لبنان در راستای انجام عملیات مهم تقویت شود؛ چرا که این اعتماد سیاسی باعث افزایش قدرت ارتش شده و این همان چیزی است که حزب‌الله از گذشته خواستار آن بود... ارتش و مقاومت لبنان هرچقدر قدرتمند شوند ما در آینده به قدرت زیادی جهت مقابله با طمع ورزی‌های رژیم اسرائیل نیاز داریم و نبیه بیری [رییس پارلمان لبنان] به این نکته اشاره کرد که رژیم صهیونیستی هم اکنون آب، نفت و گاز لبنان را غارت می کند و هرکس که گمان می‌کند ما به دنبال ارتشضعیفی هستیم، باید به آن مظنون شد.

نزد اسد رفتم 

سید حسن نصرالله گفت: انصاف بر این است که ما از فداکاری‌های ارتش سوریه از آغاز تا پایان عملیات تشکر کنیم. ارتش سوریه شهدای زیادی در میدان نبرد به ویژه در عملیات اخیر داده است. این ارتش به درخواست ما برای لبنان جنگید و آزد سازی منطقه جرود جزء اولویت دولت سوریه نبود چرا که اولویت‌های زیادی دارد. ولی ما با مقامات سوریه گفت‌وگو کردیم و گفتیم که می‌خواهیم به خطر تروریست‌ها در مرز با لینان پایان دهیم. من شخصا نزد بشار اسد رفتم و از وی خواستم برای انتقال داعش از قلمون به ما کمک کند.

وی ادامه داد: در این دیدار با وی در مورد اینکه چگونه با داعش مذاکره کنیم گفت‌وگو کردم. بشار اسد گفت که اگر دولت لبنان به دنبال مذاکره است باید با ما در ارتباط باشد. ما از اینجا به رییس جمهور و مردم سوریه و ارتس سوریه درود می‌فرستیم چرا که در این پیروزی به ما کمک کردند.

از ایران متشکریم

دبیرکل حزب الله خاطرنشان ساخت: در عید دوم آزادسازی مثل عید اول، از جمهوری اسلامی ایران تشکر می‌کنیم. از رهبر، دولت، ملت، پارلمان، نیروهای مسلح و سپاه و هر فردی از ملت عزیز ایران که از مقاومت در سوریه و عراق حمایت می‌کند. به عراق هم تبریک می‌گوییم به دلیل آزادسازی تلعفر و آزادسازی کامل استان نینوی که شاهد فجیع‌ترین جنایات داعش به اسم اسلام بود. 

وی تصریح کرد: از آمادگی ایران برای حمایت بی قید و شرط از ارتش، بدون اینکه دخالتی در تصمیم حاکمیتی لبنان داشته باشد یا بدون اینکه تهدیدی بکند [بر خلاف آمریکا] تشکر می‌کنم. ایران بار فشار طرح آمریکایی اسرائیلی که در داعش نمودار شده، بر دوش می‌کشد.

سید مقاومت افزود: اسرائیل از آزادسازی دوم ناراحت شد و ناراحت شد که ارتش و مقاومت کار خود را در شرق لبنان بخوبی انجام دادند. اسرائیل امروز برای بچه‌های یتیم خود می‌گرید و به شکست طرحش و دوستانش در سوریه گریه می‌کند و مدام به سراغ دولت آمریکا می‌رود و می گوید که بر ایران و ملت مظلوم در یمن فشار بیاورد و به سراغ سران روسیه برود تا منافع اسرائیل در منطقه محقق شود و مدام به جنگ تهدید می‌کند... اسرائیل حتی بر شواری امنیت فشار آورد تا قطعنامه 1701 [پایان جنگ 33 روزه] و مأموریت نیروهای صلح‌بان سازمان ملل (یونیفل)‌را در مرز لبنان به نفع سیاست‌های خودش تغییر بدهد اما در این امر هم شکست خورد. 

نصرالله اظهار داشت: ما در مقابل تجربه جدیدی در وزارت خارجه لبنان هستیم که تماس‌هایی در این خصوص گرفت و مخالفت خود را به تغییر مأموریت یونیفل [در مرز لبنان و فلسطین اشغالی] اعلام کرد و برادران ما در وزارت خارجه ایران نیز تلاش زیادی کردند تا انیکه مسئله تغییر مأموریت یونیفل شکست خورد./۹۸۰/ب۹۰۴/د

ارسال نظرات