۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۴
کد خبر: ۵۲۲۰۲۵
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی:

ادعیه سرشار از معارف توحیدی، اعتقادی و خداشناسی است

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به این که ادعیه پر افتخار ترین سند موحد بودن شیعه و مغز عبادات است، گفت: خداوند در آیات پایانی سوره فرقان می فرمایند که اگر مؤمنان دعا نکند من به آنها اعتنا نمی کنم.
رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه امروز در مراسم دعای عرفه در آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان این که روز عرفه از اعیاد بزرگ اسلامی است، گفت: عرفه روز آمرزش گناه و روز دعا و نیایش و روز حضور حاجیان در صحرای عرفات و روز نگاه فرشتگان به زائران حرم ابا عبدالله الحسین است.

وی با بیان این که دعا در فرهنگ دینی ما جایگاه بسیار برجسته ای دارد و بزرگان ما بیش از هزار سال پیش مانند شیخ طوسی و سید بن طاووس(که بیش از 10 کتاب دعا دارد) به نگارش دعا اقدام کرده اند، افزود: در نهج البلاغه امام علی(ع) چندین دعا نقل شده است و در سال های اخیر دعاهای ائمه(ع) به صورت جداگانه جمع آوری شده که بیشتر از 500 دعا از امام علی(ع) در صحیفه علویه و بیش از 240 دعا از امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه جمع آوری شده است.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به این که خداوند در آیات آخر سوره فرقان فرموده است«قُلْ مَا يَعْبَأُ بِكُمْ رَبِّي لَوْلَا دُعَاؤُكُمْ فَقَدْ كَذَّبْتُمْ فَسَوْفَ يَكُونُ لِزَامًا» یعنی بگو اگر دعاى شما نباشد پروردگارم هيچ اعتنايى به شما نمى ‏كند در حقيقت‏ شما به تكذيب پرداخته‏ ايد و به زودى(عذاب بر شما) لازم خواهد شد، گفت: این آیه به صراحت بیان می کند که اگر دعا در زندگی انسان نباشد خداوند به انسان اعتنا نخواهد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی ادامه داد: براساس آنچه که بیان شد هدف از دعا تنها حاجت گرفتن نیست بلکه هدف از دعا، جلب اعتنای خداوند است.

وی افزود: مغز عبادات دعا است و نکته مهمی که در دعاهای ما وجود دارد معارف اعتقادی بوده و دعاهای ما سرشار از معارف توحیدی، اعتقادی و خداشناسی است و مبانی اعتقادی از جمله توحید در آن بیان شده است.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه اظهار کرد: یکی از بزرگ ترین افتخارات شیعیان این است که ادعیه ای که از امامان معصوم(ع) به ما رسیده  سرشار از مبانی توحیدی و خدا شناسی است و وهابیت که شیعه را متهم به شرک و بت پرستی می کند اگر منابع و دعاهای شیعه را باز کند جز خداشناسی، توحید و اطاعت از خدا و رسول خدا(ص) چیزی در آن پیدا نمی کند و باید دقت کرد که اعتقاد شیعه به اطاعت از رسول خدا(ص) و مقام شفاعت به این علت است که خداوند خود دستور به این امور داده است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی افزود: توحید آن کسانی اشکال دارد که در غدیر بر پیامبر خدا(ص) اشکال کردند، به امر الهی عمل نکرده و پیامبر(ص) را متهم به هذیان گویی کرده و اجازه نگارش به ایشان ندادند و زمینه انحراف از غدیر را فراهم کردند؛ حال باید دید که معتقدان به غدیر دچار اشکال در توحید هستند یا معتقدان به سقیفه که در حنین و حدبییه امر رسول خدا(ص) را نپذیرفته و به آن اعتراض کردند.

وی تصریح کرد: اعتقاد شیعه به غدیر، مقام شفاعت و مقام امامت، آیات قرآن کریم است که از مؤمنان محبت« ذوالقربی» را طلب می کند و همچین شیعه پیرو امامانی است که هرگز به کسی اجازه نمی دادند که به توحید ضربه بزند زیرا توحید را رأس اعمال عبادی می دانستند.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه با بیان اینکه در ابتدای دعای عرفه 20 صفت خداوند بیان شده است که هر کدام از این 20 صفت به توحید افعالی، توحید عملی و خداشناسی اشاره دارد، گفت: این 20 صفت یک دوره معارف اعتقادی کامل برای مؤمنان است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به سیره اهل بیت(ع) در مسأله توحید گفت: در وسط یکی از جنگ ها امام علی(ع) شمشیر به دست مشغول جنگیدن بودند که یک نفر از امام علی(ع) درباره توحید پرسش کرد که ابن عباس ناراحت شد و گفت که اینجا، جای چنین پرسشی نیست، که امام علی(ع) از این حرکت پسر عباس ناراحت شد و فرمودند ای پسر عباس این همان چیزی است که ما برای آن می جنگیم و الا جنگ ما برای حب قدرت و ریاست نیست و امام علی(ع) توحید را در وسط همین جنگ برای آن مرد پرسشگر توضیح دادند که این موضوع اهتمام اهل بیت(ع)ر ا به تبیین و دعوت مردم به مسأله توحید نشان می دهد.

وی ادامه داد: روزی شخص نزد پیامبر(ص) رسید و از پیامبر(ص) خواست که از علوم غریبه( علوم عجیب) به او یاد بدهند که حضرت رسول(ص) در پاسخ از آن مرد پرسیدند که آیا تو چیزی از اول، اصل و رأس علوم بلدی که  آن مرد پاسخ داد علوم اصل چیست که حضرت رسول(ص) پاسخ فرمودند اصل علم معرفت الله و خداشناسی است و در ابتدا باید اصل علم را درک کنی و اگر اصل را درک کردی تمام مشکلات تو در سایه آن رفع می شود.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه افزود: در ابتدای دعای عرفه امام حسین(ع) می فرمایند که شکر خدایی را که اگر قضا و قدر کند هیچ کس نمی تواند جلوی آن را بگیرد؛ زیرا قضا و قدر الهی حتمی است.

سخنران حرم حضرت معصومه(س) اظهار کرد: خداوند احکامی دارد که تخلف ناپذیر است مانند قضای الهی به عذاب، قضای الهی به عزت و ذلت که هیچ کس نمی تواند این ها را تغییر دهد و انسان تنها با انجام بعضی از مستحبات می تواند آنها را معوق کند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی گفت: چهار گروه هستند که خداوند در روز قیامت نسبت به آنها بی اعتنا است کسانی که عاق والدین شده اند، کسانی که دائم الخمر هستند، کسی که اهل ریا و منت گذاری در کارها باشد و کسانی که راضی به قضای الهی نیستند و باید دقت کرد قضای الهی جبر و قهرنیست بلکه لطف خداوند است و هیچ کس نمی تواند جلوی قضای الهی را بگیرد و تنها می توان آنها را به تعویق انداخت.

وی افزود: امام صادق(ع) می فرمایند که مرگ مردم در اثر گناه بیشتر از مرگ طبیعی است و به آن میزان که عمر مردم در اثر خدمت و احسان به خلق زیاد می شود در اثر عمر طبیعی زیاد نمی شود.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه تصریح کرد: امام حسین(ع) در فراز دوم دعای عرفه می فرمایند« شکر خدایی که اگر بخواهد به کسی چیزی عطا کند هیچ کس نمی تواند جلوی او را بگیرد» همانطور که خداوند به حضرت رسول(ص) کوثر و خیر کثیر داد و هیچ کس نتوانست جلوی ایشان و جلوی اولاد حضرت زهرا(س) را بگیرد.

وی افزود: خداوند دو گونه عطا دارد یکی عطایی که هم به کفار می دهد و هم به مؤمنان که به آن عطای عام می گویند و  دیگری عطای خاص بوده که خداوند این عطا را  به همگان نمی دهد و لازمه دریافت این عطا ایمان است که در روایات بیان شده خداوند به مؤمن سه نعمت ویژه و عطای خاص می دهد که این سه نعمت عبارتند از عزت در دنیا، رستگاری در آخرت و ابهت و عظمتی که خداوند از مؤمن در دل دوست و دشمن قرار می دهد./837/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات