۱۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰
کد خبر: ۵۲۱۹۶۰

«بازی‌های کارتی» صنعت فراموش شده در ایران

سازنده بازی کارتی «کارآفر» گفت: در دنیای امروز، بازی های کارتی به یک صنعت روبه رشد است ولی در ایران بازی های کارتی فقط منحصر به ۲ الی ۳ بازی بوده و هنوز جایگاه خود را پیدا نکرده است.
علی نوفرستی

به گزارش خبرگزاری رسا، در دوازدهمین قسمت برنامه «همبازی»، علی نوفرستی سازنده بازی کارتی «کارآفر» پیرامون این بازی و ایده ساخت آن در سخنانی، گفت: ما تیمی هستیم که در شهر مشهد ساکن هستیم و کار ما کار کردن با دانش آموزان است؛ در حقیقت خود ما دانشجو هستیم و بر این اساس هم با فضای دانشجویی آشنا بوده و هم فضای دانش آموزی را به خوبی می شناسیم.

وی افزود: عموما در فضاهای اردویی، خوابگاهی، دانش آموزی و دانشجویی بازی که در آن به اندروید، رایانه، لپتاپ و تبلت نیاز باشد انجام نمی شود؛ بچه ها در این اردوها زمانی که در کنار هم قرار می گیرند بازی هایی به غیر از بازی های دیجیتال انجام می دهند.

این سازنده بازی کارتی بازی های غیردیجیتال را مناسب جمع های دانش آموزی و دانشجویی دانست و ادامه داد: در فضایی اینچنینی جای محصولاتی که بتواند به این جمع ها هویت بخشیده و آنها را هرچه بیشتر و بهتر دور هم جمع کند خالی بود؛ اینگونه شد که ایده این بازی به ذهنمان رسید. در حقیقت ایده بازی «کارآفر» از سال 1392 شکل گرفت تا درنهایت در سال جاری نهایی و وارد بازار شد.

نوفرستی درباره نام بازی خاطرنشان کرد: علت اینکه نام «کارآفر» را بر روی این بازی گذاشتیم به این دلیل است که موضوع آن کارآفرینی است؛ این بازی در مورد اقتصاد کشور، صنعت و تولید است و این پیام را در خود دارد که هر فردی در بازی جایگاه یک کارآفرین را دارد.

وی در ادامه سخنانش تصریح کرد: یکی از دلایلی که موجب شد ما وارد این قضیه شویم و در حوزه اقتصاد و صنعت ورود کنیم این بود که دانش آموزان عموما با رشته ها و صنایع آشنا نیستند و انتخاب رشته به یک معضل اساسی در دبیرستان ها تبدیل شده است.

این فعال عرصه بازی درمورد کارهای مطالعاتی ساخت بازی «کارآفر» یادآور شد: مطالعات ما برای ساخت این بازی و ایده اولیه تولید آن از سال 92 شکل گرفت و آغاز شد؛ در حقیقت از سال 90 تا 94 کارهای فنی تولید این بازی از طراحی گرفته تا کارهای فنی آن شکل گرفت و جلو رفت.

نوفرستی تصریح کرد: ما دو تیم فنی بسیار خوب در این زمینه داشتیم که یک بخش در حوزه اقتصاد کار می کردند و بخش دیگر نیز در حوزه تربیتی کار می کردند؛ بر این اساس کنار هم قرار گرفتن این دو تیم موجب شد تا ما بتوانیم اقتصاد را در مفهوم آموزش شکل بدهیم.

وی درباره جزئیات این بازی خاطرنشان کرد: بازی کارتی «کارآفر» از 140 عدد کارت تشکیل شده و نقشه های بازی مختلفی را در خود جای داده است؛ همچنین این بازی از نقشه های غیرمستقیم دیگری هم تشکیل شده است و کاربر اگر بخواهد بازی های دیگری هم با استفاده از آن انجام بدهد اتفاق خاصی رخ نمی دهد.

این بازیساز اضافه کرد: این بازی روند و سناریوی خاص خود را دارد و بازیکن در این بازی خود یک کشور است و در حال کامل تر کردن صنعت آن است؛ در این بازی شما تحریم می شوید و باید خود را از این وضعیت آزاد کنید، سپس یک شریک اقتصادی پیدا کنید و درنهایت نیز سایر مراحل آن بازی را سپری کنید.

نوفرستی یادآور شد: بازی کارتی «کارآفر» را می توان از یک تا هشت نفر و به شیوه ها و روش های مختلف انجام داد و زمانی که از روش خاصی خسته می شوید می توانید از روش های دیگری برای بازی و ادامه آن استفاده کنید تا سطح شما بالاتر رود و به دنبال آن نیز اتفاقات مختلفی در این بازی برای شما رخ می دهد. تا امروز هفت روش برای انجام این بازی به دست آمده که مبتنی بر واقعیت های زندگی و اقتصادی است.

وی در بخش دیگر سخنان خود جذابیت را مهمترین عامل در جذب مخاطب به یک بازی دانست و گفت: صرفا آموزشی بودن یک بازی مهم و تاثیرگذار نیست بلکه آن بازی باید از جذابیت لازم برای مورد علاقه واقع شدن توسط بچه ها نیز برخوردار باشد؛ در حقیقت در نگاه نخست فردی که دنبال بازی کردن است آموزش هدف او نیست بلکه باید این بازی آنقدر جذاب باشد تا دانش آموز ما را درگیر خود کند و سپس به دنبال آموزش کشیده شود.

این بازیساز افزود: بازی کارتی «کارآفر» به غیر از برخی بازیها که جای خود را در بین خانواده ها باز کرده و خیلی مرسوم شدند، در حال حاضر، در کشور دارای جایگاه ویژه ای نیست و نتوانسته جای خود را پیدا کند. در حالی که در دنیای امروز و در حوزه بازی های کارتی، این بازی ها به یک صنعت روبه رشد تبدیل شده‌اند.

نوفرستی ادامه داد: در حال حاضر در سطح جهان نزدیک به 200 الی 300 نوع بازی کارتی درحال بازی توسط مردم کشورهای مختلف است ولی در ایران بازی های کارتی فقط منحصر به 2 الی 3 بازی شده و تا امروز خیلی محدود باقی مانده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: سخت ترین قسمت بازی های کارتی در شروع بازی، الگوریتم بازی است و اصطلاحا باید اشکالات کار گرفته شود که این وظیفه و هنر ما است اما در بخش تولید و توزیع، به شدت مشکل داریم.

این بازیساز تصریح کرد: مشکل اساسی بازی «کارآفر» این است که برای بچه های دبیرستانی طراحی شده و در حوزه اسباب بازی اجازه توزیع ندارد و فقط می تواند در انتشاراتی ها توزیع شود؛ همچنین بازی کارتی «کارآفر» رقیبانی بسیار قدیمی دارد که رقابت با آنها نیازمند تبلیغات بسیار جدی است.

بر اساس این گزارش، «همبازی» در بخش معرفی بازی اندرویدی به «کابوس دشمن، به نام وطن»، پرداخت. این بازی به سبک تیراندازی است که در آن بازیکن در نقش یک رزمنده ایرانی و نه خارجی به جنگ با تروریست‌های تکفیری می‌رود. از نکات جالب قابل توجه بعد از انتشار بازی می توان به درخواست برخی از کاربران جهت اعزام به مناطق جنگی از تیم سازنده را ذکر.

بنابرین گزارش، بخش بازی مهدکودکی برنامه «هم‌بازی» نیز به معرفی بازی «همسانه» مربوط بود. این بازی، شامل 16 قطعه چوبی است که روی آنها تصویر 8 حیوان به صورت دو تایی حک شده است. «همسانه»، به صورت‌های مختلف کارتی و رایانه‌ای هم در دسترس است.

بر اساس این گزارش، پایان‌بخش دوازدهمین قسمت برنامه «هم‌بازی» آیتم علمی دوبله شده درباره استفاده از بازی‌های رایانه‌ای در درمان بیماری‌ها بود که به روی آنتن رفت.

گفتنی است برنامه تلویزیونی «همبازی» ، هر هفته روزهای زوج از ساعت ۱۶:۱۵ از شبکه پنج سیما به روی آنتن می‌رود./۹۹۸/د۱۰۳/س

ارسال نظرات