۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۰
کد خبر: ۵۲۱۴۹۵

فارغ التحصیلی ۱۲ هزار دانشجو از دانشگاه علمی کاربردی قم

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قم تعداد فارغ التحصیلان این دانشگاه را از سال ۹۲ تا کنون ۱۲ هزار نفر اعلام کرد که که از این میزان ۳ هزار و ۲۲۹ نفر مربوط به سال ۹۵ است.
رییس دانشگاه علمی کاربردی قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد حسن نادری رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استان قم ظهر امروز در نشست تشریح فعالیت های دانشگاه علمی کاربردی و برنامه های سیزدهمین جشنواره قرآن و عترت این دانشگاه با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر و هفته دولت گفت: بزرگداشت این شهیدان لازم است تا یادمان باشد کسانی از جان و همه سرمایه خود گذشتند و وظیفه داریم با تمام توان برای نظام مقدس جمهوری اسلامی تلاش کنیم.

وی با ارائه گزارشی از فعالیت های دانشگاه علمی کاربردی قم افزود: دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قم 18 مرکز آموزشی دارد که در دو مقطع کاردانی و کارشناسی اقدام به پذیرش دانشجو می کند و با توجه به اهمیت کسب مهارت، در مقاطعی که اقدام برای پذیرش دانشجو می کنیم اصرار برای وجود تحصیلات تکمیلی نداریم.

نادری با بیان این که یک سوم دانشجویان در مقطع کارشناسی و دو سوم در مقطع کاردانی تحصیل می کنند، اظهار داشت: در استان قم 8 هزار و 670 نفر دانشجو داریم، ترکیب جنسیتی در این دانشگاه به این صورت است که دو سوم مرد و یک سوم زن هستند که شاید تفاوت زیادی با دانشگاه های نظری دارد و به دلیل مهارتی بودن طبیعی است.

وی ادامه داد: دانشگاه در 4 گروه صنعت، کشاورزی، مدیریت و خدمات اجتماعی و هنر دانشجو پذیرش می کند و ترکیب جمعیتی دانشجویان در حال حاضر به این صورت است که 22 درصد در گروه صنعت، 3 درصد در گروه کشاورزی، 49 درصد در گروه مدیریت و خدمات اجتماعی و 26 درصد در گروه هنر تحصیل می کنند.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استان قم ابراز داشت: آمار پذیرش دانشجویان در سال 1395 در دونوبت مهرماه و بهمن ماه که به صورت تکمیل ظرفیت اتفاق افتاد 3 هزار و 266 نفر بوده است، البته نسبت به سال قبل از آن کاهش 22 درصدی داشت که با توجه به کاهش جمعیت دانشجویی و کاهش تقاضا برای ورود به دانشگاه ها، این مسأله طبیعی است.

وی عنوان کرد: از سال 92 تا کنون حدود 12 هزار نفر از دانشگاه جامع علمی کاربردی قم فارغ التحصیل شدند که از این میزان 3 هزار و 229 نفر در سال 95 اتفاق افتاده است که نسبت به سال قبل از آن 27 درصد افزایش داشته است، تعداد مدرسان ما در دانشگاه علمی کاربردی قم هزار و 801 نفر است که هزار و 94 نفر فعال هستند و نسبت دانشجو به مدرس 8 به یک است.

نادری خاطرنشان کرد: برای مهرماه سال 96 رشته هایی را در دفترچه آزمون سراسری وارد کردیم که تعداد آن 142 رشته بوده است، 84 رشته کاردانی و 58 رشته کارشناسی است، از این تعداد در 12 رشته برای نخستین بار دانشجو گرفته می شود و 8 رشته کارشناسی و 4 رشته کاردانی به شمار می روند.

وی افزود: ثبت نام متقاضیان دوره کارشناسی تا شنبه 11 شهریورماه ادامه دارد و متقاضیان می توانند مراجعه کرده و اطلاعات را از سایت سنجش دریافت کنند، این ثبت نام در دوره کاردانی انجام شده است.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استان قم با اشاره به فعالیت های انجام شده در زمینه پژوهش و فناوری از راه اندازی شورای پژوهش و فناوری، تشکیل کمیته های کارآفرینی و فراهم کردن زمینه ره اندازی کلینیک مشاوره شغلی و کار آفرینی در این دانشگاه خبر داد.

وی گفت: از مراکز علمی و کاربردی که در کارآفرینی فعالیت داشتند حمایت و دفاتر کار آفرینی در مراکز تشکیل شده است، همچنین 120 ساعت نشست تخصصی با مسؤولان اجرایی و بنگاه های اقتصادی و کار آفرینان استان برگزار شده است که 5 نشست با عنوان رمز ورود به کسب و کار و کارآفرینی با مدیران استان برگزار کردیم که بتوانیم نیازهای آتی استان را شناسایی کنیم.

وی با اشاره به فعالیت های فرهنگی دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: در مسابقات ورزشی از نظر تعداد شرکت کنندگان و مقام های به دست آمده پیشرفت خوبی حاصل شده است، رویکرد ما این است که دانشجویان افزون بر مطالی که در کلاس ها آموزش می بینند، در بخش های فرهنگی و سلامت نیز حمایت شوند.

نادری با بیان این که دبیری دائم جشنواره قرآن و عترت دانشگاه جامع علمی کاربردی از سه سال پیش تاکنون بر عهده استان قم گذاشته شده است، اظهار داشت: امسال مرحله نهایی سیزدهمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشگاه جامع علمی کاربردی در پایان شهریورماه در استان قم برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: جشنواره سیزدهم قرآن و عترت از فروردین ماه سال جاری آغاز شده است و مرحله نهایی از 24 تا 26 شهریور ماه در مجتمع یاوران مهدی مسجد مقدس جمکران برگزار می شود.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استان قم گفت: دبیرخانه جشنواره شامل بخش های شفاهی، حفظ، هنری، ادبی، پژوهشی، فناوری اطلاعات و کتابخوانی از فروردین ماه راه اندازی و آثار دانشجویان جمع آوری شده است، همچنین سعی کردیم از پتانسیل های استانی به ویژه آستان مقدس حضرت معصومه(س) استفاده کنیم.

وی افزود: از ویژگی های جدید این جشنواره نسبت به دوره های گذشته این است که بخش مهارتی قبلا در آن دیده نشده بود و دو بخش برای این موضوع تحت عنوان های «کارآفرینان قرآنی» و «ایده های قرآنی» اضافه شده است؛ در بخش پژوهشی هم کاربردی کردن علوم از نظر قرآنی از دیگر موارد مورد تأکید و توجه است.

نادری اظهار داشت: در جشنواره های گذشته در مرحله استانی 31 استان کشور مسابقاتی را با دعوت از داوران برگزار می کردند اما الان تمام داوری ها به صورت یکسان و متمرکز در واحد استانی قم برگزار شد، این کار یکنواختی و عدالت در داوری ها را ایجاد کرد و هزینه ها را کاهش داد.

وی ادامه داد: از ظرفیت های قرآنی استان قم استفاده های خوبی شده است و با ستاد حفظ سازمان اوقاف و آستان مقدس حضرت معصومه(س) و سایر مؤسسات فرهنگی ارتباط خوبی داشته ایم./1323/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات