۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۹
کد خبر: ۵۲۱۲۳۵

ماهنامه سلام بچه‌ها در گام سیصد و بیست و نهم

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، سیصد و بیست و نهمین شماره ماهنامه فرهنگی نوجوانان ایران را منتشر کرد.
ماهنامه سلام بچه‌ها

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، سیصد و بیست و نهمین شماره ماهنامه  فرهنگی نوجوانان ایران ویژه مرداد 96 vh به مدیر مسؤولی  محمد حسنی منتشر کرد.

در این شماره از ماهنامه این مطالب پیش روی ما قرار گرفته است:

صفحه خدا، سرمقاله: چرا دست‌خطمان در دست کسی نیست؟، مکتب‌خانه میرعماد: هر کاری با بسم الله شروع نشود، تمام نمی‌شود!، گفت‌وگو: آنها فقط یک کروموزوم بیشتر از ما ندارند، داستان: پرواز بازی، شعر: مثل لبخند خدا ـ سگانی،  یک خانه مجهز ـ ارثیه مادرم، دانش ایرانی: رویان دانشگاهی به وسعت همه دانش‌ها، ایران را بگردیم: نراق، شهر هفتاد میلیون سال پیش، این یک نفر: شیخ طوسی و مدرسه هزارساله  نجف، جاده بهشت: روزهای جنگ و باران، اولین و بهترین‌های ورزشی ایران، طنز نامه: ابله، اگزوز:  قصه‌های تمساح خسیس ـ حیوان‌بازی، کارکلماتور،  علمی: بفرمایید تا از دهن نیفتاده! فرشته، اما آدم، چه خبر از جهان: شیخ نمر، شعر: خواهر جنگل ـ جیرجیرک ـ بید مجنون ـ پیوند ـ فصل من با تو، داستان: یک جرعه آب و داستانک: لیوان آب ـ امتحان کنکور ـ لحظه‌های ماندگار ـ سکوت را مراعات کنید.

 عدالت  عابدینی در بخش ایران گردی به معرفی شهر نراق پرداخته و در  معرفی این شهر چنین آورده است:

شهر نراق در مسیر دلیجان به مشهد اردهال و کاشان واقع شده است و به  علت قرار گرفتن بین کوه‌ها، دارای آب و هوای کوهستانی و دلپذیر است. این شهر، با قدمتی دو هزار ساله با دانش آثار و بنای تاریخی، خانه‌های قدیمی و همچنین چندین امامزاده و کنار این‌ها آب و هوای  مناظر  طبیعی کوهستانی یک منطقه گردشگری است.

 جاذبه های طبیعی شهر :

این شهر، جاذبه‌های تاریخی متعدد و دیدنی دارد. غار چال نخجیر نراق،  متعلق به دوره سوم زمین‌شناسی است که هفتاد میلیون سال قدمت دارد. این غار در منطقه‌ای به نام چال نخجیر، بین نراق و دلیجان واقع شده است.

در سه کیلومتری شمال غربی  در انتهای این دره، آبشار فصلی زیبایی وجود دارد که ‌به گویش محلی آن را «گیسو» می‌نامند و  ارتفاعات آینده، محلی مناسب برای صخره‌نوردی است. کوه ویلیجیا در شرق نراق قرار دارد و در دامنه آن،  چشمه رود جریان دارد.

 جاذبه‌های تاریخی شهر

نراق، بناهای تاریخی بسیاری دارد، از جمله نای بازار شمس السلطنه، مسجد جامعه، بقعه امامزاده یحیی  و بقعه امامزاده  زبیده خاتون(دختر امام جواد(ع). موزه مردم شناسی، از جاذبه‌های دیگر این شهر است که مجموعه‌ای از آثار تاریخی را درون خود دارد و  آب انبارهای نراق، از شاهکاری معماری دوره قاجار هستند و ابن آب انبارها در هر سه محله نراق  یعنی محله بالا، محله پایین و محله بازار دیده می‌شوند.

یکی از دانشمندان بزرگ دین که از سرزمین طوس درخشید و افتخار ایرانی بودن ما را بیشتر کرد «شیخ طوسی» است. از این رو، سیده اعظم سادات زیر عنوان «شیخ طوسی و یک مدرسه هزار ساله در نجف» به شرح زندگی این عالم بزرگوار پرداخته است. در این متن چنین می‌خوانیم:

در نیمه اول قرن پنجم؛ سلجوقیان به بغداد حمله کردند و بغداد را اشغال و خاندان آل‌بویه را از بین بردند.  طغرل بیک سلجوقی که فردی سنی و بسیار متعصب بود،  تصمیم گرفت، کتاب‌های شیخ طوسی را در ملأ عام بسوزاند و تا  سال 449 چندین بار این کار ناجوان‌مردانه را انجام داد.

 هرج و مرج در شهر بغداد و آزار و اذیت شیعیان باعث شد که حوزه و کلاس‌های علمی بغداد از بین برود و این شرایط تلخ باعث شد تا شیخ به نجف اشرف هجرت کند. شیخ طوسی تا  پایان عمر پربار خود، در نجف زندگی کرد و در این سال‌ها کتاب‌های ارزشمندی نوشت که تا همین حالا به عنوان بهترین و مستندترین کتب فقهی، حدیثی، تفسیری به یادگار مانده است. از  جمله کتاب‌های معروف شیخ طوسی عبارت‌اند از:  الإستبصار، الفهرست، التبیان فی تفسیر القرآن.

گفتنی است، دفتر تبلیغات اسلامی، سیصد و بیست نهمین شماره ماهنامه  سلام بچه‌ها را در 52 صفحه به قیمت 4000 تومان منتشر کرده است./۹۹۸۶۰۳/ش

ارسال نظرات