۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۲
کد خبر: ۵۲۱۱۹۱
هویت طلبگی(۱۶)

طلاب مقید به حضور در درس اخلاق باشند

استاد سطح عالی حوزه توجه به اخلاق را عامل رفع آسیب های جامعه دانست و بر مقید بودن طلاب به حضور در دروس اخلاق علما تأکید کرد.
حجت الاسلام والمسلمین سعیدی

حجت الاسلام والمسلمین سید محسن سعیدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به آسیب های طلبگی عنوان کرد: آسیب های مرتبط با بحث طلبگی را می توان در سه حوزه اعتقادی، اخلاقی و تحصیلی تقسیم بندی کرد.

وی افزود: یکی از آسیب های جدی، آسیب های اعتقادی است و باید گفت که طلبگی مانند دیگر مشاغل نیست که انسان بگوید که شغل هایی وجود دارد و یکی از آنها هم طبلگی است چراکه در طلبگی اولین موضوع اخلاص در انگیزه است و مهم‌ترین آسیب در این بخش این است که طلاب برای ورود به حوزه علوم دینی خلوص نیت نداشته باشند.

نماینده مردم ایلام در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: یکی دیگر از آسیب ها در این زمینه، ضعف توکل و اعتماد به اینکه خداوند متکفل امور همه بندگان به ویژه طلبه ها است و نباید در این موضوع شک داشت که رزق و روزی از جانب خدا و عهده دار امور همه بندگان خداوند است و طلبه ای که وارد این عرصه می شود نباید هیچ ضعفی در بحث توکل داشته باشد.

وی مدرک گرایی را از جمله مهم‌ترین آسیب های تحصیلی در بین طلاب دانست و خاطرنشان کرد: دومین بخش از آسیب ها، آسیب تحصیلی است و متأسفانه یکی از موضوعات در این زمینه بازار داغ مدرک گرایی است و این مسأله سبب می شود تا طلاب نسبت به دروس طلبگی کم توجه شده و انضباط تحصیلی در بین آنها وجود نداشته باشد و اگر این موضوع به یک اصل تبدیل شود، افزون بر اینکه علم آموزی طلاب کاهش می یابد، مباحثات نیز در حوزه ها کم رنگ می شود.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی اضافه کرد: یکی دیگر از آسیب هایی که به ویژه در سال های اخیر به وجود آمده است، افراط استفاده از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی است و در حالی که طلبه ها باید در حد ضرورت از این شبکه ها استفاده کنند اما مشاهده می شود که بسیاری از طلاب زمان زیادی را برای حضور در فضای مجازی صرف می کنند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم تأکید کرد: برخی از طلاب به سبب بنیه علمی و اعتقادی و آشنایی با فضای مجازی و در جهت پاسخگویی به شبهات نیاز است تا در فضای مجازی حضور داشته باشند اما متأسفانه استفاده نادرست از این فضا در بین طلاب گسترش پیدا کرده است و اشتیاقی که به سبب حضور در این فضا در بین طلاب وجود دارد، آسیبی جدی به تحصیل آنها وارد کرده است.

وی ادامه داد: سومین دسته از آسیب ها، آسیب اخلاقی است و برای رفع این مسأله باید طلبه ها نسبت به اخلاق و امور اخلاقی توجه ویژه ای داشته باشند و  ضور طلاب در حوزه باید به پشتوانه عبادات بوده و طلاب ما اهل نماز شب و اهل مسجد باشند.

نماینده مردم ایلام در مجلس خبرگان رهبری ابراز کرد: طلبه ها باید مقید به درس اخلاق باشند و اگر همه اقشار جامعه مقید باشند که هفته ای یک ساعت پای درس اخلاق بنشینند، بسیاری از مشکلات فرهنگی ما حل می شود و این موضوع برای طلبه ها که می خواهند راهنما و معلم مردم باشند اهمیت بیشتری دارد و طلاب حتماً باید  با اساتید اخلاق مأنوس باشند و درس اخلاق را واجب بدانند و مقید باشند که هر چند روز یک ساعت خود را به مباحث اخلاقی اختصاص دهند.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی در پایان خاطرنشان کرد: از دیگر آسیب ها، توجه زیاد به امور مادی است و طلاب باید مراقب باشند تا چشم و هم‌چشمی هایی که در زندگی مردم عادی سبب به وجود آمدن رقابت تجمل گرایی شده است، در زندگی طلاب راه نیابد./872/ت۳۰۲/ی

ارسال نظرات