۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۱
کد خبر: ۵۲۱۱۷۰
هویت طلبگی(۱۵)

حجت الاسلام اقبالی: هدف گذاری در مسیر تحصیل مهم‌ترین وظیفه طلاب است

مدیر مدرسه علوی قم هدف گذاری در مسیر تحصیل را مهم‌ترین وظیفه طلاب دانست و توجه به بعد معنوی را عاملی در جهت رشد طلاب نامید.
حجت الاسلام مهدی اقبالی

حجت الاسلام مهدی اقبالی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه عنوان کرد: طلاب در ابتدای سال تحصیلی باید هدف خود را مشخص کرده و این موضوع را مورد توجه قرار دهند که به چه دلیل وارد حوزه شده و دروس حوزوی را می خوانند.

وی افزود: موضوع جایگاه شناسی حوزه نیز بسیار مهم است به گونه ای که طلاب باید جایگاه و نقش حوزه در هدایت جامعه و پیشرفت انسان ها را از تمام جهات بشناسند.

مدیر مدرسه علوی قم تصریح کرد: زمانی که این جایگاه شناسی انجام شد، طلاب متوجه می شوند که بزرگانی که منشأ خدمات بزرگ در تاریخ چه در کارهای علمی و چه اجتماعی و اخلاقی بوده اند از دل همین حوزه ها برخاسته اند.

وی هدف گذاری را یکی از عوامل مهم در رفع سرگردانی طلاب دانست و خاطرنشان کرد: بحث هدف گذاری بسیار مهم است چرا که طلبه باید نقطه پایانی را برای خود مشخص کند و اگر این هدف گذاری در زندگی نباشد، سرگردانی و اتلاف وقت و سر در گمی در زندگی به وجود می آید.

حجت الاسلام اقبالی اضافه کرد: اگر زندگی پیامبر اسلام(ص) را نگاه کنیم متوجه می شویم که ایشان یک هدف بزرگ که گسترش اسلام در جهان بود را انتخاب کردند و تلاش آن حضرت بر این بود تا بتوانند پیام الهی را به گوش مردم جهان برسانند، بنابراین هرچه هدف بلندتر باشد، همت، تلاش، کوشش و جدیت بیشتر خواهد بود.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: موضوع دیگر این است که برای رسیدن به هدف، برنامه ریزی لازم است و اگر کسی برنامه ریزی نداشته باشد نمی تواند به هدف برسد چراکه برنامه ریزی در زندگی، انسان را برای رسیدن به هدف راهنمایی و هدایت می کند.

وی تأکید کرد: نکته دیگر پایداری، استقامت و ایستادگی در رسیدن به هدف است و گاهی دیده می شود برخی از طلاب با کوچکترین مشکل دست از کار می کشند و باید توجه کرد که گاهی به انسان توفیقی داده می شود اما آن توفیق ادامه پیدا نمی کند چراکه ادامه توفیق به صبر و استقامت و ایستادگی بستگی دارد.

مدیر مدرسه علوی قم ابراز کرد: اگر بخواهیم یک طلبه موفق و به دور از آسیب ها و تحیر داشته باشیم چند نکته را باید مدنظر داشت؛ یکی اینکه طلبه در مسیر خود تربیت علمی پیدا کند؛ یعنی میزان شناخت و معرفت او افزایش پیدا کند و اگر کسی به حوزه وارد شود اما رشد علمی نداشت حضور او فایده ندارد.

وی اضافه کرد: موضوع دوم تربیت معنوی است یعنی بعد اخلاقی و معنوی طلاب باید همگام با رشد علمی رشد کند و طلبه باید تکلیف خود را با زرق و برق های دنیوی مشخص کرده و به این نکته توجه کند که اگر بزرگان ما اهل زهد و تقوا بودند حاصل پروردگی آنها در زمینه معنوی است.

حجت الاسلام اقبالی در ادامه گفت: سومین موضوع مهم، تربیت مهارتی است و گاهی مشاهده می شود که طلبه علم زیادی دارد اما نحوه ارائه آن به مخاطب را نمی داند و این موضوع اهمیت رشد مهارتی را مشخص می کند تا از این طریق، شیوه و روش های عرضه کردن اندوخته های علمی خود به دیگران را به دست آورد و باید توجه کرد که اگر بعد مهارتی در وجود طلاب رشد نکند آنها با نوعی افسردگی مواجه می شوند و به علت ناتوانی در مخاطب شناسی حاصل آموخته های خود را بی ثمر می بینند.

وی اظهار کرد: چهارمین نکته بعد هویتی طلاب است، یعنی نباید اوضاع به گونه ای باشد که طلبه علمش افزایش پیدا کرده اما شاخص های طلبگی در وجود او رشد نکند؛ متأسفانه دیده می شود که برخی از طلاب در بعد هویتی دچار آسیب بوده و حتی حاضر نیستند خود را طلبه معرفی کنند و این موضوع یک آسیب جدی در بحث هویت طلبگی محسوب می شود.

حجت الاسلام اقبالی در پایان خاطرنشان کرد: موضوع نهایی که طلاب باید به آن توجه داشته باشند ارزیابی عملکردهای خود است؛ یعنی طلبه باید در تمام زمینه ها میزان رشد خود را ارزیابی و به یک جمع بندی نهایی برسد./872/ت۳۰۲/ی

ارسال نظرات