۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۰
کد خبر: ۵۲۰۸۸۰
رییس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی:

نسبت نهاد دین با سینما بازشناسی و آسیب ­شناسی شود

حسنی دستیابی به نقاط قوت و ضعف یک فیلم را با نگاه سیاسی امکان‌پذیر ندانست و با تأکید بر حضور نقادانه حوزه در این عرصه، خواستار بازشناسی نسبت نهاد دین با سینما شد.
محمد حسنی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، رییس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی در سومین گردهمایی اساتید و فعالان ارتباطات و رسانه که در دهکده وسف قم برگزار شد، بر بازشناسی و آسیب ­شناسی نسبت نهاد دین با سینما تأکید کرد.

محمد حسنی با طرح دغدغههای خود در باب واقعیات موجود در نسبت حوزه و سینما، از اینکه سینما تاکنون با نگاه کارشناسانه دقیق، علمی و فارغ از جدال ­های سیاسی و منازعات غیر اصیل، نقد و بررسی نشده است، ابراز تأسف کرد.

وی با بیان اینکه دستیابی به نقاط قوت و ضعف یک فیلم با نگاه سیاستزده امکانپذیر نیست، بر حضور نقادانه حوزه در این عرصه تأکید کرد و افزود: متأسفانه کسانی که باید در این عرصه وارد شوند، از ورود پرهیز میکنند و کار را به سطوح پایین تر حوزه و طلاب جوان احاله می ­دهند.

 رییس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی افزود: وقتی تعریف ما از نسبت حوزه با سینما به تربیت تعدادی از طلاب فیلمساز تقلیل پیدا می کند، نمی توان گفت که این حوزه و میراث علم دینی که در عرصه سینما و رسانه ورود کرده است.

وی که در این مراسم با موضوع نهاد دین و نهاد سینما سخن میگفت، به طرح این سؤال پرداخت که اگر حوزه بخواهد در عرصه سینما ورود پیدا کند باید از چه لایهای وارد شود و وظیفهاش در این زمینه چیست؟

حسنی، با بیان اینکه همواره در حد توان خود از طلابی که به عرصه های تولیدی سینما و رسانه ورود کرده اند حمایت خواهیم کرد، ابراز داشت: تلقی ما از ورود حوزه به عرصه سینما تاکنون صنفی و منفعلانه بوده است و دال مرکزی در این مواجهه «طلبه بودن» بوده است و این در حالیست که دال مرکزی در مواجه نهاد دین و سینما باید «حیات دینی» و از منظر حکمت و موضوع شناسی دقیق باشد.

رییس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به جلسه اخیر رییس دفتر تبلیغات اسلامی و رییس سازمان سینمایی کشور و تلاشهای صورت گرفته برای همکاری و هرچه نزدیکتر شدن عرصه سینما و نهاد دین ابراز امیدواری کرد که این تعاملات به ایجاد گفتگوی سازنده بین این دو عرصه مهم منتسج شود.

 وی خاطرنشان کرد: اگر حوزه میخواهد به سینما ورود پیدا کند نباید مسألهاش تربیت چند تکنیسین در حوزه سینما باشد، هرچند که با این امر مشکلی نداریم و حتی می تواند کارآیی نسبی هم داشته باشد، اما مسأله حوزه دین با سینما را نباید به این ساحات تقلیل دهیم.

 حسنی با بیان اینکه امروز طلبه در مقام فیلمساز و فیلمسازان مطرح کشور در مقام داور قرار گرفتهاند که این امر باید برعکس باشد، گفت: سینما و هر نهاد تولیدکننده فرهنگی دیگر باید از نهاد دین درخواست داوری کند و نهاد دین در مقام رمزگشا، هدایت­گر، موضوع شناس و نظریه پرداز ظاهر شود.

رییس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی تأکید کرد: عرصه فرهنگ و مشخصاً حوزه های مربوط به رسانه، آنقدر اهمیت پیدا کرده اند که شایسته است حوزه با همه ظرفیت­هایش پاسخگوی نیازهای نظری و زیربنایی این عرصه باشد./920/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات