۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۷
کد خبر: ۵۲۰۸۱۴
آیت الله طبسی:

سنت ها و جشن های عید سعید غدیر احیا شود

عضو جامعه مدرسین با بیان این که دو سنت فراموش شده نسبت به عید سعید غدیر خم وجود دارد، گفت: یکی مسأله نماز عید الله الاکبر عید غدیر است و دیگری راه اندازی کاروان های شادی و فرهنگ سازی برای جشن و بزرگداشت ایام غدیر است.
طبسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله نجم الدین طبسی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عصر امروز در دیدار حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که دو سنت فراموش شده نسبت به عید سعید غدیر خم وجود دارد، گفت: یکی مسأله نماز عید الله الاکبر عید غدیر است و دیگری راه اندازی کاروان های شادی و فرهنگ سازی برای جشن و بزرگداشت ایام غدیر است.

وی افزود: به تعبیر بزرگان این نماز توسط شیخ مفید و بزرگان دیگری به صورت جماعت با حضور هزاران نفر برگزار شد، مرحوم اردبیلی 5 دلیل برای جماعت خواندن نماز عید غدیر می آورد، این مسأله در قرن های گوناگونی مورد توجه بوده و در عصر حاضر هم آیت الله صافی استحباب آن را فرمودند، آیت الله سیستانی فرمودند ایرادی ندارد و آیت الله گلپایگانی هم بر آن تأکید کردند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که درباره به جماعت خواندن نماز عید سعید غدیر تعبیر به مشهور شده است، اظهار داشت: این سنت در جامعه باید در صورت صلاحدید بزرگان به صورت جدی در جامعه پیگیری شده واحیا شود.

وی ادامه داد: برای هر برنامه ای یک راهپیمایی و تجمعی وجود دارد، مسأله غدیر از سال 352 به تصریح ذهبی و ابن کثیر و تاریخ توسط شیعیان پاس داشته می شده و کاروان های شادی راه می انداختند و نماز اقامه می کردند.

آیت الله طبسی ابراز داشت: این مسأله 50 سال وجود داشت تا این که شیخ مفید برگزاری این مراسمات را خود بر عهده گرفت و افزون بر حمایت از برگزاری جشن های غدیر، نماز عید را اقامه کردند؛ این سنت مهم و جشن های غدیر باید احیا شود.

وی عنوان کرد: این مسأله باید مطرح شود و اگر ما با قدرت هم مطرح کنیم هزار سال از شیعه قبل عقب هستیم؛ همانگونه که شیعه برای عزای امام حسین(ع) کاروان های عزا به پا می کند، در زمینه غدیر هم باید کار کرد؛ البته راه اندازی این کاروان ها شرایطی دارد و باید با هماهنگی مسؤولان امر باشد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: مرحوم آقا ضیا می فرمایند شیخ مفید نماز غدیر را را هزاران نفر از مردم در وسط بغداد برگزار کرده است، مرحوم بهبهانی نیز چنین تعبیری دارد، شیخ مفید هم در کتاب های خود به این مسأله اشاره کرده است، مرحوم فخرالمحققین و اردبیلی به این موضوع و ادله آن پرداخته اند./1323/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات