۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۵
کد خبر: ۵۲۰۶۶۷

کنفرانس بین المللی علامه حلی در عراق برگزار می‎شود

مسؤول مرکز پژوهش‎های علمی علامه حلی در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا از برگزاری کنفرانس بین المللی علامه حلی در عراق خبر داد.
علامه حلی علامه حلی علامه حلی حجت الاسلام شیخ عقیل الکفلی مسؤول مرکز پژوهش‎های علمی علامه حلی

حجت الاسلام شیخ عقیل الکفلی مسؤول مرکز پژوهش‎های علمی علامه حلی وابسته به آستان مقدس حسینی در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در عراق به تبیین ابعاد مختلف کنفرانس بین المللی علامه حلی (حسن بن یوسف بن المطهر) پرداخت و گفت: این کنفرانس با حمایت حجت الاسلام شیخ عبدالمهدی کربلایی نماینده حضرت آیت الله سیستانی و تولیت شرعی آستان مقدس حسینی در شهر الحله واقع در استان بابل تحت عنوان «علامه حلی بین اصالت و تجدید» برگزار می‎شود.

مسؤول مرکز پژوهش‎های علمی علامه حلی به اهداف برگزاری این کنفرانس اشاره کرد و بیان داشت: تبیین مبانی فقهی علامه حلی، کشف جوانب مختلف اصالت و تجدید در مباحث فقهی و اصولی وی، بیان تاثیرگذاری علامه حلی در دستاوردهای شناختی برای طلاب مدارس اسلامی و شناخت سهم علامه حلی در رشد معارف اسلامی در زمینه‎های مختلف از اهداف برگزاری این کنفرانس بین الملی است.

وی ادامه داد: مرکز علامه حلی برای برگزاری این کنفرانس و ایجاد هماهنگی‎های لازم برنامه و جلسات مقدماتی برگزار می‎کند.

حجت السلام شیخ الکفلی به بیان محورهای مختلف کنفرانس بین المللی علامه حلی پرداخت و اظهار داشت: محققان و پژوهشگران می‎توانند در زمینه علوم قرآن و تفسیر در رابطه با موضوعاتی نظیر مباحث علوم قرآن، تفسیر: روش‎ها و انواع، تحلیل نص قرآنی، آیات احکام و عقیده مقاله بنویسند.

وی محور دوم همایش را موضوع فقه و اصول دانست و عنوان کرد: مباحث فقهی، فقه استدلالی، فقه مقارن، فقه سیاسی، مباحث اصولی، قواعد: فقهی و اصولی، روش‎های بحث فقهی، بحث اصولی، اصالت و تجدید: در بحث فقهی و در روش‎های اصولی زیر مجموعه‎های محور دوم هستند.

مسؤول مرکز پژوهش‎های علمی علامه حلی در توضیح محور سوم که به علوم حدیث و رجال اختصاص دارد، گفت: علامه حلی و نظرات رجالی وی، نقش علامه حلی در تقسیم حدیث، پژوهش‎های رجالی مقارن نزد علامه و رویکردهای حدیثی نزد علامه جزء محور سوم هستند.

وی با اشاره به محور چهارم و پنجم که به کلام و عقاید و علوم عقلی و طبیعی اختصاص یافته است، خاطرنشان کرد: مباحث کلامی و عقیدتی، مناظره‎ها و پاسخ به شبهات، مباحث منطق، فلسفه و طبیعی (فلک، ریاضیات، طب و غیره) تحت عنوان محور چهارم و پنجم قرار گرفته‎اند.

حجت السلام شیخ الکفلی با بیان اینکه محور ششم تا هشتم به ترتیب به عناوین اخلاق و عرفان، تاریخی، فکری، سیاسی، زبان و ادبیات عربی نامگذاری شده است، تصریح کرد: مباحث اخلاقی، عرفان، دعا، مدرسه سیار نزد علامه حلی، ابعاد سیاسی در مناظرات علامه، پژوهش‎های لغت (نحو، صرف، صوت و دلالت)، پژوهش‎های ادبی (شعر، نثر، وصایا، خطب، رسائل) و پژوهش‎های بلاغتی (معانی، بیان و بدیع) زیر مجموعه محورهای ششم تا هشتم هستند.

وی محور آخر را تحقیق آثار علامه و فهرست بندی آن‎ها خواند و بیان داشت: عناوینی نظیر تحقیق اثار چاپ نشده علامه حلی، جمع آوری و تحقیقی آثار مفقود علامه و تحقیق شروح و تعلیقات علمای حله بر آثار علامه حلی در محور نهم قرار داده شده است.

مسؤول مرکز پژوهش‎های علمی علامه حلی به شرایط مشارکت در این کنفرانس اشاره کرد و گفت: شرایط پژوهش علمی در مقالات ارائه شده رعایت شود، پژوهش‎ ارائه شده مرتبط به یکی از محورهای این کنفرانس باشد، هر پژوهشگر می‎تواند در چند محور از محورهای تعیین شده مقاله ارائه دهد، مقالات ارائه شده و خلاصه‎ی آن‎ها مورد ارزیابی علمی و سیستم دریافت الکترونیک قرار می‎گیرد، تعداد صفحات هر مقاله نباید کمتر از 15 صحفه باشد، امکان همکاری چند پژوهشگر در تدوین یک مقاله وجود دارد، پژوهش باید باید به زبان عربی و بدون اشتباهات املایی، نحوی و صرفی باشد، مقالات و خلاصه‎ی آن‎ها به صورت چاپ شده روی برگه‎ی (A4) با فونت Simplified  (Arabic) و سایز فونت 14 و سایز فونت پاورقی 12 به همراه یک لوح فشرده (سی دی) ارسال شود.

وی ادامه داد: پاورقی‎ها و منابع در پایان مقاله گنجانده شود و ترتیب آن‎ها بر اساس روش‎های متعارف در تدوین منابع علمی باشد، همچنین پژوهشگران باید استفاده از نقشه، تصویر، جدول و پیوست‎های دیگر را طبق مکان آن‎ها در مقاله -در صورت استفاده- رعایت کنند، خلاصه مقاله به زبان عربی و حداکثر در 150 کلمه تدوین شود، عنوان مقاله در صحفه اول به همراه نام پژوهشگر و عنوان علمی و مکان فعالت وی ذکر شود و همچنین بیوگرافی مختصری از فعالیت‎های علمی و شماره تماس و نشانی پست الکترونیکی وی ذکر شود، مقالات ارسال شده در صورت پذیرش یا عدم پذیرش به صاحبان آن ارجا داده نمی‎شود و حقوق نشر برای مرکز پژوهش‎های علمی علامه حلی محفوظ است.

حجت السلام شیخ الکفلی در رابطه با زمان بندی ارسال مقالات گفت: آخرین مهلت ارسال خلاصه مقالات 1ربیع الثانی 1439 هجری قمری (20/12/2017) و آخرین مهلت ابلاغ پذیرش خلاصه‎ها به پژوهشگران 20ربیع الثانی 1439 هجری قمری (9/1/2018) است و همچنین آخرین مهلت تحویل مقالات به صورت کامل 30 جمادی الاولی 1439 هجری قمری (16/2/2018) تعیین شده و آخرین مهلت ابلاغ پذیرش مقالات در 29رجب 1439 هجری قمری است.

وی تاکید کرد که برای مقالات پذیرفته شده در کنفرانس جوایزی در نظر گرفته شده است.

مسؤول مرکز پژوهش‎های علمی علامه حلی در پایان اظهار داشت: شماره‎های 009647802529272 و 009647808155070 و 009647802701614 و ایمیل Alalama.alahilli@yahoo.com و آدرس عراق، استان بابل، شهر حله، خیابان الاطباء ساختمان موزه‎ی معاصر حله پل‎های ارتباطی با مسؤولان برگزاری کنفرانس بین الملی علامه حلی است.

گفتنی است که حسن بن یوسف بن مطهّر حلّی (۶۴۸-۷۲۶ق) معروف به علامه حلّی، فقیه و متکلم شیعه در قرن هشتم هجری. او بیش از ۱۲۰ کتاب در رشته‌های مختلف علمی مثل اصول، فقه، تفسیر، منطق، کلام و رجال نگاشته است که برخی از آن‌ها در حوزه‌های علمیه شیعه جزو منابع تدریس و تحقیق به شمار می‌آیند. او در گسترش فقه شیعه نقشی مهم داشت و نیز مبانی کلامی و اعتقادی شیعه را با تکیه با مبانی عقلی تبیین کرد. کتاب‌های باب حادی عشر و کشف المراد او که شرح تجرید الاعتقاد خواجه طوسی است جزء منابع اصلی مطالعه اعتقادات شیعیان به شمار می‌رود. نهج الحق و کشف الصدق، خلاصة الاقوال، الجوهر النضید، تذکرة الفقهاء، قواعد الاحکام و مختلف الشیعه معروف‌ترین آثار اویند.

علامه حلی نخستین کسی بود که با لقب آیت الله خوانده شد. قطب الدین رازی، فخرالمحققین ، ابن معیه و محمد بن علی جرجانی از معروفترین شاگردان وی بودند. حضور او در ایران و در دربار سلطان محمد خدا بنده نقش موثری در رواج مذهب شیعه در ایران داشته است./994/ب915/ف

ارسال نظرات