۰۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۵
کد خبر: ۵۲۰۵۶۹
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی:

حوزه علمیه باید هنر خنداندن داشته باشد/ حوزه به دو قسمت فقاهتی و تبلیغی تقسیم شود

رییس ستاد اقامه نماز کشور با بیان این که حوزویان در کنار گریه باید مردم را بخندانند، گفت: اگر یک سایت خنده داشته باشیم میلیون ها جوان جذب ما می شود اما هنر خنداندن نداریم.
کارگاه آموزشی منبر غدیر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی رییس ستاد اقامه نماز کشور ظهر امروز در کارگاه آموزشی تربیت مبلغ غدیر با عنوان منبر غدیر که در سالن اجتماعات مدرسه دارالشفای قم برگزار شد، با بیان این که اکثریت راه حل است نه راه حق، گفت: تنها راه انتخاب رهبر جامعه تعیین آن از سوی خداوند است.

وی افزود: بارها افراد به کسانی رأی می دهند که بعد پیشمان می شوند از این رو اسلام انتخاب رهبر را بر عهده خداوند متعال گذاشته است، جلسه ای در زاهدان با حضور علمای سنی تشکیل شد و از بنده خواستند که سخنرانی کنم، گفتم آیه می فرماید «اطیعوا اللَّه و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم» حال این اولی الامر کیست؟ این واژه در لغت یعنی کسانی که قدرت در دست دارند که می تواند شامل فحد، آل سعود و آل خلیفه شود و بر هر کس و ناکسی تطبیق می کند.

استاد حوزه علمیه با بیان این که به فرموده قرآن کریم اولی الامر معصوم است، اظهار داشت: در قرآن «اطیعوا» آمده اما در موارد متعددی «لا تطع» و «لاتتبع» آمده است، قرآن در آیات گوناگونی می فرماید از گناهکار، کافر، کسی که بسیار قسم می خورد، افراد پست، غافل، هواپرست، افراطی، مفسد، مسرف، بد سابقه و بی سواد نباید پیروی شود چون به درد رهبری نمی خورند.

وی ادامه داد: با توجه به فرمایش قرآن کریم هیچکس جز معصوم برای رهبر جامعه نمی ماند، در جمع علمای اهل سنت گفتم هرکس در نماز جمعه و غیر آن اولی الامر را به غیر از معصوم تطبیق داده باید جواب خدا را بدهد، باید به گونه ای سخن گفت که کسی نتواند آن را رد کند.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی ابراز داشت: اگر به انسان گفته شود که از لبنیات استفاده کند اما ماست، دوغ، پنیر، کره، خامه، سرشیر، قره قروت و کشک نباشد چیزی جز شیر نمی ماند، اگر اولی الامر اهل لغزش باشد ولو سهوا، این حجت بالغ نخواهد بود.

وی عنوان کرد: ولی فقیه اولی الامر نیست بلکه جانشین اهل بیت(ع) در زمان غیبت محسوب می شود، اولی الامر 14 نفر هستند اما در زمان غیبت به دستور خود آن ها باید از ولی فقیه تبعیت کرد، بعد از سخنان من آقای سلیمانی نماینده رهبری در زاهدان به عبدالحمید گفت که سخنرانی کند او تنها گفت قرائتی از قرآن بیان کرده است.

رییس ستاد اقامه نماز کشور خاطرنشان کرد: مشکل طلاب است که خود را آماده نکرده اند، تعطیلات حوزه زیاد است و از طرفی نیازها هم بسیار زیاد است و طلاب خود را آماده نکرده اند؛ 12 میلیون دانش آموز، 5 میلیون دانشجو و یک میلیون معلم تابستان تعطیل هستند و این 18 میلیون وقت آزاد داشتند اما حوزه و حوزویان برای آن ها چه کردند؟

وی اضافه کرد: این در حالی است که یک جلسه حتی برای فامیل نگذاشته ایم، ما به درد نمی خوریم و باید مهارت ببینیم، بنده نامه برای رهبر انقلاب نوشتم که حوزه می خواهد چه چیز را نجات دهد، اگر مثلا در سایت و فضای مجازی در ساعت 6 مطلبی را بیان می کنند، 15 دقیقه بعد پاسخ داده شود.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان این که ما نتوانسته ایم مردم را بخندانیم، گفت: فقط روضه خوانده ایم، بنده روضه را قبول دارم اما باید در ایام سوگواری باشد، مگر روحانیت گاز آشک آور هستند؟ همانگونه که در آیه قرآن آمده خنده و گریه باید وجود داشته باشد، حوزویان باید بخندانند، اگر یک سایت خنده داشته باشیم میلیون ها جوان جذب ما می شود اما هنر خنداندن نداریم.

وی افزود: نه حوزه بلکه دانشگاه فلج است و چند میلیون لیسانس بی مهارت داریم، در آموزش و پرورش هم چند میلیون دیپلم بی مهارت داریم و مملکت قفل شده است، طلاب باید مهارت کلاس داری داشته باشند و مهارت های لازم را بدانند.

رییس ستاد اقامه نماز کشور اظهار داشت: گفته می شود که امام زمان(عج) سه سالگی امام شدند و آیا بچه می تواند رهبر جهان شود، می گوییم بله، فلش کامپیوتر بسیار کوچک است و در چند لحظه 100 هزار صفحه کتاب و اسناد علمی از دستگاه وارد فلش می شود، انسان چیزی ساخت که علوم از فلز به فلز منتقل می شود آن وقت خداوند قادر نمی تواند علوم امام عسکری(ع) را به امام زمان(عج) منتقل کند.

وی با تأکید بر استفاده روحانیان از استدلال های قرآنی برای بیان مسائل گوناگون ادامه داد: بحث شیعه و سنی نباید به گونه ای باشد که به درگیری و اختلاف کشیده شود بلکه باید مبنا را داشته باشیم، در برابر دشمن مشترک باید واحد بود تا قدرت حاصل شود؛ باید در عین حالی که مبنای شیعه بودن را داریم درگیری نداشته باشیم.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آیاتی از سوره بقره و داستان طالوت و جالوت ابراز داشت: در این جریان پسر نوجوانی به نام داود بود که رهبر کفر یعنی جالوت را کشت، به دلیل این که داود این شهامت را از خود نشان داد و رهبر کفر را از پای در آورد، خداوند متعال به او ملک و حکمت داد، اگر این چنین است علی بن ابی طالب(ع) در جنگ خندق عمرو بن عبدود را کشت و خداوند نیز به او ملک و حکمت داد، اگر یک جا تمام قدرت و هیبت برای شهامت است در خندق هم شهامت بیشتر بود و کارهای خدای استثنا نیست بلکه حکیمانه و قانونمند به شما می رود.

وی عنوان کرد: پرسیده می شود که چگونه امام زمان(عج) هزار و 200 سال عمر کرده اند؟ پاسخ می دهیم ابرو و مژه مو بوده و 80 سال ثابت هستند اما موی سر و صورت نیاز به کوتاه کردن دارند و باز هم جای آن پر می شود، خدا خواسته موی ابرو و مژه ثابت و موی سر و صورت متغیر باشد، همین خدا می تواند امام زمان(عج) را ثابت نگه داشته و بقیه انسان را متغیر نگه دارد.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: هیچ زمانی مانند امروز مردم تشنه معارف نیستند، نباید فکر کرد که دختران حجاب درستی نداشتند و ماهواره و فضای مجازی آمد دین از دست رفته است، هرچه هوا داغ تر شود ارزش آب بیشتر معلوم می شود، مردم دنبال طلبه می گردند.

وی اضافه کرد: زمانی دنبال طلبه ای بودیم که یک دور تفسیر دیده باشد، چند روز گشتیم و متوجه شدیم 17 هزار نفر کفایه خوانده اند اما یک نفر یک دور کتاب خالق را نخوانده است، قرآن کریم همه سؤالات را جواب می دهد و چه سؤالی بوده که پاسخ نداده باشد.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی گفت: ضریح امام حسین(ع) را در قم درست کردند و برخی از مراجع آن را بوسیدند و قمی ها سینه زدند و گریه کردند و در شهرها استقبال بسیاری صورت گرفت، فردی گفت این کار عوام فریبی است و فعلا این ضریح طلاهای مردم است و اگر رفت کربلا ماند و متبرک شد پس از آن ارزش پیدا می کند و چیزی که کربلا نرفته هنوز  قداست ندارد.

وی افزود: به این فرد پاسخ دادم قرآن می فرماید شترهایی که به حج برده می شوند از شعائر الهی هستند یعنی ولو این که عید قربان نشده و حاجی و شتر او به مکه نرفته اند اما چون در مسیر مکه قرار دارد از شعائر الله است، ضریح امام حسین(ع) هم هنوز به کربلا نرفته بود اما چون در مسیر کربلا قرار داشت از قداست برخوردار بود.

رییس ستاد اقامه نماز کشور اظهار داشت: زمانی اساتیدی از من خواستند که برای اولاد کمتر در تلویزیون صحبت کنم اما این کار را قبول نکردم چون ضد قرآن است، خدا در قرآن بر مسلمانان منت می گذارد که آمار آن ها زیاد شده است یعنی عدد زیاد نعمت محسوب می شود؛ با این دستورات که نمی توان از اولاد کمتر صحبت کرد و سخن جامعه شناس و روانشناس ملاک نیست چون بسیاری از حرف های آنان گیج کننده است و برخی از خود آن ها هم گیج هستند.

وی ادامه داد: جلسه ای ما را برای روانشناسی ازدواج دعوت کردند که گفتم ازدواج یک نیاز است و روانشناسی نمی خواهد که 800 نفر را به اطرف مشهد بردید، چگونه می خواهند پاسخ دهند که گاهی به عنوان روانشناسی مردم را سر کار می گذارند، در حوزه هم بسیاری از درس ها بی خودی خوانده می شود.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که طلبه باید یک دور کامل قرآن کریم را بخواند، ابراز داشت: این بدان معنا است که طلبه هر جای قرآن را باز کرد بداند که چه می خواهد بگوید، اگر مسائل سیاسی هم به قرآن وصل باشد مردم گوش می دهند وگرنه می گویند نظر شخصی فلان شخص است.

وی عنوان کرد: حضرت امام فرمود که حفظ نظام از اوجب واجبات است و از نماز هم واجب تر است که مشاهده کردیم قرآن کریم هم این موضوع را تأیید می کند، بر اساس فرمایش قرآن تنها گذاشتن رهبر بدتر از رها کردن نماز است؛ حرف ها باید مبنا داشته باشد اما بسیاری از چیزهایی که بیان می شود مبنا ندارد.

رییس ستاد اقامه نماز کشور خاطرنشان کرد: غدیر خم باید با مبنای قرآنی درست شود، تمام شیعیان و 356 نفر از علمای درجه یک اهل سنت گفته اند که آیه تبلیغ(بلغ ما انزل الیک) مربوط به جریان غدیر است، پیامبر توحید، نبوت، معاد و مسائل دیگر چون حج، نماز، روزه، امر به معروف، خمس و زکات را بیان کرده بودند و تنها مسأله باقی مانده ولایت امیرمؤمنان است.

وی اضافه کرد: پیامبر در موارد مختلفی مردم را به امیرمؤمنان(ع) ارجاع دادند اما در غدیر به صورت عملیاتی و رسمی ولایت را بیان کردند؛ ولایت فقیه برای این است که در اختلافات یک نفر حرف آخر را بزند  و حرف او حجت باشد، این مسأله در کشورهای دیگر با عنوان های مختلف وجود دارد اما زنده باد جمهوری اسلامی که در آن حرف آخر را یک مجتهد عادل می زند.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان این که ولایت فقیه و مراجع معصوم نیستند و ممکن است که خطا کنند، گفت:  این افراد انسان هایی همانند ما هستند اما حرف آن ها حجت است، ممکن است دکترها هم خطا کنند و داروی اشتباه بدهند اما چون پزشک است حرف آن حجت به شمار می رود، بین حجت و عصمت فرق است، این افراد عصمت ندارند اما حرف آن ها حجت است.

وی افزود: متأسفانه قرآنی نیستیم و مبنای بسیاری از درس های اخلاقی که گفته می شود ضد قرآن است، حوزه و درس خواندن طلاب باید قرآنی باشد، طلبه هر درسی که می خواند و هر منبری که می رود باید واجب، مستحب، و برطرف کننده و مورد نیاز مردم یا حداقل یک فرد باشد.

استاد حوزه علمیه با بیان این که مسائل مورد نیاز مردم باید برای آن ها بیان شود، اظهار داشت:  گفته می شود که چرا مراجع همه مسائل را نوشته اند؟ مراجع همانند داروخانه هستند، در داروخانه همه داروها وجود دارد اما نباید همه داروها را به همه مریض ها بدهیم، طلبه در تبلیغ باید درباره همه دین بگوید.

وی ادامه داد: باید درباره مسائل مهمی چون نماز و زکات برای مردم صحبت شود، این قدر که سال های اخیر روضه زکات خوانده شده تنها 6 درصد زکات می دهند و 94 درصد زکات پرداخت نمی کنند و در شکم بسیاری گندم زکات نداده وجود دارد چون سیلوها زکات آن را پرداخت نمی کنند، متأسفانه برای حج 5 هزار آخوند ثبت نام می کنند اما برای زکات به 5 نفر هم نمی رسد چرا اینقدر به زکات بی مهری می شود؟

رییس ستاد اقامه نماز کشور با بیان این که اخیرا نامه ای برای رهبر انقلاب نوشتم مبنی بر این که خاک حوزه باید عوض شود، ابراز داشت: حوزه باید تقسیم بر دو شود، گروهی که می خواهند فقیه شوند باید کفایه و جواهر بخوانند و درس خارج هم بروند اما گروهی که نمی خواهند فقیه شوند چرا باید درس خارج بروند، وقتی نمی خواهد فقیه شود خواندن سطح کفایت می کند و باید به سراغ قرآن و نهج البلاغه برود.

وی عنوان کرد: بنده یک دقیقه فلسفه، عرفان و تاریخ نخواندم بلکه سطح را خواندم و رفتم اما 6 دوره تفسیر گفتم و نوشتم، 40 سال است که با قرآن زندگی می کنم، الان شاید کسی نباشد که اگر هر جای قرآن باز شود را بتواند ترجمه کرده و تفسیر آن را بیان کند، سیمای حوزه این است و حوزه و طلاب باید به خود سیلی بزنند تا بیدار شوند، ما در حال منقرض شدن هستیم اما توجه نداریم.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: همه طلاب باید یک دوره آموزش قرآن ببینند، آیت الله و حجت الاسلام بسیار است اما جگر نداریم و کسی نیست که بگوید که نمی خواهد ملا شود، روحانیت باید برای هر مخاطبی یک غذا و خوراک داشته باشد.

وی اضافه کرد: تقلید برای احکام است اما در عمر نمی توان تقلید کرد، می گویند آیت الله بروجردی الفیه حفظ کرده است اما من که نمی توانم عمر خود را از ایشان تقلید کنم، آیت الله بروجردی استاد همه مراجع است و زمانی که ایشان جوان بودند و الفیه حفظ کردند این اندازه شبهات وارد ذهن ها نشده بود و الان شبهه وارد ذهن ها می شود عقاید مردم در خطر است.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان این که باید در چگونگی استفاده از عمر و درس های حوزه بازنگری کنیم، گفت: حوزه باید به دو قسمت تقسیم شود که اگر کسی نمی خواهد فقیه شود بی خودی درس خارج و پای کفایه نرود، یک درصد از کفایه و درس خارج در تبلیغ اثر ندارد اما در فقه اثرگذار است.

وی افزود: اشکالاتی در مدیریت، برنامه، کتب درسی وجود دارد و خود طلاب باید به بزرگان و مدرسان بگویند و نامه بنویسند و مشکلات را بیان کنند و خواستار رفع آن ها باشند./1323/پ۲۰۰/ی

ارسال نظرات