۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۹
کد خبر: ۵۲۰۰۸۱
در حاشیه جلسه هیات دولت؛

سیف: راهی برای کاهش نرخ سود بانک‌ها باز شده است

رییس کل بانک مرکزی در مورد بخشنامه نرخ کاهش سودهای بانکی، گفت: برای این امر به تعیین تکلیف مؤسسات غیر مجاز پرداختیم و خوشبختانه امروز مؤسسه بانکی غیر مجاز نداریم.
سیف

به گزارش خبرنگار خبرگزرای رسا ، ولی الله سیف، رییس بانک مرکزی صبح امروز چهارشنبه (1 شهریور) در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در مورد بخشنامه کاهش سودهای بانکی گفت: در این مورد به تعیین تکلیف موسسات غیر مجاز پرداختیم و امروز موسسه بانکی غیر مجاز نداریم و راه برای کاهش نرخ سود بانک‌ها باز شده است.

وی ادامه داد: یکی دیگری از اولویت های کاری بانک مرکزی موضوع تسهیلات پرداختی بانک‌ها است، در این راستا ما به دنبال ابلاغ سیاست کاهش نرخ سود بانکی هستیم، البته در این رابطه موضوع تسهیلات پرداختی از سوی بانک‌ها و فشار به بانک‌ها در این زمینه باعث بدهکاری آنها به بانک مرکزی و تحمیل نرخ‌های جریمه بالا در این رابطه شده بود.

رییس کل بانک مرکزی یادآور شد: بانک مرکزی برای باز شدن این فضا اقداماتی را انجام داد تا اجرای این سیاست‌ها مهیا شود، به همین منظور بانک مرکزی در بحث ارتباط بین بانکی حضور پیدا کرد.

سیف تأکید کرد: امروز بانک مرکزی نیاز بانک ها به نقدینگی را کاهش داد و همچنین اضافه برداشت‌های بانک‌ها را که نرخ‌های سود بالایی جریمه‌ای به همراه داشت به خطوط اعتباری تبدیل نموده است، در راستای این اقدامات تقاضا در بازار متعادل شد و امروز شرایط برای اینکه نرخ سود بانکی در دامنه قابل قبولی قرار بگیرد، کاملا مهیا شده است.

وی در ر ابطه با بانکداری بدون ربا نیز ابراز داشت: فلسفه بانکداری بدون ربا در این است که نرخ سود قطعی از قبل نمی‌تواند تعیین شود، در واقع نرخ سودهای بانکی علی الحساب است، اما موضوعی که در این میان مطرح است اینکه رقابت‌های غلط در گذشته باعث شده بود که در پایان سال که بانک‌ها صورت‌های مالی خود را می‌بستند رقمی که به عنوان علی‌الحساب عنوان کرده بودند از رقمی که می‌توانست محاسبه شود بیشتر می‌شد.

رییس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: براساس تصمیمات شورای پول و اعتبار اعلام کردیم که نرخ سود قطعی را که در آخر سال محاسبه می‌شود نباید تعیین شود، از این رو هیچ بانکی مجاز نخواهد بود که به سپرده گذاران بیشتر از 15 درصد سود پرداخت کند که آن هم منوط به پیش‌بینی‌هایی است که بانک موردنظر به تحقق آنها اطمینان دارد.

سیف اضافه کرد: احتمال دارد بانکی در پایان سال کاری خود یک یا دو درصد سود به عنوان مابه‌التفاوت به سپرده‌گذاران پرداخت نماید که این موضوع منوط به عملکرد آن بانک است.

وی در مورد کاهش نرخ سود بانکی نیز گفت: کاهش نرخ سود بانکی مقدمه‌ای برای کاهش نرخ سود تسهیلات است، به همین منظور گام اول در مورد سود بانکی انجام شده و گام دوم ممکن است در طی یک ماه آینده برداشته شود، در گام دوم بانک ها ملزم به اجرای موضوع کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی هستند.

رییس کل بانک مرکزی تأکید کرد: با وجود اهداف اقتصاد کلان که به دنبال رشد تولید و اشتغال و در مجموع رشد اقتصاد است، اقدامات گفته شده می‌تواند مؤثر بوده و منجر به کاهش تجهیز منابع برای بنگاه‌های اقتصادی و فعالیت‌های مثبت اقتصادی باشد.

سیف در مورد طرح تأمین سرمایه در گردش بنگاه های کوچک و بزرگ نیز ابراز داشت: در طرحی که در گذشته اعلام شده بود ما 50 هزار میلیارد تومان را با اولویت تامین نیاز سرمایه در گردش بنگاه‌های کوچک و متوسط و همچنین نوسازی خطوط تولید در نظر گرفته بودیم و همین طرح می‌تواند زمینه ای را ایجاد کند که در در سایر بخش‌های اقتصادی رشد مناسبی را داشته باشیم./۸۱۶/۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات