۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۵
کد خبر: ۵۱۹۹۶۳
در سالروز شهادت امام جواد؛

معرفی کتاب امام جواد(ع)؛ نهمین امام شیعه + دانلود

این کتاب در پنج فصل با عنوان های: حکیم خردسال، اوضاع اجتماعی و سیاسی زمان امام جواد(ع)، قيامهاي علوي در عصر امام جواد (ع) و ... سامان یافته است.
امام جواد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انتشارات پرهیب کتاب امام جواد)ع( ؛نهمین امام شیعه، نوشته عبدالزهراء عثمان محمد را با ترجمه حسین رهنمایی منتشر کرده است.

نویسنده در مقدمه  درباره شیوه نگارش کتاب خود چنین  گفته است:

بيشتر كتب و تحقيقاتي كه پيرامون ساير ائمه اطهار )ع( نگاشته شده يکي از دو هدف زير را تعقيب نموده اند:

1- بررسي فضائل شخصي و خدمات ائمه به اسلام و شرح رنجها و سختيهايي كه در طول حياتشان تحمل كردند؛.2  آشکار كردن امتيازاتي كه ائمه اهل البيت را براي رياست مسلمين شايسته ساخته و آنها را بر غيرشان برتري داده. ... روشي كه ما به آن دعوت مي كنيم اهتمام اساسي بر روشن كردن موقعيت هريك از ائمه معصومين است. ائمه از آن جهت كه وزير و وصي رسول الله)ص (بودند به همان وظائف مهمي كه پيامبر)ص( به آنها مي پرداخت اهتمام داشتند؛ زيرا در فکر و عمل معصوم بودند و از جانب خدا بر اين مهم گمارده شده بودند و هر فضيلتي كه در تاريخ حيات آنها از حکمت و استقامت تا عدالت و تقوي ثبت شده است از آن مقام و مکانتي است كه خدا بدانها عطا فرموده، اتخاذ اين روش در بررسي سيره ائمه نه تنها نتايج مفيدي در زمينه تحقيق سيره پاک آنها عايدمان مي سازد بلکه در جولانگاه بحثهاي عقيدتي و در فهم تاريخ و در فهماندن حقيقت نقش ائمه در تاريخ اسلام و حيات امت اسلامي نقش اساسي دارد.

این کتاب در پنج فصل با عنوان های: حکیم خردسال، تجلیگاه فضیلتها، اوضاع اجتماعی و سیاسی زمان امام جواد)ع(، نقش امام در حرکت تاریخی اسلام و قيامهاي علوي در عصر امام جواد )ع( سامان یافته و در فصل اول به موضوعات سه امتياز ويژه، تصريح پيامبر)ص(، لوح فاطمه )س(، حديث جابر، دفاع در مقابل مخالفين، خطبه عقد، امام پاسخ مي دهد و ظهور معجزات عيسوي پرداخته شده و در زیر عنوان آخر  چنین آمده است:

 ابوسلمه مي گويد: مدتي بود به درد گوش سختي مبتلا شده بودم به طوري که چيزي نمي شنيدم تا اينکه روزي به سراغ امام جواد)ع( رفتم و از حال و درد خودم برايش تعريف كردم. آن حضرت برايم دعا كرد و دستي به سر و گوشم كشيد و گفت: بشنو! به خدا از آن پس هر صداي كوچکي را مي شنوم.. . محمدبن عمير واقد مي گويد :مدتي بود برادرم به درد شديدي دچار شده بود؛ روزي همراه برادرم به ملاقات امام رفتيم؛ او از درد خود نزد امام شکايت كرد، امام فرمود: خدا ترا از اين دردي كه از آن شکايت مي كني رها كند! سپس ما از محضر امام خارج شديم در حالي که برادرم خوب شده بود و تا آخر عمر ديگر دچار آن درد نشد.

دوري از گناه، بخشش و احسان، قطعاتي از اذكار و دعاهاي حضرت، ادعيه الوسائل الي المسائل، مناجات استخاره، مناجات استقاله،

مناجات در طلب پوزش، مناجات سفر، مناجات طلب رزق، مناجات توبه، مناجات طلب حج، مناجات كشف ظلم، مناجات شکر، مناجات طلب حاجت و

نمونه هايي از عبادت حضرت )ع( موضوعاتی است که نویسنده در فصل دوم به آنها پرداخته است. همچنین نویسنده زیر عنوان نمونه هايي از عبادت حضرت )ع( چنین نقل کرده است:

عبدالله زريق مي گويد: من در مدينه بودم و مي ديدم كه هر روز ابوجعفر هنگام ظهر به مسجدالنبي در صحن مي نشست، سلامي به پيامبر )ص( عرض مي كرد و بعد به خانه فاطمه)س( مي رفت، كفش هايش را در مي ­آورد و به نماز مي ايستاد.

راوندي مي گويد: امام  جواد(ع را ( تسبيحي بود با این جملات: «سبحان من لايَعتدي علي اهل مملکتِه، سبحان من لايُوآخذ اهل الارضِ بالوان العذابِ سبحان اللِه و بِحَمدِه»؛

عبدالزهراء عثمان محمد در فصل سوم نیز به موضوعات دستگاه حکومت و امام، يك داستان ساختگي، نقشه مأمون، امام و معتصم، طرفداران اهل البيت، چگونگي ارتباط امام و شيعيان و  چند نمونه از روابط امام با امت پرداخته و درباه چگونگی ارتباط امام و شيعيان ابن گونه گفته است: 

براي روشن شدن چگونگي ارتباط و تأثيرگذاري امام بر شيعيان لازم است تحركات سياسي فکري و اجتماعي كه در دوره اول حيات امام رخ داده است را با دقت بررسي كنيم و اينکه تحركات مزبور در دوره دوم را زياد مهم نمي دانيم بدين علت است كه امام در اين دوره جز در موارد محدودي نظير بيان بعضي از مسائل عقيدتي و احکام شرعي نمي توانست تحرک و اقدامات جدي انجام بدهد و اين به خاطر وجود جو خفقان و فشار دوران حکومت معتصم بود.

ارشادات عمومي، امام جواد، يك راوي، مناظرات علمي امام، گفتگو با عمو، گفتگو با ابن اكثم، مناظره امام با فقهاي دربار عباسي، تلاش امام براي تفهيم معناي توحيد، اهتمام امام به امور مختلف جامعه، رسيدگي به حال محتاجان و دردمندان و هدايت جامعه به سوي امام دهم موضوعاتی است که خواننده در فصل چهارم آنها را می خواند و نویسنده درباره موضوع آخر آورده است که:

اگرچه پيامبر اكرم)ص(  صريحا و در مواضع متعدد اوصياء دوازده گانه خويش را معرفي نموده بود بازهم هريك از اوصياء معرفي امام بعدي را يکي از وظايف اصلي خويش مي دانست و به نحوي سعي مي­­ كرد به عموم و يا خصوص ياران خويش او را بنماياند در همين راستا امام جواد )ع( نيز با تأسي به پدرانش در مواقع مناسب به معرفي امام دهم حضرت علي النقي )ع( مي پرداخت.

همچنین نویسنده در فصل پنجم با عنوان قيامهاي علوي در عصر امام جواد )ع( به قيامهاي علوي در عصر امام جواد)ع(، انقلاب كوفه، قيام عبدالرحمن علوي و قيام محمدبن قاسم اشاره کرده است.

گفتنی است، انتشارات پرهیب چاپ اول کتاب امام جواد)ع( نهمین امام شیعه را در سال 87 منتشر کرده است و علاقه مندان می توانند متن کتاب را از فایل ضمیمه دریافت کنند./925/ ن 601/ ش

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظرات