۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۱
کد خبر: ۵۱۹۷۸۸
با رأی نمایندگان ملت؛

حوزه‌های علمیه به ثبت پایان نامه طلاب در ایران داک موظف شدند

نمایندگان ملت مصوب کردند که حوزه‌های علمیه در بحث لایحه پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی جدا از وزارت علوم باشند.
همایش دانش افزایی اساتید وطلاب با سخنرانی آیت الله ممدوحی

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، وکلای ملت صبح امروز سه‌شنبه ۳۱ مرداد در جریان بررسی و اصلاح تبصره 9  لایحه پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی اعاده شده از شورای نگهبان با 127 رأی موافق، 13 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 211 نماینده حاضر با این اصلاحیه موافقت کردند.

تبصره 9 ماده واحده لایحه مذکور به شرح زیر اصلاح شد: حوزه‌های علمیه و همچنین دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، موسسه‌های آموزش عالی، پژوهش فناوری دولتی و غیر دولتی زیر نظر وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از جمله دانشگاه علمی کاربردی، دانشگاه آزادی اسلامی، جهاد دانشگاهی، موسسه‌های آموزش عالی غیر دولتی غیر انتفاعی، موسسه‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی و دانشگاه فرهنگیان موظف هستند از این پس، پیشنهادها (پروپوزال‌ها)، پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی خود را که فاقد طبقه بندی هستند در سامانه های اطلاعاتی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) ثبت و تایید کرده و فایل تمام متن و نتیجه را همانندجویی کنند. ارائه گواهی ثبت و بارگذاری فایل تمام متن و نتیجه همانندجویی این مدارک برای هرگونه پرداخت مالی به استادان راهنما، مشاور و داور و تخصیص امتیاز در ترفیع و ارتقاء آن‌ها و همچنین دانشجویان الزامی است.

حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در توضیحاتی درباره لزوم اصلاح این تبصره، گفت: در تبصره 9 این لایحه حوزه‌های علمیه، هم ردیف با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و علمی قرار گرفته بودند که اینطور تلقی شده بود، مدیریت حوزه های علمیه هم زیر نظر وزارت علوم است.

وی افزود: با مسؤولان مربوطه در کمیسیون این موضوع را بررسی کردیم و حوزه‌های علمیه جدا شدند، البته که معتقد هستیم در حوزه‌های علمیه نیز پایان نامه‌هایی نوشته می‌شوند که باید در سامانه اطلاعاتی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) ثبت شوند./۸۵۶/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات