۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۹
کد خبر: ۵۱۹۷۴۸
علی اکبر ولایتی:

ائمه اطهار پرچمدار مبارزه علیه حکام جور بودند

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مصلحت نظام گفت: ائمه اطهار پرچمدار قیام علیه حکام جور بودند و همواره از مردم برای قیام علیه حکومت های ظالم و ستمگر حمایت و پشتیبانی می کردند.
علی اکبر ولایتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، علی اکبر ولایتی، رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، امشب در همایش سفیر رضوان در تالار قدس حرم مطهر رضوی گفت: امام جواد(ع) در هشت سالگی به امامت رسیدند و به واقع برای افراد سخت بود که کودک هشت ساله امام شیعیان باشد.  

وی ادامه داد: یکی از مشکلات زمان ائمه این بود که عباسیان اگر جانشینان امام را می شناختند آنان را به شهادت می رساندند که بدین سبب ائمه با انواع روش ها و تدبیر های پیچیده در شرایط حساس و بحرانی کار خود را پیش می بردند و شیعیان نیز به تبع آنان این رسالت را بر عهده داشتند تا معارف امامان را به صورت سینه به سینه منتقل کنند.

مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل با بیان این که امام جواد(ع) مناظره های مختلفی در زمینه های متفاوت برگزار می کنند که از این طریق امامت خود را به مردم به اثبات می رساندند، خاطر نشان کرد: با این حال پس از امام رضا‌(ع) راه مقابله با بنی عباس تقیه بود و گاهی برخی شیعیان مجبور می‌شدند با پوشاندن مذهب در کسوت حکام قرار بگیرند تا در زمان احتیاج به داد شیعیان مظلوم برسند و بتوانند حمایت های لازم را از آنان داشته باشند.

ولایتی به یکی دیگر از اقدامات امام جواد(ع) یعنی فرستادن محدثین و مفسرین به اقصی نقاط جهان اسلام اشاره کرد و با بیان این که ائمه یا در مدینه و یا به جبر در بغداد بودند ابراز کرد: تعداد زیادی از شیعیان نیز در مکان‌های دیگر بودند که این شیعیان باید به وکلای ائمه مراجعه می‌کردند و یک شبکه پنهانی برای ارتباط ایجاد شده بود که برای تشکیلات عظیم اسلام به شدت لازم بود و به واقع تشکیلات گسترده جهانی در راستای پیشبرد اهداف دینی به دستور جواد الائمه(ع) تشکیل شد.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مصلحت نظام افزود: یکی از سیاست های حضرت جواد الائمه نفوذ در دستگاه حاکمیت بود و به برخی از شیعیان اجازه فعالیت در این فضا را می دانند تا از آنچه در حکومت بنی عباس می گذرد مطلع باشند و بتوانند شیعیان را از شرایطی که در وضعیت اداره حکومت وجود دارد  مطلع کنند.

مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل با بیان این که امام جواد(ع) به شدن با آنانی که اهل غلو بودند مبارزه می کردند، یادآور شد: آنان می دانستند که تنها راه نجات امت همراهی شان با دین است و افرادی که جلوتر یا عقب تر از دین حرکت می کنند سرانجام از خط حقیقت و راه راست الهی به انحراف کشیده می شوند و از طریق سعادت دور می افتند.

ولایتی با بیان این که تاسیس سیستم وکالت از زمان امام صادق(ع) و به دلیل شرایط سخت حکومت بنی عباس بود، ابراز کرد: به واقع شبکه وسیع وکلا نمایندگی تام از سوی ائمه اطهار داشتند و جز از این طریق ادامه حیات تشیع ممکن نبود.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مصلحت نظام با بیان این که هفت سال بعد از شروع امامت امام جواد (ع) مردم قم برای اعتراض به خراج ظالمانه با کمک یکی از وکلای امام جواد به نام یحیی بن عمران قیام کردند، اظهار کرد: ائمه اطهار پرچمدار قیام علیه حکام جور بودند و در همواره تاریخ حمایت و پشتیبانی از مردم در قیام علیه حکومت های ظالم و  ستمگر داشتند و سرانجام نیز توسط همسرشان، دختر مامون، به شهادت رسیدند./864/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات