۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۰
کد خبر: ۵۱۹۷۲۴
به مدت چهار روز؛

سومین دوره دانش افزایی پژوهشی حوزه علمیه مازندران آغاز شد

سومین دوره دانش افزایی پژوهشی اساتید حوزه علمیه مازندران امروز در ساری آغاز به کار کرد.
دوره آموزشی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، سومین دوره دانش افزایی پژوهشی اساتید حوزه علمیه مازندران امروز در ساری آغاز به کار کرد.

حجت الاسلام زین العابدین زارع، معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران در این دوره آموزشی با اشاره به این که تاکنون دو دوره دانش افزایی پژوهشی به میزبانی استان در سال های اخیر برگزار شده است، افزود: این دوره آموزشی با حضور 60 نفر از اساتید مدارس علمیه استان از امروز آغاز شده است.

وی با بیان این که این دوره آموزشی از امروز به مدت چهار روز در ساری ادامه خواهد داشت، خاطرنشان کرد: شرکت کنندگان در این دوره آموزشی در 32 ساعت آموزشی آخرین مباحث مربوط به تحقیق و پژوهش را فرا خواهند گرفت.

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران، روش تحقیق، روش نگارش علمی و روش آموزش پژوهش محور را از جمله مهم ترین سرفصل های قابل تدریس در این دوره آموزشی چهار روزه اعلام کرد.

حجت الاسلام زارع در ادامه سخنان خود ترویج و توسعه دانش پژوهش در مدارس علمیه، آشنا ساختن طلاب با مقوله پژوهش، کمک به طلاب جهت انجام تکالیف پژوهشی در مدارس و نگارش مقابله برای جشنواره علامه حلی را از جمله اهداف برگزاری این دوره آموزشی عنوان کرد.

استاد حوزه علمیه مازندران همچنین از ارائه گواهینامه معتبر از سوی حوزه علمیه کشور برای شرکت کنندگان در این دوره آموزشی خبر داد و بیان داشت: اساتیدی که همه 32 ساعت این دوره آموزشی را به خوبی بگذارند و به طور کامل در کلاس ها شرکت کنند از این گواهینامه معتبر بهره مند خواهند شد.

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با بیان این که امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند تقویت مقوله پژوهش در مدارس علمیه هستیم، تصریح کرد: تقویت امر پژوهش یکی از راه های تحقق عملی تحول در حوزه علمیه است.

حجت الاسلام زارع با تأکید براین که مسأله پژوهش همواره مورد توجه و تأکید علما و بزرگان دینی ما بوده است، خاطرنشان کرد: متأسفانه در مقطعی نسبت به این امر مهم در مدارس علمیه کمی بی توجهی شد که امروز در حال جبران است.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که پژوهش زیربنای مسائل علمی و آموزشی در حوزه است، تصریح کرد: امروز حوزه بدون توجه به مقوله مهم پژوهش نمی تواند به اهداف مهم و متعالی علمی خود در آینده دست یابد.

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که هر مسأله آموزشی در حوزه باید برمبنای پژوهش برای طلاب تبیین و تدریس شود، خاطرنشان کرد: آموزش بدون پژوهش نمی تواند طلابی مستعد و توانمند در عرصه علمی تحویل جامعه اسلامی دهد.

حجت الاسلام زارع با بیان این که امروز حوزه های علمیه رسالت تربیت و پرورش طلابی متعهد، متخصص و انقلابی را بر عهده دارند، تصریح کرد: باید مسائل پژوهش و تحقیقاتی از پایه های نخست حوزه برای طلاب آموزش داده شود تا در سطوح بالا برای آنها به یک فرهنگ تبدیل شود.

استاد حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که باید از همه ظرفیت های موجود در جهت تبدیل مقوله پژوهش به یک فرهنگ مهم در مدارس علمیه بهره گیریم، خاطرنشان کرد: اساتید حوزه باید در کنار پرداختن به مسائل علمی و آموزشی نسبت به انجام برنامه تشویقی به منظور تقویت فرهنگ پژوهش در حوزه تلاش کنند.

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با بیان این که امروز جامعه نیازمند طلابی پژوهشگر و محقق برای تولید علم و گسترش مبانی دینی در جامعه هستیم، تصریح کرد: حوزه های علمیه به عنوان مهم ترین مراکز تولید علم دین رسالت سنگینی در پرروش طلاب محقق و پژوهشگر بر عهده دارند.

حجت الاسلام زارع در ادامه سخنان خود به برگزاری نخستین جشنواره استانی علامه حلی سال گذشته در مازندران اشاره کرد و با بیان این که در این جشنواره بیش از هزار و صد مقاله به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد، خاطرنشان کرد: اما متأسفانه یکی از نقاط ضعف مهم مقالات ارسالی عدم رعایت اصول مقاله نویستی بود.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که امروز باید طلاب از همان ابتدا با اصول ومبانی تحقق و پژوهش آشنا شوند، تصریح کرد: یکی از مهم ترین راه های تحقق این امر برگزاری کارگاه های آموزشی در حوزه پژوهش و تحقیق است.

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با بیان این که مسأله پژوهش با اصل فعالیت های حوزوی ارتباط تنگاتنگی دارد و لزوم تقویت آن هر روز بیشتر احساس می شود، گفت: توسعه و رونق تحقیق و پژوهش در حوزه های علمیه نیازمند یک بستر است که باید برنامه های کارگاهی و جشنواره ها می توانند بسترساز این موضوع باشند.

حجت الاسلام زارع با بیان این که علما و روحانیت باید الگوی تحقیق و پژوهش در جامعه اسلامی باشند، تصریح کرد: این امر مهم با یک برنامه ریزی صحیح از پایه ها و سطوح ابتدایی حوزه با تشویق طلاب به انجام تکالیف پژوهشی محقق خواهد شد./۹۵۰/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات