۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۰
کد خبر: ۵۱۹۶۴۷
مدیر حوزه علمیه مازندران:

تحقیق و پژوهش عامل ماندگاری علما و بزرگان دینی است

حجت الاسلام والمسلمین طاهری با بیان این که دلیل ماندگاری بزرگان دینی ما در تاریخ قلم به دست بودن آنها بوده است، گفت: آثار ماندگار این شخصیت های بزرگ چراغ هدایت حوزه های علمیه به شمار می رود.
مدیر حوزه علمیه مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم طاهری، مدیر حوزه علمیه مازندران امروز در کارگاه آموزشی دانش افزایی پژوهش اساتید حوزه علمیه استان در ساری، تحقیق و پژوهش و ضرورت گسترش آن در مدارس علمیه را یکی از دغدغه های مهم رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام تقلید و مدیریت حوزه عنوان کرد.

وی با بیان این که در طول تاریخ دانشمندانی نامشان ماندگار و جاودانه شد که قلم در دست داشتند و به تحقیق و پژوهش روی آوردند، افزود: تألیفات و آثاری که امروز از بسیاری از علما و بزرگان دینی در اختیار است نتیجه تلاش های تحقیقاتی و پژوهشی آن شخصیت های بزرگ است.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که در تاریخ علمای شیعه مردان بسیار بزرگی در حوزه های علمیه تربیت شدند و پرورش یافتند، خاطرنشان کرد:  اگر در قرن چهارم و پنجم زندگینامه علما را مطالعه کنیم به طور حتم علمایی به درخشش شیخ صدوق، کلینی و سید مرتضی نخواهیم یافت و دلیل ماندگاری این شخصیت ها آثار ماندگار و تألیفات ارزشمندی است که از سوی این شخصیت ها به یادگار مانده است.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری با بیان این که دلیل ماندگاری بزرگان دینی ما در تاریخ قلم به دست بودن آنها بوده است، تصریح کرد: آثار ماندگار این شخصیت های بزرگ چراغ هدایت حوزه های علمیه به شمار می رود.

مدیر حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که در تاریخ معاصر نیز شخصیت های بزرگی همچون علامه طباطبایی با خلق اثر ماندگاری همچون تفسیرالمیزان به یک چهره ماندگار و اثرگذار در جامعه اسلامی تبدیل شدند، خاطرنشان کرد: امروز حوزه های علمیه باید شخصیت هایی را پرورش دهند که بتوانند همچون علما و فقهای گذشته آثار ماندگاری که برای جامعه اسلامی مفید باشد تولید کنند.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که از آغاز تشکیل حوزه‌های علمیه تاکنون در هیچ برهه‌ای از تاریخ، آموزش در حوزه‌های علوم اسلامی، از تحقیق و پژوهش جدا نبوده است، ادامه داد: پژوهش زیربنای همه علوم است و بدون پژوهش اهداف مورد نظر محقق نخواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری با بیان این که امروز اساتید حوزه های علمیه رسالت سنگین تربیت و پرورش شاگردان مکتب امام صادق(ع) و سربازان حضرت ولیعصر(عج) را عهده دار هستند، تصریح کرد: امروز همه ما در تربیت سربازان حضرت ولیعصر(عج) رسالت سنگینی بر عهده داریم و باید از همه ظرفیت های موجود به منظور پرورش طلابی با سواد بهره گیریم.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که مسأله پژوهش در حوزه همواره از اهمیت بالایی برخوردار بوده است، خاطرنشان کرد: موضوع تحقیق و پژوهش در حوزه باید به طور جدی و اصولی از سوی مسؤولان این بخش دنبال شود.

وی تقویت تحقیق و پژوهش در حوزه های علمیه را یکی از ارکان مهم تحول در حوزه دانست و تصریح کرد: اگر به دنبال یک تحول واقعی و اثربخش در همه بخش های حوزه هستیم باید پژوهش و تحقیق را محور برنامه های مدارس علمیه قرار دهیم.

استاد حوزه علمیه مازندران در ادامه سخنان خود با تأکید براین که آموزش ما در حوزه نیز با پژوهش محور باشد، تصریح کرد: باید مسأله پژوهش از سطوح پایین حوزه برای طلاب جوان تبیین و نهادینه شود.

مدیر حوزه علمیه مازندران با بیان این که اساتید حوزه علمیه باید علاوه بر این که علم را آموزش می دهند باید تحقیق و پژوهش را در کنار تدریس دیگر دروس حوزه مورد توجه قرار دهیم، گفت: تحقیق و پژوهش باید به عنوان یک اصل مهم مورد توجه مسؤولان حوزه قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری با اشاره به برگزاری دوره های گذشته دانش افزایی پژوهش در مازندران، افزود: خروجی برگزاری چنین کارگاه های آموزشی ارسال هزار و 170 مقاله به نخستین جشنواره استانی علامه حلی بوده است.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که ریشه تحقیق و پژوهش باید در حوزه بیش از این ها تقویت شود، گفت: اساتید و مدیران حوزه باید مقوله تحقیق و پژوهش را با برنامه های تشویقی در میان طلاب نهادینه کنند.

استاد حوزه علمیه مازندران در بخش دیگری از سخنان با بیان این که طلاب در سطوح ابتدایی باید با آموزش های پژوهش محور آشنا شوند، تصریح کرد: این بدین معنا است که تکالیف کلاسی باید به شکل و ساختار پژوهشی به طلاب ارائه شود.

مدیر حوزه علمیه مازندران با بیان این که خوشبختانه امروز نگاه پژوهشی در سطح کلان حوزه مورد توجه ویژه قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: امروز یکی از مهم ترین مطالبات مجموعه مدیریت حوزه علمیه نهادینه شدن مقوله تحقیق و پژوهش در مدارس علمیه سراسر کشور است.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری با اشاره به این که یکی از برنامه های مهم اساتید و مدیران مدارس علمیه تبدیل مقوله پژوهش به یک فرهنگ در حوزه علمیه عنوان کرد و گفت: پژوهش زیربنای همه علوم است و بدون پژوهش اهداف مورد نظر محقق نخواهد شد./۹۵۰/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات