۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۳
کد خبر: ۵۱۹۵۸۹
هویت طلبگی(۷)

آیت الله احمدی فقیه یزدی: الگوپذیری از بزرگان تأثیر مستقیم در هویت بخشی به طلاب دارد

استاد درس خارج حوزه علمیه با ابراز نگرانی از وجود فاصله و ارتباط ضعیف طلاب با علمای دین در دوره کنونی، الگوپذیری از بزرگان دین را قطعه گمشده اخلاق در حوزه دانست.
فقیه یزدی

آیت الله محمدحسین احمدی فقیه یزدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ‌با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه اظهار داشت: مسأله طلبگی به صورت سلسله تاریخ به زمان ائمه معصومین و حتی پیامبر اسلام(ص) می رسد، چراکه اصحاب و یاران پیامبر به صورت مستقیم در محضر ایشان تربیت شده و علم آموزی می کردند.

استاد درس خارج حوزه عنوان کرد: اصحاب و یاران امامان بهترین الگوها را در مقابل خود می دیدند و با استفاده از محضر ایشان خود صاحب نظر و اندیشه می شدند و هریک صاحب اجازه برای نقل روایت بودند و همین سیر تا بعد از زمان غیبت امام زمان(عج) ادامه پیدا کرد.

وی با اشاره به برقراری مدارس تدریس علوم اهل بیت(ع) بعد از غیبت حضرت ولی عصر(عج) خاطرنشان کرد: در این دوران نیز علمای بزرگ دین به همین طریق الگو و نمونه ای برای تربیت قرآنی و اسلامی شاگردان خود بودند و همواره سعی می کردند ارتباط نزدیکی با طلاب محصل برقرار کنند و همین مسأله سبب توفیقات طلاب می شد.

آیت الله احمدی فقیه یزدی با ابراز نگرانی از وجود فاصله و ارتباط ضعیف طلاب با علمای دین در دوره کنونی یادآور شد: امروز با توجه به دور بودن فاصله خانه ها تا محل تدریس علما و مسائل دیگر، ارتباط با این عالمان کمرنگ شده است که جا دارد مسؤولان حوزه به این مسأله توجه ویژه ای داشته باشند، چراکه الگو گیری از بزرگان دین نقش بسیار پررنگی در هویت بخشی به طلاب دارد.

وی ادامه داد: الگو پذیری مهمترین مسأله ای است که برای طلاب اثر مستقیم دارد و مشکل بزرگ امروز حوزه ها همین است که به دلیل ارتباط کم محصلان علوم دینی با بزرگان و البته کمی فاصله گرفتن از امور معنوی و مشکلات دنیوی، رنگی که طلاب باید از مکتب اهل بیت(ع) بگیرند به دست نمی آورند، درحالی که در گذشته همواره صدای اذان و قرآن از مدرسه فیضیه  بلند بود و طلاب مشتاقانه برای نماز به سمت حرم مطهر حضرت معصومه(س) می رفتند.

استاد درس خارج حوزه تأکید کرد: وقتی اثرات تربیتی نباشد، حتی اگر طلبه در کسب علم هم به مدارج عالیه برسد باز هم نمی تواند خود را طلبه واقعی حضرت صاحب الامر بداند، چراکه معنویت و تزکیه نفس در دین به عنوان الویت شمرده شده است.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به اینکه باید سال جدید تحصیلی حوزه های علمیه با شور و نشاط آغاز شود، خاطرنشان ساخت: باید مسؤولان حوزه کاری کنند که طلاب ناامید از ادامه تحصیل نباشند و با شادابی سر کلاس های درس شرکت کنند، البته مدرسان و اساتید حوزه نیز باید در تربیت شاگردان سلوکی پیامبر گونه داشته باشند./1330/ت۳۰۲/ی

ارسال نظرات