۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۸
کد خبر: ۵۱۹۵۴۱
سه شنبه ۳۱ مرداد ماه در قم؛

مجلس عزاداری شهادت امام جواد در دفاتر مراجع تقلید برگزار می‌شود

همزمان با سالروز شهادت جوادالائمه(ع)، مراسم بزرگداشتی با حضور مراجع تقلید، علما، طلاب، روحانیان و اقشار مختلف مردم در دفاتر مراجع تقلید در قم برگزار می شود.
امام جواد (ع)

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، در آستانه سالروز شهادت امام محمد تقی(ع)،  قم یکپارچه سیاه پوش شده است و دفاتر مراجع تقلید و علمای حوزه علمیه اعلام کرده اند که به همین مناسبت مجلس بزرگداشتی را در روز سه شنبه ۳۱ مرداد ماه برگزار می کنند.

براساس این گزارش، مجلس سوگواری و عزاداری شهادت امام جواد(ع) با حضور علما و اقشار مختلف مردم در دفتر حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی از ساعت 10:30 صبح به مدت دو ساعت در قم، خیابان انقلاب، کوچه 6 برگزار خواهد شد.

در دفتر حضرت آیت‌الله  ناصر مکارم شیرازی، نیز مراسم بزرگداشتی با حضور این مرجع تقلید از ساعت 11 صبح در مدرسه امیرالمومنین(ع)، واقع در خیابان شهدا با حضور علما و روحانیان برپا می شود.

دفتر حضرت آیت‌الله سیدموسی شبیری زنجانی نیز اعلام کرده است که مراسم عزاداری شهادت امام جواد(ع) از ساعت 12 ظهر در دفتر این مرجع تقلید در ابتدای بلوار بهار، کوچه 6 برگزار می شود.

همچنین ساعت 11 صبح در دفتر حضرت آیت‌الله حسین نوری همدانی مجلس سوگواری با حضور این مرجع تقلید در خیابان شهدا، کوچه 33 برگزار خواهد شد.

دفتر حضرت آیت‌الله حسین وحید خراسانی نیز به همین مناسبت مراسم بزرگداشتی را از ساعت 11 صبح در دفتر این مرجع تقلید در خیابان شهدا(صفائیه)، کوچه 23 برگزار خواهد کرد.

دفتر حضرت آیت‌الله  علوی گرگانی نیز از ساعت 10 صبح مراسم سوگواری را با حضور این عالم برجسته حوزوی در خیابان صفائیه، کوچه 26 برگزار می کند.

آستان مقدس کریمه اهل بیت نیز اعلام کرده است که بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه معصومه(س) در سالروز شهادت امام جواد(ع) سیاهپوش خواهد شد و با حضور مداحان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و سخنرانان مذهبی، مراسم عزاداری و سوگواری در حرم کریمه اهل بیت برگزار می شود.

همچنین در روز سه شنبه هیأت‌های عزاداری به همراه دسته‌های سینه‌زن و زنجیرزن نیز از مناطق مختلف قم به سمت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) حرکت خواهند کرد تا این مصیبت بزرگ را به آن حضرت و امام عصر (عج) تسلیت گویند.

در مسجد مقدس جمکران و بارگاه امامزادگان قم نیز آیین‌های سوگواری برپا خواهد شد و عزاداران در سوگ شهادت امام جواد(ع) به سوگواری خواهند پرداخت.

امام محمد بن علی (ع) معروف به جواد الائمه، تقی و جواد و مکنی به ابوجعفر ثانی در دهم رجب دیده به جهان گشود . نام پدرش امام علی بن موسی الرضا (ع) امام هشتم شیعیان و مادرش خیزران است.

امام محمد تقی (ع) پس از شهادت پدرش امام رضا (ع) درسال 203 قمری، مقام منیع امامت را در هشت‏ سالگی بر عهده گرفت و آن را به راستی و درستی هدیت کرد و به مقصد  عالی رسانید. مامون عباسی (هفتمین خلیفه سلسله عباسیان) پس از شهادت امام رضا (ع)از امام جواد (ع) دل جویی کرد و دخترش ام الفضل را به عقد وی درآورد.

امام محمد تقی علیه‌ السلام در 29 ذی القعده سال 220 هجری قمری،  توسط همسرش ام‌الفضل با زهر مسموم و در 25 سالگی غریبانه و مظلومانه در بغداد به شهادت رسیدند.

 پیکر مطهر امام جواد علیه‌ السلام در کنار قبر مطهر جدش امام موسی‌ کاظم علیه‌ السلام که هم اکنون معروف به کاظمین است، به خاک سپرده شد./907/ 302/ص

 

ارسال نظرات