۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۳
کد خبر: ۵۱۹۵۲۶

بررسی ابعاد محصولات تراریخته در قم

نشست علمی بررسی ابعاد سیاسی، امنیتی، پزشکی و نظری محصولات تراریخته با سخنرانی آیت الله تبریزیان برگزار شد.
تراریخته

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی بررسی ابعاد سیاسی، امنیتی، پزشکی و نظری محصولات تراریخته عصر ۲۹ مرداد به همت فعالان و متخصصان طب اسلامی و با سخنرانی آیت الله عباس تبریزیان استاد برجسته طب اسلامی و حجت الاسلام علی کشوری دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، در سالن اجتماعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام کشوری با بیان این که تاکنون مباحث زیادی درباره تراریخته‌ها مطرح شده است و به نتیجه مطلوب نرسیده‌ایم، اظهار داشت: تاکنون 20 سال از پیدایش محصولات تراریخته در دنیا می گذرد و حدود ده سال است که این محصولات بدون برچسب و لیبل در کشور توزیع می شود.

وی با بیان این که حول 5 محور اشکالاتی به محصولات تراریخته وارد است، گفت: اشکال اول روشی است زیرا روش حوزه علمیه در مواجهه با موضوعات جدید زیست محیطی نمی تواند موضوع شناسی را به کارشناسان واگذار کند زیرا این مفاهیم بسیط نیستند بلکه چند بعدی است و فرهنگ و اقتصاد و سیاست و امنیت جامعه را تحت تأثیر قرار می دهند.

دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت افزود: محور دوم اختلاف بر سر سالم بودن محصولات تراریخته است که باید نظام ملی ارزیابی تشکیل شود که ذی نفع نباشد و سلامت این محصولات را تأیید کند، سومین محور هم مسأله فلسفه علم است که خود غربی ها هم قائل به ابطال پذیر بودن گزاره های تجربی هستند و نمی توان  به صورت یقینی بر سلامت محصولات تراریخته اعتماد کرد؛ از این رو نمی شود سلامت جامعه را به خطر انداخت.

وی خاطرنشان کرد: محور چهارم اختلاف این است که در آموزه های دینی ما آمده است که تغییر در خاصیت محصولات از طریق دستکاری در ژن آنها نسیت بلکه از طریق قواعد تقدیر است برای مثال در دین ما برای برکت در محصول پرداخت زکات را توصیه می کند و همچنین انفاق و هیچ وقت دستکاری در ژنتیک را تأیید نمی کند.

حجت الاسلام کشوری افزود: محور پنجم گفت و گوی ما با موافقان تراریخته این است که ما معتقدیم که باید روی تراریخته ها کار علمی را داشته باشیم زیرا دشمنان ما روی این محصولات به شدت کار می کنند ولی نباید اجازه توزیع و مصرف این محصولات در داخل داده شود.

در ادامه آیت الله تبریزیان با بیان این که ما نباید منتظر بمانیم تا غرب چیزی بگوید و ما به آن عمل کنیم، اظهار داشت: دین ما آموزه های بسیار مترقی و کارگشایی دارد و در موارد زیادی ثابت شده است که توصیه های دینی جامع ترین و کامل ترین راه برای حل مشکلات است و غربی ها هم پس از تجربه به راهکارهای دینی برگشته اند.

وی با اشاره به این که اگر ما به اهل بیت(ع) و قرآن پناه ببریم و کاری به شرق و غرب نداشته باشیم حتما جلو خواهیم افتاد، اظهار داشت: راهکار های دینی راه میانبر است و اگر در زمینه طب اسلامی هم وزارت بهداشت دست در دست طب اسلامی بدهد زودتر در دنیا شناخته خواهیم شده و غرب هم از ما تبعیت خواهد کرد.

آیت الله تبریزیان با بیان این که اصلاح ژنتیک بر اساس آیات قرآن پذیرفته شده نیست، گفت: خداوند در قرآن خود را بهترین خالق معرفی می‌کند در حالی که اصلاح ژنتیک به معنی این است که خدا یک موجود را فاسد خلق کرده و ما می توانیم او را بهتر کنیم؛ در حقیقت دستکاری در ژنوم موجودات افساد آن است ولی انسان‌ها نمی دانند و گمان می کنند که اصلاح می کنند.

وی افزود: با توجه به اصاله الضرر در تغذیه تمام غذاها برای انسان ضرر دارد مگر آن چیزی که عدم ضررش ثابت شود و در جایی که ما شک داریم که تراریخته ها ضرر دارد یا خیر باید از آن اجتناب کنیم؛ بهترین راه این است که به قرآن و اهل بیت(ع) پناه ببریم زیرا اهل بیت(ع) هیچ چیزی برای ما کم نگذاشته اند.

گفتنی است مشروح این خبر در همین سرویس منتشر خواهد شد./843/پ۲۰۲/س

ارسال نظرات