۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۵
کد خبر: ۵۱۹۴۲۲

درس گفتارهایی از گفتمان علوم اسلامی در یک اثر

انتشارات بوستان کتاب، کتاب «درس گفتارهای دومین دوره گفتمان نخبگان علوم انسانی» را منتشر کرد.
تاب «درس گفتارهای دومین دوره گفتمان نخبگان علوم انسانی»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انتشارات بوستان کتاب، کتاب «درس گفتارهای دومین دوره گفتمان نخبگان علوم انسانی» را با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، قطب بنیادهای نظری و نظام متقن علوم انسانی و اسلامی و دبیرخانه نخبگان علوم انسانی منتشر کرد.

در  پشت جلد این کتاب چنین آمده است:

آشنایی با تاریخ، مبادی و مبانی علوم انسانی مدرن و همچنین آگاهی از رویکردهای انتقادی این علوم برای فهم عمیق‌تر رشته‌های تخصصی در دانشگاه از نیازهای نخبگان است. در همین راستا شورای علمی و دبیرخانه گفتمان، بر این بوده که آزاداندیشانه با دعوت از صاحب نظران، رویکردهای مختلف به علوم انسانی مطرح گردد و نخبگان با آموزش‌های کارگاهی عمیق با این معارف آشنا شوند.

 با توجه به کیفیت علمی مباحث مطرح شده توسط اساتید طراز اول و شاخص کشور، خواندن این کتاب برای تمامی علاقه‌مندان به مباحث تحول در علوم انسانی اسلامی مفید خواهد بود. همچنین تنوع دیدگاه‌ها با مواضع متفاوت به علوم انسانی مزیت این کتاب است که به طور همزمان امکان آشنایی با رویکردهای و مسأله‌ای علوم انسانی را فراهم می‌نماید.

پرداختن به علوم انسانی، مستلزم توجه به ابعاد فکری، فرهنگی و تمدنی گوناگونی است که زمینه لازم برای فهم عمیق‌تر آن را فراهم کند، از این رو، دکتر پارسانیا درباره ضرورت پژوهش و اسلامی‌سازی علوم انسانی در پیشگفتار چنین آورده است:

از یک طرف، عنایت به بسترهای فرهنگی تمدن غرب که علوم انسانی مدرن در آن متولد شده است و همچنین زمینه‌های اجماعی شکل‌گیری این علوم و نیز توجه به ماهیت فلسفی آن و بازخوانی از منظر رویکرد انتقادی فلسفه علم ما را به حقیقت این علوم نزدیک می‌کند.

از طرف دیگر، فهم قلمرو دین نیز بسترهای فرهنگی، تمدنی و تاریخی جهان اسلام، زمینه لازم را برای درک عمیق مواجهه ما با علوم انسانی مدرن در تاریخ معاصر فراهم می‌نماید.

بنابراین، موضوعاتی چون علم دینی و علوم انسانی مبتنی بر توجه به سنت اسلامی و استقرار در شرایط تاریخی مواجهه با تجدد، از مباحث مهم دهه اخیر در مراکز و نهادهای علمی کشور است که در برنامه‌های علمی طرح ملی نخبگان انسانی مورد توجه قرار گرفته‌اند.

طرح گفتمان علوم انسانی با لحاظ ظرفیت‌های گوناگونی که در ادبیات نظریه‌پردازان و صاحب نظران علوم انسانی ظهور یافته است، با طرح آنها در ترکیبی منسجم، امکان استفاده علمی و به قضاوت نشستن دانشجویان نخبه علوم انسانی را درباره این موضوعات فراهم می‌نماید.

 تأکید بر استفاده از رویکردهای مختلف در بررسی تجدد و تحلیل علوم انسانی و همچنین پیشنهاد برنامه محتوایی هماهنگ به صورت فرایندی در طول دوره آموزشی از ویژگیهای خاص این برنامه است.از این رو، دکتر پارسانیا درباره این کتاب در پیشگفتار چنین نگاشته است:

 مجموعه پیش رو؛ متن سخنرانی‌ها علمی دومین دوره طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی اسلامی است که با پیام آیت الله جوادی آملی در نیمه دوم مرداد ماه 1395 در شهر مقدس قم و با سخنرانی دکترحداد عادل، استاد حمیدی و استاد احمد واعظی در جلسه افتتاحیه آغاز گردید، پس از دو هفته برنامه منسجم علمی با سخنرانی ریاست محترم مجلس شورای اسلامی جلسه اختتامیه پایان است.

در تنظیم این سخنرانی‌ها، صرفا زبان گفتاری به زبان نوشتاری تبدیل شده است و نظم قرار گرفتن موضوعات نیز به ترتیب اجرا آن در دوره تابستانی است.

 علی‌رغم وجود موضوعات مختلف که به وسیله اساتید مختلفی ارائه کرده‌اند، یک پیوند محتوایی قابل توجه در سراسر آن وجود دارد، به گونه‌ای که اگر به ترتیب موضوعی مطرح شده متن سخنرانی‌ها مورد مطالعه قرار گیرد، به مثابه مطالعه یک کتاب هماهنگ است.

 موضوعاتی همچون: پیام آیت الله جواد آملی، افتتاحیه: دکتر حمید پارسانیا، خیر مقدم: دکتر احمد واعظی، گزارش اجمالی دکتر غلامعلی حداد عادل و اختتامیه:دکتر علی لاریجانی و دکتر احمد پارسانیا در این کتاب بررسی شده است.

همچنین عنوان‌های درس گفتارهای این کتاب عبارتند از: نقد مدرنیته (مبانی نظری غرب مدرن): شهریار زرشناس، ماهیت علوم انسانی مدرن: دکتر طالب‌زاده، ماهیت علم مدرن (تحلیل جامعه‌شناختی و انتقادی ماهیت): دکتر حسین کچویان، ماهیت علم مدرن (بررسی انتقادی علم مدرن از منظر فلسفه علم): دکتر سعید زیباکلام؛ فلسفه تاریخ، انقلاب اسلامی، علم دین: استاد سید مهدی میرباقری، جایگاه دین در عرصه سیاست و اجتماع: دکتر احمد واعظی، جریان شناسی فکری معاصر (جریان‌شناسی فکری با رویکرد تمدنی) محمدتقی سبحانی، امکان علوم دینی (امکان دین علوم طبیعی و انشایی): دکتر گلشنی، نقد امکان تأسیس علوم دینی: بیژن عبدالکریم، جایگاه علوم انسانی در شکل‌گیری الگوی اسلامی: دکتر مسعود درخشان؛ حوزه و دانشگاه و نقش آنها در تحول علوم انسانی: حجت الاسلام والمسلمین اعرافی.

انتشارات بوستان کتاب، کتاب «درس گفتارهای دومین دوره گفتمان نخبگان علوم انسانی» را با شمارگان ۱۰۰۰  نسخه در قطع رقعی و در ۴۱۵  صفحه به قیمت ۲۷۰۰۰  تومان منتشر کرده است./۹۹۸/ن ۶۰۲/ش

ارسال نظرات