۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۴
کد خبر: ۵۱۹۳۴۶
روحانی:

مجلس و دولت در مسیر خدمت به مردم همراه هستند

رئیس جمهور گفت: دولتمردان و وکلای ملت در مجلس شورای در مسیر خدمت به ملت شریف ایران اسلامی همراه یکدیگر هستند.
حسن روحانی رییس جمهور

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس جمهور صبح امروز یکشنبه ۲۹ مرداد در آخرین روز بررسی صلاحیت کابینه دوزادهم در صحن علنی پارلمان، گفت: در روزهای اخیر شاهد کار حرفه‌ای از سوی نمایندگان و هیئت رئیسه مجلس بودیم.

وی افزود: مجلس در روزهای اخیر بیشتر از هر زمانی بر اساس قانون کار کرد. نمایندگان موافق و مخالف نیز با مستندات خود وزاری پیشنهادی را مرود نقد و بررسی قرار دادند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: مجلس و دولت بار انجام مطالبات ملت شریف ایران را بر دوش داریم. تمامی دولتمردان و نمایندگان مجلس می‌دانند که در شرایط کنونی راه ساده‌ای در مسیر خدمت‌رسانی نداریم. امروز کشور ما در منطقه‌ای پر آشوب قرار دارد و در بخش داخلی نیز با مشکلات عدیده‌ای همچون بودجه مواجه هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی با پرداختن به رقم بودجه کشور، بیان داشت: دولت نهایتا ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه دارد و بنده به سازمان برنامه و بودجه گفته‌ام تا شرایط موجود را برای وزاری جدید تشریح کند.

رئیس جمهور اضافه کرد: در شرایط کنونی مجلس و دولت تصمیم گرفته‌اند تا در فرصت خدمت به مردم، تمام تلاش خود را به کار بگیریم. قطعا خدمت به ملت ایران در ابعاد بالاتر به خدمت به منطقه و جهان نیز منجر خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی ادامه داد: رفاقت و اینکه فلان فرد از چه حزب و جناحی است برای بنده مطرح نبود،‌ دولت دوازدهم برای اصلاح‌طلبی،‌ اصولگرایی و اعتدال‌گرایی است اما به اصول، اصلاح و اعتدال توجه خواهد کرد تا آن اصول اصلاح و اعتدالی که مدنظر است بکار گیرد.

رئیس‌جمهور یادآور شد: امید ما بر این است که سریعتر کار را شروع کنیم،‌ از نمایندگان مجلس هم می‌خواهم همه مصالح و مقاصد را در کنار هم بسنجند، اگر وزیر ما موفق نشود کار خود را شروع کند باید برای آن وزارتخانه سرپرست بگذاریم و این خود به خود 3 تا 5 ماه کار را به تعویق خواهد انداخت.

وی افزود: شاید اولویت اول ما سرعت کار باشد برای اولین بار بود که مقام معظم رهبری در سخنرانی نماز عید فطر امسال تاکید کردند که هر چه سریعتر دولت معرفی شود تاکید رهبری برای این است که ما وظایف بسیار سنگینی داریم،‌ باید کشور را متحول کنیم و باید گام‌های بلندی را برداریم.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی خاطرنشان کرد: چه کنیم که قبل از دولت یازدهم آمار اشتغال صفر شد و همه بار به دوش دولت افتاد، ما با  توجه به نیاز کشور و برنامه ششم در بحث اشتغال عقب هستیم. با تک تک وزرا صحبت کردم و یکی از بحث‌های من با آنها مساله اشتغال بوده است.

وی افزود: برنامه دولت یازدهم امنیت، آزادی،‌‌ آ‌رامش و پشت سر آن پیشرفت است،  8 سال بیشتر تا چشم‌انداز باقی نمانده، ما باید گام‌های بیشتری را برداریم. یک زمان دری قفل شده به نام تحریم در مقابل ما بود حالا این در باز شده و همه باید به صحنه بیاییم،‌ تلاش کنیم،‌ حالا دیگر موافق و مخالف این جناح و آن جناح نداریم.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی تصریح کرد: دولت دوازدهم فرااصولگرایی، فرا اصلاح‌طلبی و فرا اعتدال‌گرایی است، اما به اصول، اصلاح و اعتدال اهمیت خواهد داد و دولتی است که با همه توان خودش مراقبت خواهد کرد که آن اصول و آن اصلاحات لازم و آن میانه‌روی که مورد انتظار است، بکار بگیرد. در تلاش های خودمان بهتر از این افراد پیدا نکردیم، شما هم البته در فرصتی که داشتید بررسی و تحقیق کردید بیانات‌تان را در این تریبون مطرح کردید و البته رأی با شما.

رییس جمهور افزود: آیین نامه به این صورت است که برای تک تک وزرا، رأی گرفته می‌شود از ابتدا هم همین‌ سیره بود گرچه از قانون اساسی می‌شود استفاده کرد که رأی به کل وزرا یکجا باشد کما اینکه در بسیاری از کشورها به این صورت است، رییس جمهور ، کابینه‌ و هیأت وزیران را ارایه می‌کرد یا رأی مثبت می گرفت یا رأی منفی. ولی آیین‌نامه به این صورت است که به تک تک وزرا رأی داده می‌شود که البته این شیوه هم خواص و امتیازات خودش را دارد.

وی با بیان اینکه امید ما بر این است که هر چه سریع‌تر کابینه کارش را شروع کند، خاطرنشان کرد:  خدا رحمت کند یکی از شهدا بزرگ ما را. در مجلس اول راجع به اعتبار نامه‌اش بحث بود که اسم نمی‌برم.آمدم پشت تریبون گفت که به این رأی ندهیم، استدلال چندانی هم نداشت. می گفت رأی ندهیم تا رقیبش که بعداً در انتخابات میان‌دوره‌ای خواهد آمد ، او رأی بیاورد و او بهتر از این است. اینطور که نمی‌شود درباره وزرا تصمیم گرفته شود که بگوییم به این رأی ندهیم تا بعداً یک وزیر قوی‌تری بیاید تا به او رأی داد. البته ممکن است که چنین چیزی اتفاق بیفتد ولی باید همه مصالح و مفاسد را کنار هم بسنجیم. اگر یک وزیری شروع به کار نکند، ناچار رییس جمهور باید یک سرپرست بگذارد و 2-3 ماه، آن وزارتخانه با سرپرست اداره شود تا دوباره فرد جدید به مجلس معرفی شود، با اینکار خود به خود 3 الی 5 ماه کار به تأخیر می‌افتد لذا باید مجموعه مصالح را کنار هم بچینیم و در نظر بگیریم، شاید اولویت نخست، سرعت کار امروز ما است.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: در دولت‌های قبلی یادم نمی‌آید، برای اولین بار بود که مقام معظم رهبری، در سخنرانی‌ و خطبه های نماز عید فطر امسال، تأکید کردند که هر چه سریع‌تر دولت تشکیل شود و قبل از شروع نماز ، خدمت آقا بودیم و ایشان گفتند شما دولت را کی معرفی می‌کنید؟ تأکید آقا در خطبه‌شان برای اینکه دولت زودتر معرفی شود برای این بود که ما وظایف بسیار سنگینی پیش رو داریم و کشور را باید متحول کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی در ادامه با اشاره به اهمیت موضوع اشتغال، گفت : در مسأله اشتغال، گر چه دولت یازدهم توفیق نسبی داشته، اما گام‌های بسیار بلندی باید برداشته شود. چه کنیم که در طول 5 سال قبل از دولت یازدهم، آمار اشتغال خالص، صفر بود و از آن فرصت استفاده نشد و همه این بار به دوش دولت یازدهم افتاد. اینکه در یک سال بیش از 600 هزار نفر اشتغال خالص داشته باشیم، اشتغال غیرخالص ما بالای 800 هزار نفر باشد، این کار کمی نیست ولی با توجه به نیاز کشور و برنامه ششم، هنوز عقب هستیم.

رییس جمهور با طرح این سؤال که چه کار کنیم که مشکل اشتغال درست شود؟ اظهار داشت: یکی از بحث‌های که با تک تک وزرا در دولت یازدهم صحبت کردم، موضوع اشتغال بود و گفتم اولویت همه ما اشتغال است و شما باید کاری کنید که علاوه بر میزان معمول اشتغال، فرصت اشتغال بیشتری را بوجود آورید.

وی تأکید کرد: برای ایجاد اشتغال راهی جز امنیت، آزادی و آرامش نیست. برنامه دولت دوازدهم هم امنیت، آزادی، آرامش و پشت‌سر آن ایجاد پیشرفت است. براساس چشم‌انداز باید در 1404 کشور پیشرفته باشیم و بیش از نیمی از زمان چشم‌انداز از دست رفته است. تقریباً 12 سال آن گذشته و 8 سال بیشتر باقی نمانده است لذا باید گام‌های بلندتری برداریم.

رییس جمهور با اشاره به برطرف شدن مشکل تحریم ها، اظهار داشت : یک وقتی بود می‌خواستیم بدویم روبروی ما در قفل شده‌ای به نام تحریم وجود داشت و امروز این در باز شده و این قفل شکسته شده است، بعضی‌ها می‌خواهند همان جای اول بایستند و بگویند ما که به نتیجه ای نرسیدیم. برای دستیابی به اهداف و نتیجه لازم است از جایی که محترمانه ایستادی حرکت و تلاشی انجام شود. امروز راه باز است و همه ما باید به صحنه آمده و  تلاش کنیم اینجا دیگر مخالف و این جناح و آن جناح و 20 میلیون و 16 میلیون نداریم همه باید به صحنه بیایند.

رییس جمهور با اشاره به ضرورت موضوع توسعه اشتغال بویژه برای جوانان در کشور و طرح این سوال که آیا اشتغال، جز از طریق سرمایه و فناوری امکان‌پذیر است؟ گفت: باید در راستای جذب سرمایه داخلی و خارجی و فناوری های جدید تلاش کنیم چراکه نمی‌توانیم تنها بر مبنای فناوری گذشته و فناوری داخلی، حرکت کنیم، بلکه باید فناوری داخلی‌مان را تقویت کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی با بیان اینکه با وجود آنکه 50 سال است خودروساز هستیم و یکی از صنعت‌هایی که قبل و بعد از انقلاب در آن خیلی کار کردیم خودرو است، اما نتوانستیم با خودروی داخلی بازار صادراتی آسیا، اروپا، شرق و غرب را به دست آوریم، افزود: این به خاطر آن است که یک ماشین و خودرو را می‌آوریم و برای فناوری امروز درست می‌کنیم اما بعد از 10 سال این فناوری تغییر می‌کند و دیگر با آن فناوری کسی خودرو با مصرف زیاد را نمی‌خرد چراکه امروز در دنیا مصرف و استهلاک کاهش یافته و سرعت بیشتر و بدنه و موتور بهتر شده است؛ خودروها دو گانه سوز، گازی و غیرگازی و برقی شده است.

رییس جمهور ادامه داد: مگر می‌شود در یک تکنولوژی بایستیم و بگوییم این تکنولوژی بومی خودمان است و تکان نمی‌خوریم. پس خودمان باید مصرف کنیم و آن وقت دیگر نمی‌توانیم بازار صادراتی داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی با تأکید بر اینکه تحول در کشور جز از طریق صادرات غیرنفتی امکان‌پذیر نیست، گفت: نمی‌توانیم همواره به نفت‌ و درآمد نفت متکی باشیم، بلکه باید با توسعه صادرات، ارز آوری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه بدون تکنولوژی نمی توان با دنیا رقابت کرد، چراکه امروز در یک جاده‌ای راه نمی‌رویم که تنها باشیم بلکه در یک میدان رقابت در حال حرکت هستیم، اظهار داشت: بدون تکنولوژی بسیار خوب، تا 20 الی 30 سال دیگر از یک میدان نفتی روزانه 50 هزار بشکه نفت استخراج می‌شود و بعد تمام می‌شود، ولی با تکنولوژی پیشرفته اولاً این 20 سال ممکن است بشود 30 الی 40 سال و نفتی که استخراج می‌کنید به جای 50 هزار بشکه در روز ممکن است 100 هزار بشکه بشود.

رییس جمهور افزود: در یک حوزه نفتی که تولید ما حدودا 50 هزار بشکه در روز است، یک شرکت خارجی اعلام کرده با تکنولوژی نو این میزان را به  80 هزار بشکه می رساند و حتی یک شرکت دیگر گفته با تکنولوژی برتر، این مقدار را به بیش از 100 هزار بشکه خواهد رساند.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی با بیان اینکه در دنیای امروز نباید با مسائل شوخی کنیم، تصریح کرد: اگر می‌خواهیم از منابع نفتی‌مان درست استفاده کرده و منابع گازی و نفتی ما تحرک پیدا کند، نیازمند تکنولوژی و سرمایه هستیم.

رییس جمهور ادامه داد: در جمعی که وزیر نفت هم حضور داشت، شخصی می‌گفت که ما خودمان می‌توانیم کاری که فلان شرکت می‌خواهد انجام دهد را بکنیم؛ گفتم فرض بگیرید شما می‌توانید انجام دهید و از او پرسیدم که این کار چقدر سرمایه می‌خواهد؟  گفت 7 میلیارد سرمایه می‌خواهد گفتم داری سرمایه گفت نه.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی با اشاره به اینکه ما امروز به جذب توامان سرمایه و تکنولوژی نیاز داریم، گفت: در بخش نفت و گاز حدود 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز داریم که در حال حاضر بیش از 100  میلیارد دلار از  پروژه‌های این بخش آماده تحویل است.

رییس جمهور با بیان اینکه در فضای مجازی، نیازمند فناوری هستیم، اظهار داشت: چرا وقتی کاربران شبکه اجتماعی ایرانی، به یک میلیون نفر می رسد آن شبکه هنگ می‌کند و نمی‌تواند آن را اداره کند و یک شبکه اجتماعی خارجی 40 الی 100 میلیون کاربر را تحمل می‌کند؟ این به خاطر تکنولوژی است.

وی با بیان اینکه باید برای جوانان اشتغال ایجاد کنیم و در این مسیر هرگز شوخی نداریم، افزود:  اشتغال به فناوری و سرمایه چه داخلی و چه خارجی نیاز دارد؛ هیچ کشوری با انزوا پیشرفت نکرده و لذا یکی از بزرگترین وظایف وزارت خارجه ما در این دوره فعالیت اقتصادی است.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: بزرگترین وظیفه وزیر خارجه در این دوره، اولاً این است که کنار برجام بایستد و نگذارد آمریکا و دشمنان ایران موفق شوند. آن کسی که برای برجام سینه سپر می‌کند یعنی در برابر دشمنان ایران و در برابر آمریکا و اسراییل و برخی از کشورهای کوچک منطقه که اخلال می‌کنند می‌ایستد و ما این افراد را قهرمان میدان مبارزه در برابر استکبار می دانیم.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی با بیان اینکه آن کسانی که در برابر آمریکا خم می‌شوند، خودشان زودتر هول می‌دهند که برجام را از بین ببرند، گفت: آمریکا اینقدر کمک نمی‌خواهد که برخی می‌خواهند کمک کنند و به اندازه کافی در دنیا کمک دارد؛ شما به ملت ایران کمک کنید.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه امروز بزرگترین ماموریت وزارت خارجه حراست از نهال نوپای برجام است، اظهار داشت: وزارت خارجه  باید روبروی آمریکا و آنهایی که در برابر منافع ملی ایران حرکت می‌کنند، بایستد و از شوخی برخی ها هم نترسد چراکه بعضی‌ها به بیان برخی جملات عادت دارند، اما نباید بترسیم و باید کار خودمان را انجام دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی ادامه داد : دومین وظیفه وزارت خارجه که شاید در این مقطع، مهم‌ترین وظیفه باشد، فعالیت در بخش اقتصادی است؛ وزارت خارجه باید راه را باز کند و جذب سرمایه و فناوری خارجی را تسهیل کند.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه در شرایط امروز دیگر نمی توان برای پیشرفت ایران، روش سعی و خطا اتخاذ کرد، اظهارداشت: 40 سال سپری شده است. شاید در سال اول اتخاذ سعی و خطا از سوی مردم پذیرفتنی بود اما امروز دیگر از ما پذیرفته نیست. باید از تمام تجربه 40 سال خودمان و تجربه جهانی استفاده و بهره‌برداری کنیم و کشور را به حرکت درآوریم.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی خاطرنشان کرد : وزارت خارجه باید روند سرمایه‌گذاری را تسهیل کند. یکی از بزرگترین وظایف‌ وزارت اقتصاد ، سرمایه‌گذاری خارجی است باید سرمایه را بیاورد و همه وزارتخانه های صنعتی باید موانع سرمایه‌گذاری در داخل را بردارند.

رییس جمهور با بیان اینکه یکی از اهداف اش در تیم دولت دوازدهم این بوده که این تیم به هم دیگر کمک کنند و هم‌افزایی داشته باشند، گفت: به دنبال این نبودم که 17 قهرمان ناهماهنگ معرفی کنم. در فکر یک تیم و هیأت وزیران هماهنگ بودم. همچنان که در ورزش، اگر تیم ورزشی ناهماهنگی را به میدان بفرستیم اگر هم تک تک ورزشکاران خیلی هم خوب و توانمند باشند، نمی‌توانند کاری بکنند. علت اینکه می‌گویم ای کاش به کل وزرا یکجا رأی داده می‌شد بخاطر اینکه تلاش شده تیم هماهنگ 18 نفره ای کنار هم باشند.

رییس جمهور اضافه کرد: هماهنگی در دولت بسیار مهم است و در کار اجرایی بیشتر خودش را نشان می‌دهد، همه باید در کنار هم باشند و این کار بزرگ را انجام دهند.

وی با اشاره به اصرار برای تصدی وزارت نفت توسط مهندس زنگنه خاطرنشان کرد: البته در ابتدا مهندس زنگنه پیشنهاد دیگری به من داشت، جوانی را به من معرفی کرده بود تا بعنوان وزیر نفت انتخاب کنم همان‌جا به ایشان گفتم که من صد میلیارد دلار سرمایه خارجی می‌خواهم، این جوان می‌تواند بیاورد؟ به تردید افتاد؟ من یک وزیری می‌خواهم که اسمش برند باشد. برای جذب سرمایه و من این را تعارف و شوخی نمی‌کنم اسامی‌ برخی از وزرای ما در دنیا برند جذاب است.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی افزود: امروز دکتر ظریف در دنیای سیاست یک چهره جذاب است همه افتخار می‌کنند با آقای ظریف صحبت کنند و این برای حیثیت و کشورمان مهم است. برای من مهم است که وزیر نفت من کسی باشد که بتواند سرمایه خارجی را بیاورد و وزیر راه من کسی باشد که بتواند 18 میلیارد دلار سرمایه خارجی را به کشور بیاورد بدون اینکه از دولت گارانتی بخواهد.آقای آخوندی را می‌خواهم که اگر خواستیم هواپیما بخریم هر روز به من نگوید از کدام منابع و پول استفاده کنم و چه طوری بازپرداخت شود. وزیری می‌خواهم که با شهامت بگوید که هواپیما می‌خرم پول و بودجه کشور را نیاز ندارم، خودم با این هواپیما بازپرداخت می‌کنم، قرارداد بزرگ می‌بندم دنیا هم اعتماد می‌کند. درست است که دنیا به ملت و به دولت یازدهم اعتماد کرد و به دولت دوازدهم اعتماد می‌کند، اما وزیر در جای خودش نقش بسیار ارزشمندی دارد. اینطور نیست که وزیر یا معاون رییس جمهور در امری که به او واگذار می شود، بی‌نقش باشد او می‌تواند با نقش خودش سرمایه خارجی را جذب کند .

رییس جمهور افزود: وزیری می‌خواهم که در دل کار بزرگ شده باشد. آقای ربیعی در دل کار و کارگر رشد پیدا کرده و بزرگ شده است.  برای کارگرها یعنی بزرگترین سرمایه ملی مهم است، فردی بعنوان وزیر باشد که کارگران کشور به او اعتماد داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی در پایان وزاری پیشنهادی برای وزارتخانه‌های دفاع، دادگستری، ورزش و جوانان و نیرو را نیز افرادی شایسته برای تصدی پست‌های وزارتی معرفی کرد./۸۵۶/۲۰۰/ب۲

ارسال نظرات