۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۵
کد خبر: ۵۱۹۲۸۹
سخنران حرم حضرت معصومه:

مصرف مواد بسیار مضر و مرگ آور حرام است

سخنران حرم حضرت معصومه(س) گفت: مصرف مواد بسیار مضر و مرگ آور مانند مواد مخدر( مطلقا حرام) و دخانیات( از سوی بعضی از مراجع) حرام اعلام شده است.
احکام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام افتخاری، سخنران حرم حضرت معصومه(س) امروز در شبستان امام خمینی(ره) آستان مقدس حضرت معصومه(س) در ادامه اشاره به مبحث خوراکی های حلال و حرام گفت: در شرع مقدس بیان شده که خوردن چیزهایی که برای بدن انسان ضرر زیادی دارد و یا این که سبب مرگ، نقص عضو یا موجب زوال عقل شود، خوردن و آشامیدن آن حرام است.

وی افزود: همچنین بعضی از مراجع براساس این که مصرف سیگار و دخانیات برای بدن انسان ضرر داشته و آسیب های جدی را متوجه بدن می کند، استعمال آن را حرام اعلام کرده اند.

سخنران حرم حضرت معصومه(س) تصریح کرد: همچنین مصرف مواد مخدر چه به صورت تزریقی، چه به صورت دود و چه به صورت خوردن از سوی مراجع تقلید مطلقا حرام اعلام شده است.

حجت الاسلام افتخاری با اشاره به این که خوردن گوشت بعضی از حیوانات وحشی و بیابانی حرام نیست، ادامه داد: خوردن گوشت آهو، گوزن، قوچ وحشی، گاو وحشی و گوشت گوره خر حلال بوده و مصرف آن اشکال شرعی ندارد.

وی با اشاره به حکم شرعی مصرف گوشت الاغ گفت: بیان شده که خوردن گوشت الاغ، اسب و قاطر مکروه بوده و خوردن آن کراهت کرد و بهتر است که انسان از آن استفاده نکند.

سخنران حرم حضرت معصومه(س) با بیان این که عده ای بیان می کنند که الاغ و قاطر بسیار مشابه حیوانات حلال گوشت هستند پس چرا خوردن گوشت قاطر، الاغ و اسب کراهت دارد، تصریح کرد: در روایات بر کراهت گوشت الاغ تاکید شده و حکمت هایی هم در هر یک از آنها ذکر شده است و در روایتی از امام رضا(ع) وارد شده که تقریبا همه آن حکمت ها را در خود جمع کرده است. ایشان می فرمایند: كُرِهَ أَكْلُ لُحُومِ الْبِغَالِ وَ الْحُمُرِ الْأَهْلِيَّةِ لِحَاجَةِ النَّاسِ إِلَى ظُهُورِهَا وَ اسْتِعْمَالِهَا وَ الْخَوْفِ مِنْ فَنَائِهَا وَ قِلَّتِهَ یعنی خوردن گوشت قاطر و الاغ های اهلی کراهت دارد به خاطر نیاز مردم به بودن آنها و استفاده و به کارگیری آنها و ترس از بین رفتن و کم شدنشان.

حجت الاسلام افتخاری افزود: همانطور که بیان شد حکمتی که در اینجا برای کراهت گوشت الاغ بیان شده نشان می دهد که به جهت استفاده مردم از آنها و به کارگیری شان در امر بارکشی چنین کاری کراهت دارد ولی باید دقت کرد که در اینجا به حکم کراهت اشاره شده نه به حکم حرام، بنابراین چیز مکروه را می توان مصرف کرد ولی چیز حرام را نمی توان به هیچ عنوان مصرف کرد./837/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات