۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۲
کد خبر: ۵۱۹۲۵۷
ائتلاف ملی عراق:

درباره همه پرسی کردستان گفت‌وگو نمی کنیم

مسؤول رسیدگی به پرونده اقلیم کردستان در ائتلاف ملی عراق گفت: ائتلاف ملی از همان ابتدا بر این باور بود که درباره همه پرسی جدایی کردستان هیچ گفت‌وگویی نباید صورت بگیرد.
ائتلاف ملی عراق

به گزارش خبرگزاری رسا، این روزها مساله سفر گروه کردستان عراق به بغداد و درخواست آنها مبنی بر اجرای همه پرسی در اقلیم کردستان با هدف جدا شدن این اقلیم از عراق و جدایی آن به مساله مهم مورد توجه مسؤولان و رسانه های عراق و منطقه تبدیل شده است.

عبدالله زیدی مسؤول رسیدگی به پرونده اقلیم کردستان در ائتلاف ملی عراق درباره جزئیات نشست کردها با ائتلاف ملی عراق گفت: در گفت‌وگو با هیئت کردی به این نتیجه رسیدیم که مسؤولان کرد تمام خواسته ها، مشکلات و راه حل های مورد نظر خود را طی نامه ای به مسئولان عراقی ارائه کنند و ما نیز به عنوان ائتلاف ملی عراق درخواست ها و نظریات خود درباره موضوعات مورد اختلاف را مطرح کردیم و بنا بر این شد در نشست بعدی، این دو نامه با هم مورد بررسی قرار می گیرد تا به دیدگاه مشترکی برسیم و نشست بعدی ما نیز قرار است در روز یکشنبه برگزار شود.

وی افزود: در نشست ما با هیئت کردی گفت‌وگوهای تندی درباره سرنوشت اقلیم کردستان و امکان تجزیه آن صورت گرفت و ائتلاف ملی در این نشست علاوه بر مساله جدا شدن اقلیم کردستان از عراق به مسائل مهم دیگری مانند حقوق کردهای پیشمرگه، صادرات خارج از ضوابط نفت در کردستان و قوانین مرزی و گمرکی اشاره کرد و افزود: اینها مسائل مهمی است که باید به آن توجه شده و راه حل مناسبی برای آن پیدا شود.

همه پرسی قابل مذاکره نیست

زیدی ادامه داد: ائتلاف ملی از همان ابتدا بر این باور بود که درباره همه پرسی جدایی کردستان هیچ گفت‌وگویی نباید صورت بگیرد، بلکه گفت‌وگوها باید درباره دو محور اساسی زیر صورت بگیرد که آیا ما حاضر به بازگشت به شراکت هستیم و دوم اینکه اشکالات اداری و مالی و فنی موجود در رابطه با کردستان بررسی شود و راه حل مناسبی برای آن یافت شود.

وی افزود: کردها تصور می کنند زمان همه پرسی را تعیین کرده اند و در ماه آینده باید اجرا شود، اما به نظر ما زمینه داخلی و خارجی اجرای این همه پرسی فراهم نیست و منطقه نیز این همه پرسی را قبول نمی کند و از این رو ما از کردها خواستیم سخن گفتن از همه پرسی را به زمان دیگری موکول کنند./994/ب101/ف

منبع: حوزه

ارسال نظرات