۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۱
کد خبر: ۵۱۹۲۲۳
هویت طلبگی(۵)

هدف از طلبگی شکل گیری نظام ارزشی صحیح در ساختار وجودی طلبه است

حجت الاسلام زینتی هدف از طلبگی را تغییر در وجود خود فرد، تغییر در منش، رفتار و عقاید و شکل گیری نظام ارزشی با شاخصه های ارزشی صحیح دانست.
حجت الاسلام علی زینتی

حجت الاسلام علی زینتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که متأسفانه هویت طلبگی برخی اوقات تحت الشعاع انگیزه های غیرواقعی است، اظهار داشت: همین مسأله باعث می شود که در رفتار برخی طلاب شاخصه های طلبگی کمرنگ شود و دلیل این مسأله عدم شناخت درست از حوزه و طلبگی در آن است.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه با تأکید بر این که هیچ گاه نباید حوزه و دانشگاه با یکدیگر سنجیده شود، عنوان کرد: این که فردی گمان کند با همان روحیه دبیرستان یا دانشگاه می تواند در حوزه پیشرفت کند خطای بزرگی است؛ وقتی طلبه ابتدای ورود حوزه بگوید من بعد از پایان تحصیلات چه کاره می خواهم بشوم یا در حوزه چه امکاناتی به من می دهند، از هویت اصلی خودش دور شده است.

وی تأکید کرد: در حوزه «چه کاره شدن» مطرح نیست بلکه «چه شدن» مطرح است، چراکه طلبگی ساخته شدن نفس فرد است، بنابراین یکی از علل اصلی که گاهی در حوزه هویت شخص شکل نمی گیرد عدم شناخت و معرفت صحیح از حوزه و طلبگی است.

حجت الاسلام زینتی با بیان این که طلبه باید بداند نهایت درس خواندن در حوزه گرفتن مدرک نیست، خاطرنشان کرد: نهایت طلبگی تغییر در وجود خود فرد، تغییر در منش، رفتار و عقاید و شکل گیری نظام ارزشی با شاخصه های ارزشی صحیح است و از این رو دنباله جویی پست و مقام با طلبگی در تضاد قرار می گیرد.

وی با اشاره به یکی دیگر از عللی که باعث می شود هویت طلبه ناشناخته بماند، یادآور شد: گاهی ساز و کارها، رویه ها و فرایند تعامل با طلبه به گونه ای است که نمی گذارد طلبه شخصیت اصلی خودش را بشناسد؛ وقتی مدیر مدرسه به جای اینکه به دنبال خودسازی طلاب خود باشد فقط از طلبه انتظار نمره خوب داشته باشد نمی توانیم توقع داشته باشیم که هویت طلبگی شکل بگیرد.

استاد حوزه علمیه افزود: تعامل اساتید با طلاب، متون درسی، شیوه تدریس، مقررات و نظام آموزشی همه و همه در شکل دهی مناسب به شخصیت طلبه مؤثر است، بنابراین حوزه می تواند فضایی را فراهم کند که طلبه خودش را در آیینه استاد ببیند و رشد کند.

وی در بخش پایانی این گفت‌وگو با اشاره به عوارض جدا شدن طلاب از هویت طلبگی خاطرنشان کرد: اگر حوزه کاری نکند که طلبه شخصیت خود را بشناسد، اگر مدیران مدارس کاری نکنند که طلبه آینده علمی و اخلاقی خود را درک کند و اگر خود طلبه نکوشد تا پشت سر بزرگان دین حرکت کند، این طلبه نه هویت طلبگی را پیدا می کند و نه شخصیت علمی غیرطلبگی را، بنابراین جدا شدن از هویت هم مؤلفه های یک طلبه و هم مؤلفه های یک دانشجوی عادی را نیز از این فرد می گیرد./1330/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات