۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۹
کد خبر: ۵۱۹۲۲۲
حجت‌الاسلام کهوند مطرح کرد؛

اعتیاد زنان به فضای مجازی نتیجه حذف ارتباطات سنتی/ بچه‌های خود را به کوچه بفرستید

کارشناس فضای مجازی با بیان این که فضای مجازی از فضای کوچه بسیار فاسدتر است، گفت: ما اگر در کوچه فحش یاد می‌گرفتیم این را هم یاد می‌گرفتیم که نباید از آن استفاده کرد ولی فضای مجازی هیچ محدودیتی ندارد.
حجت الاسلام کهوند

حجت‌الاسلام محمد کهوند، کارشناس فضای مجازی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به ریشه‌های اعتیاد به اینترنت ابراز داشت: ما دو نوع مخاطب داریم که به‌شدت به فضای مجازی وابسته‌اند که یکی کودکان و نوجوانان هستند و دیگری خانم‌ها.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا میل به فضای مجازی در میان کودکان و زنان بیشتر وجود دارد، ابراز داشت: در انسان دو نیاز ارتباط با دیگران و بازی و سرگرمی وجود دارد که ما در گذشته در قالب آداب‌ورسوم سنتی به این دو نیاز پاسخ می‌دادیم ولی الآن به خاطر ترک این آداب‌ورسوم این نیازها به وسیله فضای مجازی به بدترین شکل پاسخ داده می‌شود.

حجت‌الاسلام کهوند با بیان این که امروز ارتباط با اقوام و حتی همسایگان کمرنگ شده است، افزود: ما در گذشته در ارتباط با اقوام و همسایه‌ها بزرگ‌ترها با هم صحبت می‌کردند و بچه‌ها هم با هم بازی می‌کردند و چون تعداد فرزندان در گذشته زیاد بود و سن بچه‌ها به هم نزدیک بود خود بچه‌ها هم با هم بازی می‌کردند و نیازهای سرگرمی و ارتباط با دیگران برآورده می‌شد.

وی با اشاره به این که در گذشته والدین وقت بیشتری برای ارتباط با فرزندان خود می‌گذاشتند و اگر مادر کار هم می‌کرد در داخل خانه و در کنار بچه‌ها کار می‌کرد، افزود: الآن مادر یا در حال تحصیل است و یا تدریس می‌کند و یا مشغول به کاری بیرون از خانه است و مردان هم به خاطر مسائل اقتصادی دو شیفته کار می‌کند و هیچ‌وقتی برای بازی با بچه‌ها نمی‌گذارند.

کوچه‌های امروز فرقی با کوچه‌های دیروز ندارد

کارشناس فضای مجازی خاطرنشان کرد: در گذشته رسم بود که پسربچه‌ها را برای بازی به کوچه می‌فرستادند و این کار هم نیاز به ارتباطشان و هم نیاز به بازی و سرگرمی‌شان را برطرف می‌کرد ولی امروز به این بهانه که می‌گوییم محیط کوچه فاسد است این اجازه را به آنها نمی‌دهیم؛ در حالی‌که محیط کوچه در گذشته هم مانند امروز بود و این‌طور نبود که در کوچه کلاس درس اخلاق باشد.

وی افزود: در گذشته هم کوچه محل بازی و دعوا و فحش بود ولی بچه‌ها درعین‌حال که فحش یاد می‌گرفتند این را هم یاد می‌گرفتند که از این فحش‌ها نباید استفاده کنند ولی امروزه که فضای مجازی را جایگزین کوچه کرده‌ایم این فضا هم فاسد است و هم مفسد زیرا بچه در فضای مجازی هیچ محدودیتی برای استفاده از الفاظ رکیکی که یاد گرفته است ندارد.

حجت‌الاسلام کهوند تصریح کرد: وقتی بچه‌ای نه هم سن و سال در خانه‌اش هست و نه می‌گذاریم که به کوچه برود و نه والدین وقت می‌گذارند و نه با اقوام و همسایه‌ها ارتباط دارند بهترین جایگزین از نظر بچه و بدترین جایگزین در حقیقت فضای مجازی است و صبح تا شب در حال بازی رایانه‌ای و فضای مجازی است؛ ما به بچه‌ای که صبح تا شب بازی می‌کند نمی‌گوییم که به بازی اعتیاد دارد زیرا برایش مفید بود ولی فضای مجازی انواع و اقسام مفاسد را یاد می‌گیرد.

وی افزود: امروز کودکان در فضای مجازی پیرمردهای کودک‌نما شده‌اند زیرا چیزهایی را یاد می‌گیرند که فراتر از سنشان است درحالی‌که در سن کودکی هستند؛ خانم‌ها هم همین‌طور زیرا قبلاً از راه ارتباطات سنتی نیازشان به تعامل و گفت‌وگو تأمین می‌شد و وقتی ارتباطات سنتی قطع شد سرهایشان به داخل گوشی می‌رود.

کارشناس فضای مجازی با بیان این که به‌تدریج ذائقه افراد هم عوض می‌شود، گفت: امروز می‌بینیم که حتی در مهمانی‌ها هم سر همه در گوشی‌های موبایل است و درحالی‌که در کنار هم هستند ولی با هم حرف نمی‌زنند.

وی با بیان این که ما برای اصلاح باید برگردیم و سنت‌های حسنه خود را احیا کنیم، گفت: ما باید قبول کنیم که دین برنامه جامع زندگی دارد و این همه تأکید دین بر ارتباط با اقوام و همسایه‌ها و ارتباط با دوستان و تعامل پدر در خانواده برای خودمان مفید است و وقتی به تأکیدات اسلام عمل نکردیم و سبک زندگی غربی را پذیرفتیم اعتیاد به فضای مجازی هم از عوارض سبک زندگی غربی است.

حجت‌الاسلام کهوند افزود: راهکار حل اعتیاد به فضای مجازی بازگشت به سنت‌های اسلامی است و جایگزینی که والدین می‌توانند به جای فضای مجازی به بچه‌های خود بدهند خودشان هستند و خاله و دایی و عمو و عمه و اگر ارتباطات حقیقی را برای فرزندان خود بیشتر کنیم ارتباطات مجازی کمتر خواهد شد./843/ت۳۰۱/س

ارسال نظرات