۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۴
کد خبر: ۵۱۹۲۱۲
هویت طلبگی(۴)

طلبه می تواند در حوزه، روح و جان خود را بسازد

حجت الاسلام سعیدی مهم ترین ثمرات حضور در حوزه را برای شخص طلبه دانست و گفت: حضور در حوزه می تواند زمینه سعادت دنیوی و اخروی و همچنین تغییر در رفتار و نگرش طلبه را فراهم کند.
حجت الاسلام سید مهدی سعیدی استاد اخلاق حوزه علمیه قم لباس طلبگی

حجت الاسلام سید مهدی سعیدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه با اشاره به لزوم هویت بخشی مناسب به طلاب عنوان کرد: اگر ما از همان ابتدا به طلبه ها این مطلب را القا کنیم که ورود شما به حوزه برای خودتان ثمر بخش و با فایده است بخش عمده ای از کار پیش می رود.

استاد درس اخلاق حوزه علمیه افزود: منظور این است که از همان ابتدا به طلبه نگوییم شما می آیید تا دیگران را هدایت کنید، می آیید تا به تبلیغ و منبر بروید بلکه اول این مسأله را جا بیاندازیم که ورود به حوزه و تحصیل در این مرکز مقدس ابتدا جان و روح خودتان را می سازد و در مراحل بعدی می توانید تأثیر گذار باشید.

وی با بیان این که انسان ذاتا طالب کمال و منفعت است، خاطرنشان کرد: طلبه اگر بداند که ورود به حوزه زمینه را برای کمال وجودی و سعادت دنیوی و اخروی فراهم می کند، نوع حرکت او را در زندگی تعیین می کند و باعث تغییر در نگرش او می شود، این مسأله خود به خود انگیزه را به طور صحیح در او ایجاد می کند.

حجت الاسلام سعیدی افزود: از دیگر مزایای این مسأله آن است که طلبه بیشتر پذیرای مشکلات خود می شود و سعی می کند اندوخته های علمی و اخلاقی خود را بالاتر ببرد و از طلبه بودن و حضور خود در حوزه افتخار کند.

وی خاطرنشان کرد: اصلا علت ورود بسیاری از طلاب به مراکز دانشگاهی همین مطلب است که طلبه ما احساس می کند در حوزه برای خودش نیست به همین جهت طالب دنیا می شود و سعی می کند غنای وجودی خود را در دانشگاه به دست بیاورد، هرچند انگیزه بیشتر طلاب از ورود به دانشگاه کسب علم است.

استاد درس اخلاق حوزه علمیه در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به روایتی از پیامبر گرامی اسلام مبنی بر این که انسان باید با عمل، دیگران را امر به معروف و نهی از منکر کند، یادآور شد: اگر طلبه، حوزه را ابتدا برای خودش بداند مسلما ساختار وجودی او ساخته می شود و بعد از آن می تواند تحت برنامه های صحیح دیگر قرار گرفته و برای مردم و جامعه خود نیز مفید باشد./1330/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات