۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۲
کد خبر: ۵۱۹۱۸۸
نماینده مجلس خبرگان رهبری:

تبلیغ در هر عرصه ای باید با عمل همراه باشد

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری گفت: باید از ظرفیت مبلغان دینی و روحانیان مستقر در شهر و روستا در جهت آگاهی بخشی به جامعه درباره احکام وقف تلاش کرد.
حجت الاسلام والمسلمین علی معلمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قائمهشهر، حجت الاسلام والمسلمین علی معلمی، نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری امروز در دیدار مدیر کل و جمعی از کارکنان اوقاف استان با مهم ارزیابی کردن مسأله وقف در اسلام و ضرورت توجه ویژه به این اصل دینی، گفت: نگاه ویژه ائمه معصومین(ع) به این سنت مهم دینی نشان دهنده اهمیت و جایگاه وقف در اسلام است.

وی با بیان این که وقف یکی از مهم ترین تمهیدات دین مبین اسلام برای تأمین آینده امت اسلامی است، افزود: متأسفانه در طول تاریخ عده ای همواره تلاش کردند تا این سنت حسنه دینی را کمرنگ و نابود کنند.

حجت الاسلام والمسلمین معلمی با اشاره به این که در همه احکام و دستورات دینی خیر دنیوی و اخروی بشریت نهفته است، تصریح کرد: اگر بشریت به ویژه امت اسلام تنها به دستورات و احکام متعالی دینی عمل می کردند امروز دچار این گرفتاری ها و مشکلات فعلی نبودند.

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که پیامبر گرامی اسلام و ائمه معصومین(ع) پیشگام ترویج فرهنگ وقف در دنیای اسلامی بودند، خاطرنشان کرد: در دهه های اخیر علما و بزرگان دینی همواره تلاش کردند ضمن حساسیت ویژه نسبت به مسأله وقف از همه ظرفیت ها در جهت تبلیغ عملی این سنت حسنه دینی بهره گیرند.

حجت الاسلام والمسلمین معلمی با تأکید براین که تبلیغ در هر عرصه ای باید با عمل همراه باشد، تصریح کرد: در موضوع وقف نیز باید یک مدیریت صحیح از همه پتانسیل ها در جهت تبلیغ عملی فرهنگ وقف بهره گیریم.

امام جمعه قائمشهر با بیان این که با نگاهی گذرا به قرآن، آیات و رویات به اهمیت سنت حسنه وقف بیشتر پی خواهیم برد، خاطرنشان کرد: همان طور که ائمه معصومین(ع) و همچنین علما و بزرگان دینی تأکید کردند وقف مصداق بارز باقیات و صالحات است که در دنیا و آخرت برای انسان باقی خواهد ماند.

حجت الاسلام والمسلمین معلمی با بیان این که مهم ترین دغدغه ائمه اطهار(ع) در زمان حیات بابرکتشان مصالح و آینده امت اسلام بود، تصریح کرد: در این مسیر خطیر اهل بیت(ع) و نوادگان آنها حتی جان خود را برای بای دین و سنت پیامبر در طلب اخلاص قرار دادند و به شهادت رسیدند.

نماینده مردم مازندران با تأکید براین که امروز یکی از وظایف حکومت اسلامی حفظ آن میراث ارزشمند است، خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی ها فکر می کنند اسلام نابی که امروز در جامعه وجود دارد و همه ما از نورانیت آن بهره مند هستیم به همین آسانی به دست آمده است.

امام جمعه قائمشهر با بیان این که برای حفظ و بقای دین خون های بسیاری تقدیم شده است، افزود: نباید به همین سادگی از کنار این آرمان ها و ارزش های دینی بگذریم و آن را نادیده بگیریم چون حفظ و بقای انقلاب و نظام در حراست از ارزش های الهی است.

حجت الاسلام والمسلمین معلمی ترویج فرهنگ وقف در جامعه را یکی از بهترین راه های گسترش دین و زنده نگه داشتن ارزش های ناب اسلامی در جامعه دانست و تصریح کرد: باید مصادیق و شاخص های اصلی دین را در جامعه حفظ و تقویت کنیم که یکی از این راه ها ترویج و گسترش فرهنگ وقف در جامعه است.

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که وقف افزون بر ارزش های معنوی، منافع مادی جامعه اسلامی را نیز تأمین خواهد کرد، گفت: اگر این سنت ارزشمند دینی به خوبی در جامعه اسلامی مدیریت و تقویت شود بسیاری از نیارهای اقتصادی جامعه را نیز مرتفع خواهد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین معلمی با اشاره به این که دین مبین اسلام بدون آینده نگری حکم و مسأله ای را مطرح نمی کند، خاطرنشان کرد: سنت حسنه وقف افزون بر ارزش های معنوی حاکم بر آن منافع و مصالح مادی امت اسلامی را نیز تأمین خواهد کرد.

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری بر ضرورت شناسایی دقیق موقوفات و احصاء و احیای آن تأکید کرد و با بیان این که متأسفانه هنوز بسیاری از موقوفات ناشناخته باقی مانده است، تصریح کرد: اگر این موقوفات به خوبی شناسایی و احیاء شوند به طور حتم بخش مهمی از مشکلاتی که امروز در حوزه های فرهنگی و اقتصادی با آن مواجه هستیم رفع خواهد شد.

امام جمعه قائمشهر در ادامه سخنان خود با بیان این که یکی از مسائل مهمی که در مسأله موقوفات باید  به آن توجه ویژه شود عمل دقیق به نیات واقف است، خاطرنشان کرد: اگر خدای ناکرده وقف در مسیری که واقف خیراندیش تعیین کرده هزینه نشود، این خسارت جدی به بدنه وقف خواهد بود و عواقب سنگین دنیوی و اخروی به همراه دارد.

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری همچنین بر ضرورت شناسایی و احیای دقیق موقوفات مربوط به حوزه های علمیه تأکید کرد و با بیان این که در گذشته علما، بزرگان دینی و همچنین عموم مردم موقوفات بسیاری برای کمک به حوزه های علمیه انجام دادند که متأسفانه به مرور زمان به فراموشی سپرده شد، بیان داشت: باید با یک عزم جدی و مدیریت مناسب این موقوفات مهم شناسایی و احیاء در مسیری که تعیین شده هزینه شود.

حجت الاسلام والمسلمین معلمی با بیان این که حوزه های علمیه در طول تاریخ نیز با کمک های مردمی و وجوهات شرعی اداره می شد، خاطرنشان کرد: این استقلال و عدم وابستگی امروز نیز با همه توان از سوی حوزه و روحانیت حفظ شده و این شاخصه اصلی حوزه های علمیه  و روحانیت شیعه است.

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری، تقویت حوزه های علمیه را یک ضرورت مهم برشمرد و با بیان این که حوزه های علمیه یکی از مراکز مهم تقویت و گسترش دین در جامعه به شمار می روند، تصریح کرد: امروز باید ضمن احیاء موقوفات حوزه های علمیه تلاش کنیم تا موقوفات جدید نیز در مسیر تقویت و گسترش مدارس علمیه سوق پیدا کند.

حجت الاسلام والمسلمین معلمی در بخش پایانی سخنان خود یکی از مشکلات امروز در حوزه وقف را عدم آگاهی مردم از احکام وقف دانست و با بیان این که متولیان این حوزه باید تلاش کنند در جهت آگاهی مردم بیشتر تبلیغ کنند، خاطرنشان کرد: باید از ظرفیت مبلغان دینی و روحانیان مستقر در شهر و روستا در جهت آگاهی بخشی به جامعه در خصوص احکام وقف تلاش شود./۹۵۰/پ202/ب1

ارسال نظرات