۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰
کد خبر: ۵۱۹۱۱۲
حجت الاسلام والمسلمین عالی:

آرامش درونی انسان سبب انجام رسالت های الهی می شود

استاد حوزه علمیه گفت: دستور خداوند متعال نسبت به سکونت و آرامش درونی انسان بدین سبب است که در صورت تشویش نمی تواند رسالت خود را به درستی انجام دهد و به آنچه بر عهده اوست به خوبی عمل کند.
حجت الاسلام مسعوددعالی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین مسعود عالی، استاد حوزه علمیه، امشب در رواق امام خمینی حرم مطهر رضوی با بیان این که یکی از نیازهای واقعی انسان ها این است تا در زندگی آرامش داشته و خوشنود از حیات باشند، گفت: خداوند متعال در نخستین خطاب خویش به حضرت آدم از او می خواهد تا سکونت و آرامش داشته باشد.

وی با بیان این که این واژه سکونت در آیات قرآن از مسکن گرفته شده و به معنای آرامش و دوری از تشویش است، تصریح کرد: دستور خداوند متعال نسبت به سکونت و آرامش درونی انسان بدین سبب است که در صورت تشویش نمی تواند رسالت خود را به درستی انجام دهد و به آنچه بر عهده اوست به خوبی عمل کند.

استاد حوزه علمیه یکی از اسماء خداوند متعال را مصور دانست و با بیان این که خداوند در همه عوالم وجود نقش های زیبا دارد، بیان کرد: حافظ شیرازی نیز در اشعار خود به این قضیه اشاره دارد که خداوند متعال تصویر گر است و با هنرمندی خویش نقش های مختلفی در جهان طراحی می کند که خلق پدیده های جهان گواه خوبی بر این مدعاست.

حجت الاسلام والمسلمین عالی با بیان این که خداوند متعال منبع عظیم سکینه، آرامش و طمانینه است، خاطر نشان کرد: نیاز همه انسان ها به کسب آرامش و دوری از هر گونه اضطراب و تشویش از این منبع نشات می گیرد و اگر انسان امنیت داشته و اوضاع اجتماعی او خوب باشد قطعا در آرامش روحی و فکریش نیز اثرات فراوانی دارد.

وی با بیان این که در طول حیات برخی از شخصیت هایی همچون صادق هدایت بدبینی، پوچ گرایی و تاریکی محض موج می زند آنطور که چندین بار اقدام به خودکشی کرده و برای آخرین بار با همین روش از دنیا رفته است، ابراز کرد: مشابه صادق هدایت، در قرن پنجم هجری ابوالعلی معری بود که در زندگی نگاه بدبینانه ای به همه وقایع داشت.

استاد حوزه علمیه با بیان این که ابو العلی معری ازدواج نکرد و تا آخر عمر تنها بود و با نگاه بدبینانه خویش زندگی می کرد، افزود: خودش همواره اینطور می گفت که من در سه زندان نابینایی، خانه نشینی و روحی پلید اسیر بودم.  

حجت الاسلام والمسلمین عالی با اشاره به روح تیره او در طول زندگی دنیوی اش که سبب شده نگاه بدبیانه ای به همه وقایع و حالات زندگی خویش داشته باشد، بیان کرد: او وقتی می خواست از دنیا برود وصیت کرد که روی قبرش بنویسند صاحب این قبر محصول جنایت پدرش در تولد اوست و اینگونه افراد علی رغم دارایی دارای درونی تیره و تار بودند.

وی دید انسان ها را به حوادث و وقایع روزمره مهمتر از خود آن حوادث قلمداد کرد و با بیان این که عینک سیاه سبب می شود تا انسان همه چیز را تیره و تار ببیند، از مردم خواست تا نگرش خود را نسبت به وقایع پیرامونی تغییر دهند./864/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات