۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۵
کد خبر: ۵۱۹۰۹۲
مفتی مصر:

ازدواج بر حج مقدم است

مفتی مصر با اشاره به اهمیت کمک به فقرا و ازدواج در حفظ عفاف تاکید کرد که این دو عمل مستحب بر فریضه حج اولویت دارند.
شیخ شوقی علام مفتی  مصر

به گزارش خبرگزاری رسا، شوقی علام مفتی مصر با اشاره به اهمیت حج و شرط بودن استطاعت در وجود آن تاکید کرد که این فریضه الهی بر هر مسلمان، عاقل، بالغ و توانا واجب است.

علام در برنامه هفتگی خود در شبکه اول تلویزیون مصر خاطر نشان کرد: حج فریضه تمام انبیای الهی است. کعبه را بنابر برخی احادیث ملائکه و بنابر برخی احادیث دیگر حضرت آدم(ع) بنا نهاده و ابراهیم(ع) قواعد حج را تعلیم داده است گویا که حج به انسان‌ها درس صبر در هر مرحله‌ای از مراحل زندگی را می‌دهد.

وی با بیان آنکه انفاق و کمک به فقرا و محرومان از حج بسیار بافضیلت‌تر است، افزود: به هر میزان که یک عملی از حیطه فردی تجاوز کرده و منفعت آن شامل سایر افراد بشود آن عمل بسیار ارزشمند خواهد بود.

مفتی مصر با اشاره به راه‌های کسب روزی حلال تاکید کرد که هزینه حج باید از راه حلال باشد از این رو نبایستی انسان عمل حرامی را انجام دهد تا با تحصیل مال از این راه به فریضه حج بشتابد زیرا خداوند تنها عمل صالح را می‌پذیرد.

علام با اشاره به اختلاف فقهی در وجوب فوری ادای حج میان فقها اظهار داشت: با وجود آنکه میان فقها در فور یا تراخی بودن حج اختلاف است اما توصیه ما آن است که در صورت فراهم بودن شرایط استطاعت، حاجی هرچه سریعتر این عمل عبادی را انجام دهد.

عالم اهل سنت مصر هدف از حج را تهذیب نفس و انجام مناسک الهی دانست و تصریح کرد: انسانی که از حج باز می‌گردد همانند کودکی است که به تازگی از مادر زاده شده است بنابراین باید تلاش کند تا حالت معنوی که در حج کسب کرده را در طول زندگی ادامه دهد.

وی با بیان اهمیت ازدواج در اسلام گفت: حج امری واجب و ازدواج مستحب است بنابراین اولویت با انجام حج است اما اگر حفظ عفاف و حیای آدمی در گرو ازدواج باشد پس اولا باید ازدواج کند و سپس حج را به جا آورد./981/ب۹۰۱/د

ارسال نظرات