۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۹
کد خبر: ۵۱۹۰۶۸

اسلوب جنگ روانی در چارچوب سند ۲۰۳۰

سند ۲۰۳۰ توسط یونسکوی صادر شده است که وظیفه‌اش توجه به تمام کشورهای دنیا است و نه یک نقطه از جغرافیای حساس سیاسی که شاید از آن به عنوان هارتلند نیز یاد کنیم.
۲۰۳۰

به گزارش سرویس فرهنگی خبرگزاری رسا، وقتی به تاریخ اسلام توجه می‌کنیم، در حوزه عملیات روانی به این مسأله می‌رسیم که جنگ روانی استفاده طراحی شده از تبلیغات و ابزارهای مربوط به آن برای نفوذ در خصوصیات فکری دشمن، با توسل به شیوه‌هایی که موجب پیشرفت مقاصد امنیت ملی می‌شود. هدف از جنگ روانی این است که مخاطب را از نظر روانی شکست بدهد و البته از جمله اهداف جنگ روانی می‌توان به مسائل زیر اشاره کرد.

اول: ممانعت از اینکه هیچ فرد دیگری با سیستم ارتباط برقرار نکند و یا این که به پیمان‌های علیه حاکمیت بپیوندند.

دوم: تضعیف و از بین بردن وحدت داخلی بین مسلمین و جلوگیری از هرگونه وحدت علیه دشمنان اسلام

سوم: ترغیب حالت فروپاشیدگی از هم در دولت اسلامی

چهارم: حمایت نظامی و سیاسی از دشمنان اسلامی

پنجم: تضعیف ساختار حکومتی و شکستن مسائلی که در میان مسلمانان به یک اصل مسلم تبدیل شده بود.

بنابر این در اسناد بین المللی نباید انتظار داشت تا به ما توهین کنند، بلکه معیار طرف مقابل شکل‌گیری باوری است که برای ما نسخه پیچیده است و حتی لازم باشد در این هنگامه در وصف ما نیز سخن می‌گوید. لذا ادبیات مودب و باهوش با ادبیات باز کردن پیچ و مهره‌ها همخوانی ندارد.

امروز باید خوشحال بود که ترامپ بر سر کار است، چرا که خوش‌باورانی که به ادبیات مودبانه خصم، دل خوش کرده بودند و کرور کرور غرور ملی را در طبق تاراج ملی نهادتد، امروز دیگر نه تنها سلفی حقارت را شاهد بودیم که نه تاک نشان می‌ماند و نه از تاک نشان.

مهم‌ترین مسئله در نهادینه کردن یک باور اجتماعی تبلیغات است، در واقع سند 2030 توسط یونسکوی صادر شده است که وظیفه‌اش توجه به تمام کشورهای دنیا است و نه یک نقطه از جغرافیای حساس سیاسی که شاید از آن به عنوان هارتلند2 نیز یاد کنیم.

ما برآنیم تا به فقر و گرسنگی در همۀ اشکال و ابعاد آن پایان دهیم و تضمین کنیم که همۀ انسانها، در عین حفظ کرامت انسانی و رعایت برابری بتوانند در محیط زیستی سالم، ازحداکثر تواناییهای خود استفاده کنند. 3

حال فیلسوفان مدینه فاضله سیاسی آمریکا ریچارد رورتی و کارل پوپر فتوا دادند که می‌توان استبداد را با خشونت به جنگ برانداخت و این توجیهی شد برای تجاوز به افغانستان و عراق؛ گویی می‌شود با جنگ دموکراسی را در هواپیما گذاشت و از یک کشور به کشور دیگر برد.

از وظایف جنگ روانی این است که نخست تلاش برای تأثیرگذاری بر افکار، احساسات، تمایلات و رفتار با استفاده از ارتباط اقناعی و دوما منظور و کاربرد این تأثیرگذاری و تغییر رفتار با توجه به هر دسته از مخاطبان (دوست، دشمن و بی طرف) است.

جنگ روانی به دنبال محقق کردن جنگ نرم است، در واقع ایجاد یک شک درون جامعه و استفاده از بهتی که آن شک به وجود آورده است و لذا قدرت نرم عبارت است از توانایی کسب مطلوب از طریق جاذبه، نه از طریق اجبار یا تطمیع. قدرت نرم از جذابیت فرهنگ، ایده آل سیاسی (political ideals) و سیاست های یک کشور ناشی می شود. وقتی سیاست های ما از نظر دیگران مشروع و مقبول باشد قدرت نرم ما افزایش می یابد. مثلا جوزف نای به عنوان پدر جنگ نرم در غرب معروف است در کتاب قدرت نرم می نویسد:

قدرت نرم به قدرت سخت وابسته نیست. علی رغم سوال تمسخر آمیز استالین مبنی بر اینکه پاپ چه تعداد لشکر دارد باید گفت واتیکان دارای قدرت نرم می باشد.4

پیامد این جنگ روانی ایجاد شک و تردید در دل‌ها و قلب‌ها است و جوزف نای آن را نبرد برای تسخیر قلب‌ها و ذهن‌ها می‌خواند. 5 و از این رو در بیان قرآن و اهل بیت از آن به نام فتنه یاد می‌کنند. فتنه در لغت به إحراق الشئ بالتار كالورق الفتين أي المحترق 6 معنا کرده‌اند. در کلام آیات قرآن فتنه را از قتل و کشتار شدیدتر دانسته است و می‌فرماید:

وَاقْتُلُوهُمْ حَيْثُ ثَقِفْتُمُوهُمْ وَأَخْرِجُوهُم مِّنْ حَيْثُ أَخْرَجُوكُمْ وَالْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ وَلاَ تُقَاتِلُوهُمْ عِندَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ حَتَّى يُقَاتِلُوكُمْ فِيهِ فَإِن قَاتَلُوكُمْ فَاقْتُلُوهُمْ كَذَلِكَ جَزَاء الْكَافِرِينَ

و آنان را [كه از شرك و كفر و هيچ ستمى بازنمى‏ايستند] هر كجا يافتيد ، به قتل برسانيد و از جايى كه شما را بيرون كردند بيرونشان كنيد و فتنه [كه شرك ، بت‏پرستى ، بيرون كردن مردم از كاشانه و وطنشان باشد] از قتل وكشتار بدتر است . و كنار مسجدالحرام با آنان نجنگيد مگر آنكه در آنجا با شما بجنگند ؛ پس اگر با شما جنگيدند ، آنان را به قتل برسانيد كه پاداش وكيفر كافران همين است. (سوره بقره آیه 191)/۸۸۱/ت۳۰۳/س

علی اصغر سیاحت هویدا

  1. جان ام کالینز، استراتژی بزرگ، ص 478
  2. قلب سرزمینی، به مهمترین نقطه از جهان هارتلند می‌گویند.
  3. دستور کار 2030 برای توسعه پایدار، ص 10
  4.  قدرت نرم، جوزف نای، ص49، انتشارات دانشگاه امام صادق
  5. جوزف نای پدر جنگ نرم غرب، وی کتاب های بسیاری در زمنیه ی قدرت نرم نوشته است و این جمله را در تاريخ 20 ژوئن 2010 در جلسه آغازين پارلماني شوراي انگلستان با عنوان «قدرت نرم و ديپلماسي عمومي در قرن 21» طی یگ سخناني ايراد کرد که در آن کاربردهاي جنگ نرم در جمهوري اسلامي ايران را نيز تشريح کرد.
  6. العین، ج8، ص 127

 

 

 

ارسال نظرات