۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۸
کد خبر: ۵۱۹۰۳۷

روش‌ تعامل پزشک با بیمار

یکی از اصولی که در اخلاق پزشکی مطرح است، عدالت است؛ این مقوله در حوزه پزشکی معمولا به صورت نوعی انصاف مطرح می شود و اشاره به توزیع منصفانه خدمت رسانی دارد.
پزشکی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، به طور کلی ارتباط بین پزشک و بیمار دو بعد ابزاری و بیانی دارد؛ جنبه ابزاری پزشکی مستلزم مهارت پزشک در استفاده از تکنیک های درمانی، انجام تست های تشخیصی و معاینات بدنی است و بعد بیانی آن منعکس کننده هنر طبابت است که شامل برقراری ارتباط صمیمی و گرم با بیمار و احساس همدردی با او است.

روش های ارتباط پزشک با بیمار

مدل فعال_نافعال

برخی معتقدند تمایز قدرت بین پزشک و بیمار برای تداوم دوره درمانی مؤثر و لازم است؛ بیمار برای درمان خود اطلاعاتی را به دست می آورد و طلب کمک می کند؛ پزشک هم یک سری دستورالعمل ها را توصیه می کند و بیمار ناگزیر باید بپذیرد.

این مدل شاید در موارد فوریت های پزشکی مؤثر باشد، اما در مورد بیماری های مزمن محبوبیت خود را از دست داده است. در این روش پزشک درمان بیمماری را بر عهده می گیرد، اما بیمار هیچ اراده و کنترلی در روند درمان  ندارد.

مدل هدایت_همکاری

این روش معمولترین راه درمان است که در آن پزشک درمان را توصیه کرده و بیمار همکاری می کند؛ روش فوق با این ایده که «دکتر بهتر می داند» تطابق دارد که در آن پزشک دخالت دیکتاتور مآبانه ای ندارد، بلکه مسؤول است تا بهترین درمان را بیابد؛ بیمار هم اجازه دخالت چندانی  نداشته و موظف است با پزشک همکاری کند.

مدل مشارکت دو طرفه

در مدل سوم پزشک و بیمار هردو مسؤولیت تصمیم گیری و برنامه ریزی دوره درمان  را بر عهده دارند؛ هردو طرف به نظر یکدیگر احترام می گذارند.

برخی می گویند این مناسب ترین راه درمان بیماری های مزمن است که در آن پزشک و بیمار ارتباط پیوسته و مفیدی با هم دارند تا کفایت درمان را بررسی کنند.

بر اساس اصول اخلاق پزشکی عملکرد پزشک نباید هیچگونه صدمه عمدی چه از طریق یک اقدام غلط یا غفلت از انجام کاری را به بیمار برساند و تلاش های صورت گرفته جهت درمان باید به نفع او باشد و این به معنای فراهم آوردن یک استاندارد قابل قبول و مناسب برای مراقبت از بیمار است که احتمال آسیب رسانی به وی را به حداقل می رساند.

اصل دیگری که در اخلاق پزشکی مطرح است، عدالت است؛ این مقوله در حوزه پزشکی معمولاً به صورت نوعی انصاف مطرح می شود و اشاره به توزیع منصفانه خدمت رسانی دارد، در اینجا نیز همه یکسان هستند و لذا باید از درمان  برابر، بهره مند شوند./841/ت۳۰۳/س

منبع: کتاب «اخلاق پزشکی و پرستاری» گردآوری شده از سوی مؤسسه خورشید حیات زیر نظر استاد حسین احمدی شاهرودی

ارسال نظرات